  • 1. Data: 2009-05-08 20:08:03
    Temat: Podział majątku wspólnego małżonków - po śmierci jednego z nich ????
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    Witajcie

    Taka mi się zagwozdka trafiła: czy jest mozliwe wszczecie postepowania o
    podzial majatku wspolnego malzonkow w sytuacji kiedy jeden z nich nie zyje?

    Generalnie spadkobiercy chcieliby juz dokonac dzialu spadku. Oczywiscie
    porozumienia nie ma i byly malzonek strzelil takim argumentem, ze
    najpierw musi byc takie postepowanie (podzial majatku wspolnego
    malzonkow), ba - nawet juz jest podobno stosowny wniosek z sadzie... a
    pozniej ewentualnie dzial spadku

    W pierwszym odruchu brzmi jak niezla bzdura (a druga strona kto ma byc?
    znmarly malzonek?), ale zawsze w takich momentach sie zastanawiam, czy
    to aby na pewno bzdura czy moze stoi za tym cos dziwnego, a ja glupi
    czegos nie dostrzegam albo nie wiem.
    Zawsze mi sie wydawalo, ze majatek malzenski moga dzielic tylko
    malzonkowie (zyjacy ma sie rozumiec), a jak ktorys zemrze, to co
    najwyzej mozna zrobic dzial spadku i sad w postepowaniu dzialowym ustali
    co wchodzi w skad spadku.

    Myle sie czy mam racje?
    Ktos w ogole sie spotkal z wnioskiem o podzial majatku wspolnego jak
    jeden z malzonkow nie zyje???

    --
    pozdr
    luck

  • 2. Data: 2009-05-08 20:11:02
    Od: spp <s...@o...pl>

    kauzyperda pisze:
    > Witajcie
    >
    > Taka mi się zagwozdka trafiła: czy jest mozliwe wszczecie postepowania o
    > podzial majatku wspolnego malzonkow w sytuacji kiedy jeden z nich nie zyje?

    A czymże innym jest postępowanie spadkowe?

    --
    spp

  • 3. Data: 2009-05-08 21:05:04
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    spp pisze:

    > A czymże innym jest postępowanie spadkowe?

    Heh, no ok, ja to rozumiem, ale doslownie zglupialem jak uslyszalem:
    postepowanie dzial spadku po zmarlym malzonku (miedzy spadkobiercami -
    drugi malzonek i dzieci) bedzie *dopiero* jak zrobimy podzial majatku
    wspolnego (wczesniejsze postepowanie).

    Imo jakies dziwadlo, ale jak sie to czyta... w *pismie* od *radcy
    prawnego*, to mozna zwatpic ;-)

    --
    pozdr
    luck

  • 4. Data: 2009-05-08 21:42:15
    Od: spp <s...@o...pl>

    kauzyperda pisze:

> [...]
    > wspolnego (wczesniejsze postepowanie).
    >
    > Imo jakies dziwadlo, ale jak sie to czyta... w *pismie* od *radcy

    Moment, czy ja dobrze rozumiem że takie roszczenia wysuwa żyjący
    pierwszy ex-małżonek?

    --
    spp

  • 5. Data: 2009-05-08 21:53:49
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    spp pisze:

    > Moment, czy ja dobrze rozumiem że takie roszczenia wysuwa żyjący
    > pierwszy ex-małżonek?

    Nie, pierwszy malzonek zmarl duzo wczesniej.

    Spadkobiercy po smierci zony to trzy osoby: drugi malzonek (dzieci nie
    bylo z tego zwiazku) i dzieci z pierwszego malzenstwa.

    Drugi malzonek na propozycje umownego dzialu spadku odpowiada, ze
    najpierw on musi podzielic majatek pomiedzy malzonkami, a dopiero
    pozniej bedzie mozna dzial spadku...

    --
    pozdr
    luck

  • 6. Data: 2009-05-08 22:01:54
    Od: spp <s...@o...pl>

    kauzyperda pisze:

    > Drugi malzonek na propozycje umownego dzialu spadku odpowiada, ze
    > najpierw on musi podzielic majatek pomiedzy malzonkami, a dopiero
    > pozniej bedzie mozna dzial spadku...

    Wyposażenie wspólnego gospodarstwa domowego tak, reszta podpada pod
    normalny podział spadku.

    --
    spp

  • 7. Data: 2009-05-08 22:14:19
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    spp pisze:

    > Wyposażenie wspólnego gospodarstwa domowego tak,

    ???
    Jak jeden z malzonkow nie zyje?

    Propozycja umownego dzialu byla zlozona ze wskazaniem, ze jak sie nie
    dogadamy, to bedziemy dzielic sadownie.

    Na co padla odpowiedz, ze (sadowny) podzial spadku pozniej, najpierw
    (sadowny) podzial majatku miedzy malzonkow /niby 2 rozne postepowanie,
    najpierw jedno, pozniej drugie/

    --
    pozdr
    luck

  • 8. Data: 2009-05-09 09:21:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 8 May 2009, kauzyperda wrote:

> [...]
    > juz jest podobno stosowny wniosek z sadzie... a pozniej ewentualnie dzial

    Ale pytanie niekonecznie przystaje do opisu.
    Bo z opisu mi wynika iż pytanie może brzmieć "czy najpierw dokonuje
    się podziału majątku wspólnego, jeśli taki podział został wszczęty
    przed śmiercią małżonka".
    Z tego że "wniosek jest w sądzie" nie wynika, że został złożony po
    śmierci, IMHO!

    > W pierwszym odruchu brzmi jak niezla bzdura (a druga strona kto ma byc?
    > znmarly malzonek?)

