  • 1. Data: 2002-03-01 23:32:48
    Temat: Prawa pracownika i agencji reklamowej
    Od: "M." <k...@p...onet.pl>

    Witam

    Mam pytanko odnośnie praw autorskich

    Teoretycznie:

    Pracownik pracuje w agencji reklamowej na pełen etat.
    Wykonuje prace graficzne wg. konkretnego pomysłu i konwencji wymyślnonej
    przez agencję, wykonujšc np. jeden z etapów gotowego dzieła.
    Nie jest autorem całości, robi to np. pod dyktando osoby osoby
    nadzorujšcej.

    Pytanie:
    Jakie prawa ma pracownik ?
    Czy może bez zgody agencji prezentować publicznie ukończone prace (choć
    nie jest autorem całości) np. w swoim portfolio lub w internecie na
    własnej stronie www ?

    Jakie prawa ma agencja ?

    Czy może sobie zastrzec prawo do tego aby materiały, które produkuje
    były tylko i wyłšcznie jej własnościš oraz klienta, dla którego powstały
    ?

    Pozdrawiam i czekam na odpowiedź.
    Monika Klupś

  • 2. Data: 2002-03-02 08:45:55
    Temat: Re: Prawa pracownika i agencji reklamowej
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Sat, 2 Mar 2002, M. wrote:

    > Czy może bez zgody agencji prezentować publicznie ukończone prace (choć
    > nie jest autorem całości) np. w swoim portfolio lub w internecie na
    > własnej stronie www ?

    Nie może.

    > Jakie prawa ma agencja ?

    Takie jakie wynikają z rodzaju dzieła i celu umowy o pracę (art. 12 ust. 1
    Ustawy)

    Ale, ale: skoro pracownik nie odegrał roli twórczej przy tworzeniu dzieła,
    a tylko wykonywał polecenia kogoś innego, to ten inny ktoś posiada prawa
    autorskie osobiste do niego, co się wiąże m.in. z koniecznością
    umieszczenia _jego_ nazwiska na egzemplarzu dzieła. Faktycznym problemem
    może się więc ukazać ustalenie kto tak naprawdę jest twórcą i od kogo
    agencja przejęła MPA (bo w określonych wypadkach musi je przenieść z
    powrotem).

    > Czy może sobie zastrzec prawo do tego aby materiały, które produkuje
    > były tylko i wyłšcznie jej własnościš oraz klienta, dla którego powstały
    > ?

    Owszem, można zakres przejętych praw rozszerzyć albo zawęzić - ustawa jest
    w tym względzie dyspozytywna ("jeśli umowa o pracę nie stanowi inaczej").

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    "We've got to have rules and obey them. After all, we're not savages.