  • 1. Data: 2006-04-13 12:57:03
    Temat: Podatnicy zapłacą alimenty za gwałt...?!
    Od: "Sky" <s...@o...pl>

    Alimenty zgwałconej kobiecie zapłaci gmina

    Ewa Siedlecka 13-04-2006

    Zgwałcona kobieta, której wbrew prawu uniemożliwiono usunięcie ciąży, ma
    prawo domagać się alimentów od właściciela szpitala. Tak uznał Sąd
    Najwyższy, odpowiadając na pytanie sądu, który rozpatruje pozew zgwałconej
    kobiety. Domaga się ona odszkodowania za zmuszenie do urodzenia dziecka.

    W uzasadnieniu Sąd Najwyższy tłumaczy: "Urodzenie dziecka i życie człowieka
    nie może być traktowane jako szkoda. Jest to niewątpliwie urzeczywistnienie
    najwyższych wartości. Podzielając ten pogląd, należy podnieść, że czym innym
    jest urodzenie dziecka, a czym innym jest szkoda w postaci powstania
    obowiązku ponoszenia kosztów utrzymania dziecka. Uznanie powstania szkody
    nie oznacza przecież negatywnej oceny samego faktu urodzenia dziecka".

    Stanowisko Sądu Najwyższego może wpłynąć na zachowanie szpitali i lekarzy,
    którzy odmawiają wykonywania zgodnych z prawem aborcji. Już dwukrotnie taką
    praktykę wytknął Polsce Komitet Praw Człowieka ONZ.

    Sprawę Małgorzaty A. opisywaliśmy kilkakrotnie. 12 lat temu została
    zgwałcona. Zgłosiła gwałt w prokuraturze. Sprawcy nie wykryto. Okazało się,
    że Małgorzata jest w ciąży.

    Z zaświadczeniem z prokuratury poszła do Szpitala Miejskiego w Dąbrowie
    Górniczej, aby usunąć ciążę. Od gwałtu minęło 11 tygodni, ale w szpitalu
    uznano, że płód ma 14 tygodni, a więc nie pochodzi z gwałtu. Odesłano ją do
    prokuratury. Ta zleciła kolejne badania, aż w końcu było za późno na
    aborcję.

    W 2000 r. Małgorzata A. rozpoczęła w sądach walkę o przyznanie synowi od
    gminy - właściciela szpitala - alimentów w formie stałej renty. A dla siebie
    chciała 20 tys. zł odszkodowania i zadośćuczynienia za zmuszenie do
    urodzenia dziecka i odebranie tym samym na pewien czas możliwości
    zarobkowania.

    - Nie żałuję urodzenia syna. Kocham go. Ale to ja powinnam zdecydować, czy
    chcę go urodzić. Skoro to prawo decyzji mi odebrano, państwo powinno mi
    pomóc - mówiła w październiku zeszłego roku "Gazecie".

    Przegrała w dwóch instancjach. Najważniejszy argument sądów brzmiał:
    przyznanie odszkodowania za urodzenie dziecka oznaczałoby uznanie, że życie
    nie zawsze jest wartością.

    Zwrot w sprawie nastąpił dzięki Sądowi Najwyższemu, który dwa lata temu,
    rozpatrując jej kasację, uznał, że zmuszenie do urodzenia dziecka można
    uznać za szkodę, a będą nią wydatki poniesione w związku z ciążą i porodem
    oraz utracone zarobki.

    Nie uznał jednak prawa dziecka do renty, bo to by znaczyło, że dostaje ono
    odszkodowanie za to, że się urodziło - a więc, że jego życie jest "szkodą".

    Sprawa wróciła do sądu pierwszej instancji, który pół roku temu przyznał
    Annie M. 6,5 tys. zł odszkodowania za utracone podczas ciąży i opieki nad
    noworodkiem zarobki. Odmówił uznania za szkodę kosztów utrzymania dziecka.

    Małgorzata A. odwołała się do Sądu Apelacyjnego w Katowicach. Ten zaś zadał
    Sądowi Najwyższemu pytanie prawne: czy takie koszty można uznać za szkodę?

    Tak - odpowiedział Sąd Najwyższy w opublikowanej niedawno uchwale. Uchwała
    wiąże bezpośrednio jedynie sąd, który zadał pytanie prawne, i tylko w tej
    sprawie. Ale jest kolejnym - drugim po opisywanej wcześniej przez "Gazetę"
    sprawie państwa Wojnarowskich z Łomży - przełomem w sprawie uznania w Polsce
    prawa do odszkodowania za tzw. złe urodzenie - czyli zmuszenie do urodzenia
    dziecka. Prawo to uznawane jest w większości krajów demokracji zachodniej.

