  • 1. Data: 2005-10-19 15:57:45
    Temat: Pożyczka, co w razie nie spłacenia?
    Od: "Maria Bień" <y...@w...pl>

    Witammam prosbę do Was, ponieważ sama nie jestem zbyt biegła w prawie,
    chciałabym się poradzić specjalistów (jakimi niewątpliwie jesteście). Oto
    moja sprawa:
    Zawiązałam ze znajomym następującą umowę (dane zostały zmienione, kwota
    pozostała taka sama):

    Umowa pożyczki (pomiędzy osobami fizycznymi)

    W dniu 19.XI.2003 w (miasto) pomiędzy Janem Kowalskim, zam. ul. Armii
    Krajowej 1, 14-500 Braniewo urodzonym 18.XI.1977 w Warszawie zwanym dalej
    Pożyczkobiorcą,
    a Marią Bień zam. ul. Matejki 1, 14-500 Braniewo urodzonym 31.V.1975 w Łodzi
    zwanym dalej Pożyczkodawcą została zawarta następująca umowa:

    §1

    Pożyczkodawca udziela Pożyczkobiorcy pożyczki w wysokości 70 zł (słownie:
    siedemdziesiąt złotych ), którą Pożyczkobiorca jest zobowiązany zwrócić do
    dnia 22.XI.2003. Pożyczkobiorca nie zapłaci żadnych odsetek z wyjątkiem
    odsetek karnych.

    §2

    Pożyczkobiorca wyżej wymienioną pożyczkę przyjmuje i potwierdza odbiór całej
    kwoty w gotówce.

    §3

    Strony oświadczają, iż termin spłaty pożyczki może zostać przedłużony za
    pisemną zgodą obydwu Stron.

    §4

    Za opóźnienie w zwrocie pożyczki Pożyczkobiorca zobowiązany jest do zapłaty
    odsetek karnych w wysokości 1% dziennie. Odsetki karne ulegają
    kapitalizacji.

    §5

    W sprawach nie uregulowanych niniejszą umową stosuje się przepisy Kodeksu
    cywilnego.

    §6

    Zmiany i uzupełnienia niniejszej umowy wymagają zachowania pod rygorem
    nieważności formy pisemnej.

    §7

    Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla
    każdej ze stron.

    (Tutaj podpisy stron)

    Teraz moje pytanie:
    Jak widać, kwota pożyczki wynosiła 70zł, więc nie zgłosiłam tej umowy w
    urzędzie skarbowym i nie zapłaciłam podatku od czynności cywilno-prawnych,
    ponieważ jestem z nich zwolniona przy tak niskiej kwocie. Jednak od zawarcia
    umowy minęły 2 lata (równo) co też widać na umowie. W tym czasie pokłuciłam
    się ze znajomym, a tą umowę znalazłam dopiero tydzień temu, kiedy robiłem
    jesienne porządki m. in. w dokumentach. Znajomy pożyczki nie spłacił do tej
    pory. Odsetki karne wynoszą już około 97 tys złotych. Czy mam szansę na
    wygranie tej sprawy po tak długim czasie i jakie są moje szanse na wygranie
    owych 97 tys zł? Co powinnam zrobić, aby mieć pewność, że sprawę wygram (nie
    chciałabym się skompromitować)?

    dziękuję i liczę na Was

    pozdrawiam,
    Maria Bień

  • 2. Data: 2005-10-19 16:03:53
    Temat: Re: Pożyczka, co w razie nie spłacenia?
    Od: "Michał \"Kaczor\" Niemczak" <k...@N...atn.pl>

    On 2005-10-19 17:57, Maria Bień wrote:

    > Pożyczkodawca udziela Pożyczkobiorcy pożyczki w wysokości 70 zł (słownie:
    > siedemdziesiąt złotych ),
    [...]
> [...]
    > owych 97 tys zł? Co powinnam zrobić, aby mieć pewność, że sprawę wygram (nie

    Ciekawi mnie wielce, jak po dwóch latach, przy oprocentowaniu 1%/dzień
    wykalkulowałaś 97 kPLN?

