  • 1. Data: 2004-03-05 15:53:03
    Temat: Powielanie zdjęć
    Od: "Billcow" <bill/USUN-TO/cow@p/TO-TEZ/f.pl>

    Witam! Chciałbym abyście opisali mi jak do tego co zachwilę opiszę ma się
    prawo. Otóż pewien fotograf zrobił na pewnej imprezie zdjęcia. Te zdjęcia
    przekazał w albumie na pare dni osobom, które w imprezie uczestniczyły aby
    wybrali sobie, które zdjęcia mogą sobie zamówić. Koszt jednego zdjęcia jest
    bardzo wysoki bo 3 zl. Osoby biorące udział w imprezie postanowiły, że
    zdjęcia zeskanują z albumu pokazowego i wywołają sobie sami z formatu
    cyfrowego w np. MediaMarkt lub będą przechowywać je w postaci cyfrowej na
    płytach kompaktowych. Nie chcą bowiem zakupować tak wielu zdjęć ponieważ ich
    cena byłaby bardzo wysoka. Mam w związku z tym pytanie. Czy to jest
    nielegalne? Czy może należałoby kupić po 1 szt. każdego zdjęcia i wtedy gdy
    są zakupione można robić kopię na własny użytek? Jako dodatkowa informacja
    powiem, że tylko pewna grupa osób biorących udział w imprezie chce zrobić
    sobie odbitki. Około 1/6. Reszta czyli 5/6 zdjęcia zakupi od fotografa.
    Jeżeli to jest nieleaglne to czy jest jakiś "kruczek prawny", który
    pozwoliłby to obejść i skopiować sobie zdjęcia?

    Pozdrawim i liczę na dobrych prawników :-)

  • 2. Data: 2004-03-05 15:59:38
    Temat: Re: Powielanie zdjęć
    Od: "TJ" <N...@p...onet.pl>

    > Czy może należałoby kupić po 1 szt. każdego zdjęcia i wtedy gdy
    > są zakupione można robić kopię na własny użytek?

    mała dygresja: jeżeli zdjęcia były robione przez naprawde dobrego fotografa,
    a chcecie mieć _równie ładne _ odbitki to nigdy ich nie uzyskacie kserując
    czy skanując i potem oddając do labu...

    TJ

  • 3. Data: 2004-03-05 16:41:00
    Od: "poilkj" <l...@d...invalid>

    "Billcow" <bill/USUN-TO/cow@p/TO-TEZ/f.pl> wrote in message
> [...]
    > przekazał w albumie na pare dni osobom, które w imprezie uczestniczyły aby
    > wybrali sobie, które zdjęcia mogą sobie zamówić. Koszt jednego zdjęcia

    Nie znaliście ceny przed zrobieniem zdjęć?
    To po co się zgadzaliście na zdjęcia, skoro teraz nie chcecie za nie
    zapłacić? Trzyba było wybrać innego fotografa.

  • 4. Data: 2004-03-05 17:00:07
    Od: "Billcow" <bill/USUN-TO/cow@p/TO-TEZ/f.pl>

    > mała dygresja: jeżeli zdjęcia były robione przez naprawde dobrego
    fotografa,
    > a chcecie mieć _równie ładne _ odbitki to nigdy ich nie uzyskacie kserując
    > czy skanując i potem oddając do labu...

    Jakość nie będzie dużo gorsza, zapewniam. Robiłem już takie rzeczy.

  • 5. Data: 2004-03-05 17:00:51
    Od: "Billcow" <bill/USUN-TO/cow@p/TO-TEZ/f.pl>

    > Nie znaliście ceny przed zrobieniem zdjęć?
    > To po co się zgadzaliście na zdjęcia, skoro teraz nie chcecie za nie
    > zapłacić? Trzyba było wybrać innego fotografa.

    Nie to, że nie znaliśmy. Ktoś zamówił fotografia niekoniecznie informując o
    tym wszystkich.

  • 6. Data: 2004-03-05 17:06:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Mar 2004, Billcow wrote:
    [...]
    >+ wybrali sobie, które zdjęcia mogą sobie zamówić. Koszt jednego zdjęcia jest
    >+ bardzo wysoki bo 3 zl.

    Toś ty chyba drogich odbitek nie widział :)

    [...]
    >+ cena byłaby bardzo wysoka. Mam w związku z tym pytanie. Czy to jest
    >+ nielegalne? Czy może należałoby kupić po 1 szt. każdego zdjęcia i wtedy gdy
    >+ są zakupione można robić kopię na własny użytek?

    A to zależy jak umówiliście się z fotografem... prawa autorskie
    ona ma, chyba że umówiliście się inaczej (było się umowić !).

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2004-03-05 17:46:44
    Od: "andrzej" <b...@o...pl>

    Użytkownik "Billcow" <bill/USUN-TO/cow@p/TO-TEZ/f.pl> napisał w wiadomości
    > Nie to, że nie znaliśmy. Ktoś zamówił fotografia niekoniecznie informując
    > tym wszystkich.

    No to w czym problem? Jak nie zamawialeś fotografa to nie kupuj zdjęć. A jak
    zamawiałeś, ale nie gadałaś o cenie to masz problem.

    andrzej

  • 8. Data: 2004-03-05 18:32:43
    Od: "Grzegorz S." <f...@i...pl>

    Użytkownik "andrzej" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    jak
    > zamawiałeś, ale nie gadałaś o cenie to masz problem.

    A jak nie zamawiales i chcesz miec te zdjecia to nie kradnij tylko kup
    poza tym wg mnie 3 zlote za odbitke to niewiele
    W koncu odbitka kosztuje 1 zł do tego film wywolanie baterie zuzycie sprzetu
    jego czas.
    Pozdrawiam
    Grzegorz S.

  • 9. Data: 2004-03-05 21:31:08
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <c2a7q5$qcd$1@inews.gazeta.pl>, Billcow wrote:
> [...]
    > cena byłaby bardzo wysoka. Mam w związku z tym pytanie. Czy to jest
    > nielegalne? Czy może należałoby kupić po 1 szt. każdego zdjęcia i wtedy gdy

    Tak. Jest to nielegalne i jest to przestępstwo przeciwko Prawu
    Autorskiemu. Jeśli ów fotograf się dowie, może złożyć zawiadomienie o
    popełneniu przestępstwa i będzie miał ku temu MZ podstawy.

> [...]
    > Jeżeli to jest nieleaglne to czy jest jakiś "kruczek prawny", który
    > pozwoliłby to obejść i skopiować sobie zdjęcia?

    Ożeń się z fotografem, prawa autorskie majątkowe podlegają dziedziczeniu.

    > Pozdrawim i liczę na dobrych prawników :-)

    Przydadzą się. Będą na pewno droźsi niż zyski ze spiracenia odbitek.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2004-03-05 22:21:07
    Od: "Bob" <m...@o...pl>

    > Jeżeli to jest nieleaglne to czy jest jakiś "kruczek prawny", który
    > pozwoliłby to obejść i skopiować sobie zdjęcia?

    Dogadaj się z fotografem. W Opolu "klisza" kosztuje 50 zł od większości
    fotografów. Jak jest was kilka osób to się na 100% opłaci.
    pozdrawiam i nie komplikujmy sobie życia

    Bob