  • 1. Data: 2002-12-07 15:44:38
    Temat: Podswietlenie auta a prawo ??
    Od: "Grooha" <m...@g...pl>

    Witam,

    Mam malutkie mytanko: Czy dozwolone jest w PL dodatkowe oswietlenie
    samochodu ??
    Chodzi mi o podswietlony spod i niebieskie swietliki na spryskiwaczach......
    Slyszalem ze nie jednemu juz za to policja dowod rejestracyjny zabrala - ale
    czy zrobili to na jakiejs podstawie ?? Pytam bo mam tak w aucie i boje sie
    troche..... ze mnie tez to spotka

    Jesli jest jakis przepis, ustawa ktora DEFINITYWNIE tego zabrania bardzo
    prosze o przytoczenie mi jej tresci. A jesli nie ma to jak sie bronic przed
    POLICJA, ktora bedzie chciala na sile wypisac mi mandacik ??

    z gory dziekuje za odpowiedzi
    --
    pozdrawiam, Grooha
    --------------------------------

  • 2. Data: 2002-12-07 20:04:38
    Temat: Re: Podswietlenie auta a prawo ??
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

    Nie ma przepisu, który tego zabrania. Są jedynie przepisy dokładnie
    określające, jakie światła mogą być zamontowane w samochodzie. Wśród tych
    świateł nie ma podświetlenia podwozia ani "świetlików" na spryskiwaczach.
    Zamontowanie niestandardowych świateł stanowi taką samą podstawę do
    zatrzymana dowodu rejestracyjnego, jak np. brak zainstalowanych w
    samochodzie świateł wymaganych przepisami. Nie ma tu różnicy.
    W praktyce jest tylko taka różnica, iż diagnosta dokonujący sprawdzenia przy
    obowiązkowych badaniach technicznych ma obowiązek światła sprawdzić. Jak
    świateł nie ma, to badań nie przedłuży. Podświetlenia spodu pojazdu może nie
    zauważyć, bo przecież nie będzie dokonywał szczegółowych oględzin samochodu.
    Jeśliby takie światła ujawnił, ma obowiązek odmówić przedłużenia dowodu
    rejestracyjnego.

    --
    Robert Tomasik
    IDKey PGP: 0x9B725EF3

  • 3. Data: 2002-12-07 21:03:41
    Od: "Grooha" <m...@g...pl>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > nie będzie dokonywał szczegółowych oględzin samochodu. Jeśliby takie
    > światła ujawnił, ma obowiązek odmówić przedłużenia dowodu

    No to satysfakcjonujaca odpowiedz, ale konkretnie... jesli zatrzyma mnie
    policja z podswietlonym spodem i niebieskimi swietlikami --- mam jakies
    szanse ?? moge sie jakos obronic ?? jakos wymigac ?? Jesli tak to jak ??

    --
    pozdrawiam, Grooha
    --------------------------------

  • 4. Data: 2002-12-07 21:06:34
    Od: "Grooha" <m...@g...pl>

    Grooha wrote:

> [...]
    > mnie policja z podswietlonym spodem i niebieskimi swietlikami --- mam
    > jakies szanse ?? moge sie jakos obronic ?? jakos wymigac ?? Jesli tak

    Jeszcze dodam taki przyklad.... Ciezarowki - TIR'y jezdza oswietlone z
    kazdej strony, u gory na dole z boku - wszedzie !!! ---> czy im wolno ???

    --
    pozdrawiam, Grooha
    --------------------------------

  • 5. Data: 2002-12-07 21:30:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

    Szanse! Na co?

    Generalnie tego typu oświetlenia nie możesz mieć. Ale jest to wykroczenie.
    Przy wykroczeniach nie obowiązuje zasada legalizmu. Policjant może Cię
    pouczyć, że takiego oświetlenia nie można używać, jeśli uzna, że będzie to
    wystarczające do "sprowadzenia Cię na drogę praworządności". Pouczenie
    pewnie Cię spotka, jeśli policjant uzna, że tego typu oświetlenie nie
    zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, a jedynie narusza formalne przepisy
    (jakieś drobne światełko ledwo widoczne w ciemności). Jak spotka Cię drugi
    raz, to pewnie się nieco zdenerwuje, że jego uwagi "olałeś", czego skutki
    mogą być trudne do przewidzenia. Ale jeśli od razu uzna, że pewnie sam tego
    nie zdejmiesz, to może zabrać dowód rejestracyjny i nic nie poradzisz na to.
    Możesz spróbować ponegocjować. Delikatne podświetlenie spodu pojazdu może
    przejść, ale pod warunkiem, że nie będzie powodować olśnienia innych
    kierujących. Te "świetliki", to poważniejsza sprawa. Ja bym się do nich
    przyczepił głownie z tego powodu, że powodują olśnienie Ciebie jako
    kierującego i przyciągają uwagę.