    Kaczor
    kaczor@NO_SPAM-plug.atn.pl
    http://unixlab.info/~kaczor/protokol.jpg

  • 3. Data: 2005-10-19 16:08:50
    Od: "Maria Bień" <y...@w...pl>

    > Pożyczkodawca udziela Pożyczkobiorcy pożyczki w wysokości 70 zł (słownie:
    > siedemdziesiąt złotych ),
    [...]
> [...]
    > że sprawę wygram (nie chciałabym się skompromitować)?

    Ciekawi mnie wielce, jak po dwóch latach, przy oprocentowaniu 1%/dzień

    Ano tak: §4 (...) Odsetki karne ulegają kapitalizacji.

    pozdrawiam,
    Maria Bień

  • 4. Data: 2005-10-19 16:15:24
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Maria Bień napisał(a):
    > Ano tak: §4 (...) Odsetki karne ulegają kapitalizacji.

    nie bardzo mogą - art.482§1 kc - "Od zaległych odsetek można żądać
    odsetek za opóźnienie dopiero od chwili wytoczenia o nie powództwa,
    chyba że po powstaniu zaległości strony zgodziły się na doliczenie
    zaległych odsetek do dłużnej sumy"
    co do samej wysokości odsetek - też mogą zostać uznane za sprzeczne z
    zasadami współżycia społecznego

    KG

  • 5. Data: 2005-10-19 16:23:40
    Od: Marcin Rumowski <c...@w...pl>

    W artykule <dj5rfc$6c8$1@inews.gazeta.pl> kam napisał(a):

    > nie bardzo mogą

    Czyli w ogóle nie ma możliwości kapitalizowania odsetek nawet przy
    zgodzie obydwu stron?
    Poza tym czy jest określona jakaś maksymalna wartość odsetek?

  • 6. Data: 2005-10-19 16:25:22
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Marcin Rumowski napisał(a):
    > Czyli w ogóle nie ma możliwości kapitalizowania odsetek nawet przy
    > zgodzie obydwu stron?

    możliwe, ale zgoda jak w przepisie - po powstaniu zaległości
    inaczej postanowienie będzie nieważne

    > Poza tym czy jest określona jakaś maksymalna wartość odsetek?

    na razie nie ma

    KG

  • 7. Data: 2005-10-19 16:30:17
    Od: "Maria Bień" <y...@w...pl>

> [...]
    > do dłużnej sumy"
    > co do samej wysokości odsetek - też mogą zostać uznane za sprzeczne z

    Czy to oznacza, że jeśli by się Kowalski zgodził 22 XI 2003 na to aby się te
    odsetki kapitalizowały, to wszystko było by ok? Można to "z polskiego na
    nasze" przełożyć?
    pozdrawiam
    MB

  • 8. Data: 2005-10-19 16:37:35
    Od: "Maria Bień" <y...@w...pl>

    > możliwe, ale zgoda jak w przepisie - po powstaniu zaległości
    > inaczej postanowienie będzie nieważne

    Co to znaczy, że "po powstaniu zaległości"? Czy wtedy jeśli Kowalski
    zgodziłby się zapłacić odsetki w wysokości 97 tyś zł? to nierealne...

  • 9. Data: 2005-10-19 16:51:58
    Od: Marcin Szawurski <x...@x...pl>

    Maria Bień wrote:

    > Za opóźnienie w zwrocie pożyczki Pożyczkobiorca zobowiązany jest do zapłaty
    > odsetek karnych w wysokości 1% dziennie. Odsetki karne ulegają
    > kapitalizacji.

    TO jest problem. Nie napisano jakiej kapitalizacji - dziennej,
    miesięcznej, rocznej, czy może trzyletniej.

  • 10. Data: 2005-10-19 18:45:49
    Od: "Tiger" <c...@c...pl>

    > TO jest problem. Nie napisano jakiej kapitalizacji - dziennej,
    > miesięcznej, rocznej, czy może trzyletniej.

    W takim przypadku wydaje mi sie za zasadne zastosowanie naturalnie
    wynikajacego z paragrafu stopnia kapitalizacji, wynikajacego z naliczania
    kolejnych progow odsetkowych. W koncu o innych progach terminowych w umowie
    mowy nie ma.

    Pozdrawiam,

    Tiger