    13.html?nltxx=856991&nltdt=2006-04-13-09-05

  • 2. Data: 2006-04-13 13:21:14
    Temat: Re: Podatnicy zapłacą alimenty za gwałt...?!
    Od: "Grzegorz Z." <b...@g...pl>

    Dnia Thu, 13 Apr 2006 14:57:03 +0200, Sky napisał(a):

    > Alimenty zgwałconej kobiecie zapłaci gmina

    Jest takie przysłowie: "dał bóg dziecko, da i na dziecko".

    Skoro podatnikom nie przeszkadza finansowanie "instytutu czyjejś myśli"
    przy pewnym budowanym właśnie kościele, to tu tym bardziej nie powinni mieć
    nic przeciw.

    --
    Jan K. jest przykładnym obywatelem. Przegrał powierzone mu pieniądze na
    giełdzie, a przecież mógł w kasynie.

  • 3. Data: 2006-04-13 14:14:22
    Od: "locke" <l...@p...wiggin.com>

    > Alimenty zgwałconej kobiecie zapłaci gmina

    A powinien lekarz, który błędnie określił wiek płodu. Gdyby obciążać
    lekarzy, którzy "z przyczyn sumienia" odmawiają wykonywania aborcji w
    państwowych gabinetach i szpitalach (wykonując je bez oporów prywatnie -
    potajemnie) alimentami na urodzone w wyniku ich odmowy dzieci, to ich
    sumienie szybko by zrozumiało, że nie warto bronić prawa do życia każdej
    zygoty. A tak lekarz ma prawo do sumienia, a kobieta (lub państwo) musi
    utrzymywać niechciane dziecko - często pochodzące z gwałtu, bywa że również
    kazirodczego.

  • 4. Data: 2006-04-13 15:02:57
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Sky wrote:
    > Alimenty zgwałconej kobiecie zapłaci gmina

    [ciach]

    Za taki cross-post powinieś solidnie dostać w ten swój głupi łeb...

  • 5. Data: 2006-04-13 15:08:41
    Od: "SQLwysyn" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Z." <b...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    Nie 'gmina' tylko 'ubezpieczyciel szpitala'. Który muże rościć BEZPOŚREDNIO
    od lekarza, który złamał prawo.
    Nie lubie demagogii o 'podatnikach płacących za alimenty"

    --
    SQLwysyn
    of you" - Larry Flynt

  • 6. Data: 2006-04-13 15:14:11
    Od: "arturo" <d...@c...pl>

> [...]
    > zdecydować, czy chcę go urodzić. Skoro to prawo decyzji mi odebrano,
    > państwo powinno mi pomóc - mówiła w październiku zeszłego roku

    w ten sposob to kazda kobieta, ktora rodzi ponosi szkode w sensie
    finansowych
    konsekwencji ciazy i urodzenia dziecka. Mamy nadzieje, ze synek bedzie
    mnie wyrozumialy dla swojej mamusi, ktora zostawila tak duzo dowodow
    swojej specyficznej milosci, ktora chciala go abortowac i nie omieszka jej
    tego odwzajemnic ...

  • 7. Data: 2006-04-13 15:36:24
    Od: "Grzegorz Z." <b...@g...pl>

    > Za taki cross-post powinieś solidnie dostać w ten swój głupi łeb...

    Inaczej mówiąc - w papę chciałbyś bić grupowicza ???

  • 8. Data: 2006-04-13 16:00:29
    Od: "Sky" <s...@o...pl>

    Użytkownik "SQLwysyn" <s...@s...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    BEZPOŚREDNIO
    > od lekarza, który złamał prawo.
    > Nie lubie demagogii o 'podatnikach płacących za alimenty"

    ;P

  • 9. Data: 2006-04-13 16:02:33
    Od: "Sky" <s...@o...pl>

    > Inaczej mówiąc - w papę chciałbyś bić grupowicza ???

    Niech wali...że się po chrześcijańsku nadstawię... ;P
    Byle nie po oczach! 8D

  • 10. Data: 2006-04-13 16:07:57
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Grzegorz Z. wrote:

    > Inaczej mówiąc - w papę chciałbyś bić grupowicza ???

    Nie. W łeb. Np. zwiniętą gazetą, jak głupiego szczeniaka ;->