    From: "Maria Bień" <y...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Pożyczka, co w razie nie spłacenia?
    Date: Wed, 19 Oct 2005 17:57:45 +0200

    Witammam prosbę do Was, ponieważ sama nie jestem zbyt biegła w prawie,
    chciałabym się poradzić specjalistów (jakimi niewątpliwie jesteście). Oto
    moja sprawa:
    Zawiązałam ze znajomym następującą umowę (dane zostały zmienione, kwota
    pozostała taka sama):

    Umowa pożyczki (pomiędzy osobami fizycznymi)

    W dniu 19.XI.2003 w (miasto) pomiędzy Janem Kowalskim, zam. ul. Armii
    Krajowej 1, 14-500 Braniewo urodzonym 18.XI.1977 w Warszawie zwanym dalej
    Pożyczkobiorcą,
    a Marią Bień zam. ul. Matejki 1, 14-500 Braniewo urodzonym 31.V.1975 w Łodzi
    zwanym dalej Pożyczkodawcą została zawarta następująca umowa:

    §1

    Pożyczkodawca udziela Pożyczkobiorcy pożyczki w wysokości 70 zł (słownie:
    siedemdziesiąt złotych ), którą Pożyczkobiorca jest zobowiązany zwrócić do
    dnia 22.XI.2003. Pożyczkobiorca nie zapłaci żadnych odsetek z wyjątkiem
    odsetek karnych.

    §2

    Pożyczkobiorca wyżej wymienioną pożyczkę przyjmuje i potwierdza odbiór całej
    kwoty w gotówce.

    §3

    Strony oświadczają, iż termin spłaty pożyczki może zostać przedłużony za
    pisemną zgodą obydwu Stron.

    §4

    Za opóźnienie w zwrocie pożyczki Pożyczkobiorca zobowiązany jest do zapłaty
    odsetek karnych w wysokości 1% dziennie. Odsetki karne ulegają
    kapitalizacji.

    §5

    W sprawach nie uregulowanych niniejszą umową stosuje się przepisy Kodeksu
    cywilnego.

    §6

    Zmiany i uzupełnienia niniejszej umowy wymagają zachowania pod rygorem
    nieważności formy pisemnej.

    §7

    Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla
    każdej ze stron.

    (Tutaj podpisy stron)

    Teraz moje pytanie:
    Jak widać, kwota pożyczki wynosiła 70zł, więc nie zgłosiłam tej umowy w
    urzędzie skarbowym i nie zapłaciłam podatku od czynności cywilno-prawnych,
    ponieważ jestem z nich zwolniona przy tak niskiej kwocie. Jednak od zawarcia
    umowy minęły 2 lata (równo) co też widać na umowie. W tym czasie pokłuciłam
    się ze znajomym, a tą umowę znalazłam dopiero tydzień temu, kiedy robiłem
    jesienne porządki m. in. w dokumentach. Znajomy pożyczki nie spłacił do tej
    pory. Odsetki karne wynoszą już około 97 tys złotych. Czy mam szansę na
    wygranie tej sprawy po tak długim czasie i jakie są moje szanse na wygranie
    owych 97 tys zł? Co powinnam zrobić, aby mieć pewność, że sprawę wygram (nie
    chciałabym się skompromitować)?

    dziękuję i liczę na Was

    pozdrawiam,
    Maria Bień