    Co do ciężarówek, to jest tak, iż przepisy przewidują te światełka z boku.
    Ale jak mają jakieś choinki lub tego typu wynalazki (a widziałem już cuda),
    to jeżdżą na tej zasadzie, co Ty - do pierwszego spotkania z Ruchem
    Drogowym. Jednak tu nie ma obligatoryjności. Jeśli gość umieści na dachu
    ciężarówki podświetloną reklamę swojej firmy, to w gruncie rzeczy nic
    wielkiego się nie dzieje, pod warunkiem, że nie jest jakość intensywnie
    oświetlona (olśnienie).

    Reasumując, tego typu wynalazki nie są zgodne z obowiązującymi przepisami,
    ale to nie oznacza, że każdy patrol ma obowiązek od razu holować Twój
    samochód. Zagrożenie, jakie tym powodujesz podlega ich swobodnej ocenie.

    --
    Robert Tomasik
    IDKey PGP: 0x9B725EF3

  • 6. Data: 2002-12-07 21:41:28
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam> napisał w
    wiadomości news:astkvo$o4s$1@news.tpi.pl...
> [...]
    samochodu.
    > Jeśliby takie światła ujawnił, ma obowiązek odmówić przedłużenia dowodu

    Czy oby na pewno? A co z producentami, którzy stosuja ponadstarndardowe
    ośiwetlenie fabryczne -np. obrysowe światła stosowane przez Volvo? A co z
    zasada państwa prawa, że to, co nie jest zabronione jest dozwolone?

    Depi.

  • 7. Data: 2002-12-07 21:50:19
    Od: Leszek Olszewski <r...@p...pl-nospam>

    In article <astpsh$j2l$1@news.tpi.pl>, m...@p...onet.pl says...

> [...]
    > ośiwetlenie fabryczne -np. obrysowe światła stosowane przez Volvo? A co z
    > zasada państwa prawa, że to, co nie jest zabronione jest dozwolone?

    Jesli samochod z takimi swiatlami ma homologacje to jest dopuszczony do
    ruchu. Jesli ty sobie sam takie swiatla zamontujesz to albo bedziesz
    jezdzil nim niezgodnie z przepisami albo tez musisz go zahomologowac.

    Leszek

    --
    http://www.google.com
    Search before you ask.

  • 8. Data: 2002-12-07 22:04:39
    Od: "Grooha" <m...@g...pl>

    Leszek Olszewski wrote:
> [...]

    > do ruchu. Jesli ty sobie sam takie swiatla zamontujesz to albo
    > bedziesz jezdzil nim niezgodnie z przepisami albo tez musisz go

    zamontowalem to sam, ale wydaje mi sie jak kolega w poscie wyzej
    stwierdzil... ze skoro to jest sprzedazy... i jest to przeznaczone WLASNIE W
    TYM CELU... to dlaczego to jest zabronione ?? a poza tym skad wziac
    homologacje na podswietlenie auta ?? i na swietliki oczywiscie........ na
    opakowanmiu pisze : <PL> badez lepiej widoczny :)))) wiec chce byc
    lepiej widoczny na drodze i dlatego to zalozylem. Ciagle jakos nie moge
    tego pojac....

    --
    pozdrawiam, Grooha
    --------------------------------

  • 9. Data: 2002-12-07 22:55:44
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 7 Dec 2002, Grooha wrote:
    [...]
    >+ zamontowalem to sam, ale wydaje mi sie jak kolega w poscie wyzej
    >+ stwierdzil... ze skoro to jest sprzedazy... i jest to przeznaczone WLASNIE W
    >+ TYM CELU... to dlaczego to jest zabronione ??

    A zastanowiłeś się w kwestii antyradarów ? "skoro jest w sprzedaży...
    i WŁAŚNIE W TYM CELU...." ;)
    Podobnież lampy typu "kogut" - produkować wolno, sprzedawać wolno,
    *wozić* (również nie włączonej) nie wolno...

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2002-12-07 23:47:41
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    "Grooha" <m...@g...pl> wrote in message
    > a poza tym skad wziac
    > homologacje na podswietlenie auta ??

    złóż wniosek do ministra infrastruktury o wydanie homologacji na założone
    przez Ciebie oświetlenie :))))
    zapłacisz odpowiednią kasę za badania i wydanie wniosku i będziesz mógł
    kłócić się z policją :))

    --
    pozdrawiam
    plusz