    Art. 922 KC - "Prawa i obowišzki majštkowe zmarłego przechodzš
    z chwilš jego œmierci na jednš lub kilka osób stosownie do przepisów
    księgi niniejszej" (przepraszam za krzaczki, cut&paste z innej strony
    kodowej).

    Na mój rozum takie postępowanie może mieć sens, jako że podział
    majątku może być inny niż wynikły z podziału spadkowego.

    > Zawsze mi sie wydawalo, ze majatek malzenski moga dzielic tylko malzonkowie
    > (zyjacy ma sie rozumiec),

    No tak, ale nie napisałes kiedy został złożony wniosek :)
    Mogli "chcieć dzielić" za życia, na pytanie czy "prawo do dzielenia"
    podlega dziedziczeniu odpowiedzi nie szukam (bo z czegoś, np. KRiO
    może wynikać że się nie dziedziczy i wygasa, ale nie wiem).

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-05-09 18:37:27
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > przed śmiercią małżonka".
    > Z tego że "wniosek jest w sądzie" nie wynika, że został złożony po

    Moze ja nieco chaotycznie opisalem stan faktyczny, ale nie ma co snuc
    zbyt daleko idacych hipotez ;-)
    Do chwili otwarcia spadku nie bylo zadnych postepowan dot. podzialu
    majatku wspolnego (bo nie bylo zadnego tytulu do takiego postepowania).

> [...]
    >
    > Na mój rozum takie postępowanie może mieć sens, jako że podział
    > majątku może być inny niż wynikły z podziału spadkowego.

    E, co najwyzej sad w toku posteopowania dzialowego ustala co wchodzi w
    sklad spadku (w tym ustala np. co bylo jednego malzonka, a co drugiego -
    w tym sensie czynnosci sadu dot. majatku wspolnego) i jak juz ustali co
    sie komu z malzonkow nalezalo, to dzieli to miedzy spadkobiercow.
    Ale zeby w dwoch postepowaniach? No nie moge za Chiny tego zrozumiec, -
    chyba ze ten argument drugiej strony to jakas zmyla czy sciema (i tak to
    traktuje od poczatku w sumie, ale wiadomo, staram sie ta teroie
    zweryfikowac).

    Poza tym wlasnie ten wskazany przez Ciebie 922 par. 1 kc wg. mnie
    przesadza tez, ze po smierci malzonka nie jest mozliwe wszczecie
    posteopwoania dot. podzialu majatku tylko pomiedzy malzonkami, bo
    przeciez "Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego
    śmierci na jedną lub kilka osób". A przeciez
    Taka sobie odpowiedz udzielilem i staram sie to w tym watku zweryfikowac
    (swoja droga - dzieki za zaangazowanie w dziwaczny problem ;-)

    > No tak, ale nie napisałes kiedy został złożony wniosek :)

    Jak pislem wyzej, do chwili otwarcia spadku nigdy nie zostal zlozony
    taki wniosek.
    I teraz - jak spadkobiercy chca dzielic spadek - zyjacy malzonek (ktory
    ma sie rozumiec jest przy spadku i jego podzial to jest ostatnia rzecz,
    o ktorej mysli) przysla jakies takie dziwaczne pismo: ze spokojnie, ale
    najpierw "jego" jedno postpowanie malzenskie, a pozniej dzial spadku...

    > Mogli "chcieć dzielić" za życia,

    Za zycia nikt nie chcial i nie potrzebowal nic dzielic - bo podmiot praw
    i obowiazkow funkcjonowal normalnie (znaczy sie zyl sobie po prostu). A
    jak mu sie zmarlo, to to co mial przeszlo na spadkobiercow (3 osoby) i
    pojawia sie potrzeba podzielenia, bo dogadać sie cos nie da

    --
    pozdr
    luck

  • 10. Data: 2009-05-10 17:47:31
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    kauzyperda pisze:

    > Taka mi się zagwozdka trafiła: czy jest mozliwe wszczecie postepowania o
    > podzial majatku wspolnego malzonkow w sytuacji kiedy jeden z nich nie zyje?

    Art. 689 kpc

    Postanowienie SN z dnia 21 października 1998 r. II CKU 56/98

    Art. 689 k.p.c. zezwala na połączenie w jednym postępowaniu sprawy o
    dział spadku ze sprawą o zniesienie współwłasności i sprawą o podział
    majątku wspólnego po ustaniu wspólności majątkowej małżeńskiej. Gdy w
    skład spadku (...) wchodzi udział w majątku, który był objęty
    wspólnością małżeńską, i wcześniej nie doszło do przesądzenia
    ewentualnych zwrotów z tytułu nakładów, wydatków oraz innych świadczeń z
    majątku wspólnego na majątek odrębny lub odwrotnie (...) połączenie w
    jednym postępowaniu działu spadku z podziałem majątku wspólnego po
    ustaniu wspólności majątkowej małżeńskiej jest konieczne. Dopóki bowiem
    nie nastąpi przesądzenie wspomnianych zwrotów, nie jest możliwe,
    nieodzowne według art. 684 k.p.c., ustalenie składu i wartości
    dzielonego spadku (por. uchwałę SN z dnia 2 marca 1972 r., III CZP
    100/71, OSNC 1972, nr 7-8, poz. 129). W takim zatem wypadku, oprócz
    wniosku o dział spadku, niezbędne jest złożenie wniosku o podział
    majątku wspólnego po ustaniu wspólności majątkowej małżeńskiej (por.
    art. 567 k.p.c. i art. 45 § 1 k.r.o.).

    --
    @2009 Johnson