  • 1. Data: 2007-06-19 19:19:05
    Temat: "Państwo urzeczywstniające zasady sprawiedliwości społecznej" - ale jestem wpieklony :[ wrrr....
    Od: Grzegorz <odgdog@WYTNIJ_TO.tlen.pl>

    Kiedyś już to pisałem, ale to było jakiś czas temu. Wnerwiony jestem jak
    cholera. Może dlatego, że jestem jeszcze "młodym prawnikiem" i się
    przejmuję.
    Mamy 3 firmy: A, A+ i B. Firmy A i A+ należą do małżonków i różnią się
    tylko tym "+" w nazwie.
    Na koncie firmy A+ siedzi Urząd Skarbowy.
    I tak się dzieje: firma A wpłaciła przez pomyłkę na konto firmy B. Firma
    B chciała oddać kasę firmie A, ale panienka źle wybrała kontrahenta z
    bazy danych i wpłaciła na konto firmy A+.
    US zajął tą kasę i nie chce oddać.
    Nikt nie kwestionuje, że te pieniądze wędrowały przez pomyłkę.
    Sprawa przewalona przez US (2 razy), IS, i SR.
    SR uznał, że pieniądze nie należały do firmy B i ta firma nie ma prawa
    żądać zwolnienia tej kasy spod egzekucji.
    Z tym, że A może mieć to w nosie i dochodzić kasy od B na podstawie
    "bezpodstawnego wzbogacenia".
    Obecnie wyznaczony termin prze SO. Wywodziłem, że istnieją 2 stosunki
    prawne. Jeden między A i B oraz drugi między B i A+. Zobaczymy co powie
    na to SO.
    Na rozprawie podniosę, jako ostatnia deska ratunku, właśnie artykuł
    konstytucji o "zasadach sprawiedliwości społecznej". Zobaczymy co to da.

    Co ma sobie pomyśleć taki Kowalski o sądach i urzędach w RP?
    Szczerze, to nawet myślałem o Trybunale Praw Człowieka, bo jak dla mnie
    to to zakrawa na kpinę.

    Pozdrawiam
    Wnerwiony odgdog

    PS. Obecnie ten US rozsyła ankietę, do podatników i stara się o status
    "urzędu przyjaznego dla podatnika"
    PS2. Ale jestem wnerwiony

  • 2. Data: 2007-06-20 07:41:28
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    Grzegorz pisze:
> [...]
    > Na rozprawie podniosę, jako ostatnia deska ratunku, właśnie artykuł
    > konstytucji o "zasadach sprawiedliwości społecznej". Zobaczymy co to da.

    Generalnie sprawiedliwość społeczna to coś innego niż sprawiedliwość
    (gdyby było to to samo, to nie musiałby być dwie nazwy :) Skoro więc
    oczekujesz sprawiedliwości społecznej, to znaczy że oczekujesz
    niesprawiedliwości.

    Albowiem to co orzekł sąd jest sprawiedliwe: co do zasady US ma rację
    - na zajęte konto A+ wpłynęły pieniądze, które zostały zajęte. To, że te
    pieniądze się nie należą A+, to jest problem A+ oraz B. B ma teraz
    roszczenie do firmy A+ o zwrot tych pieniędzy. Jednakże to A+ musi
    zwrócić ze swoich środków, to co zajął komornik jest już komornika i
    jemu się należy.

    > Co ma sobie pomyśleć taki Kowalski o sądach i urzędach w RP?
    > Szczerze, to nawet myślałem o Trybunale Praw Człowieka, bo jak dla mnie
    > to to zakrawa na kpinę.

    Ja się cieszę, że sądy postępują zgodnie z prawem. Byłbym bardzo
    zaniepokojony, gdyby zajęte przez komornika pieniądze możnaby mu zabrać
    w opisywanej przez Ciebie sytuacji...

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2007-06-20 14:15:26
    Od: "Przemek Lipski" <d...@e...WYTNIJ.pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > roszczenie do firmy A+ o zwrot tych pieniędzy. Jednakże to A+ musi zwrócić
    > ze swoich środków, to co zajął komornik jest już komornika i jemu się

    Czyli komornik jest legalnie złodziejem?? Bierze od A+ pieniądze, które nie
    są własnością A+. Oczywiście ma prawo nie wiedziec że to nie są pieniądze
    A+, ale jak się o tym dowiaduje, to ma to w dupie. Czyli jakby A+ ukradł B
    samochód to komornik go zabiera i już jets on dla B bezpowrotnie stracony,
    bo komornika nie obchodzi czyj to był samochów...

    > Ja się cieszę, że sądy postępują zgodnie z prawem. Byłbym bardzo
    > zaniepokojony, gdyby zajęte przez komornika pieniądze możnaby mu zabrać w
    > opisywanej przez Ciebie sytuacji...

    Żartujesz?? To jest jawne złodziejstwo ze strony komornika. Dziękuję za
    takie prawo.

    Pozdrawia mPrzemek

  • 4. Data: 2007-06-20 14:22:42
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    Przemek Lipski pisze:
> [...]
    > samochód to komornik go zabiera i już jets on dla B bezpowrotnie stracony,
    > bo komornika nie obchodzi czyj to był samochów...

    Samochód to rzecz oznaczona co do sztuki i wiadomo do kogo należy.
    Ponadto "przelanie" czy fizyczne przekazanie fizyczne samochodu co do
    zasady nie oznacza zmiany właściciela. Natomiast pieniądze należą do tej
    osoby, u której się znajdują, jeśli ich posiadanie nie jest wynikiem
    przestępstwa.

    Nawet omyłkowe przelanie komuś pieniędzy jest ważne prawnie. Spółka
    A+ była włascicielem tych pieniędzy i komornik mógł je zająć. Nie jest
    to kradzież. Firma B ma roszczenie do firmy A+ na zasadzie
    bezpodstawnego wzbogacenia.

    > Żartujesz?? To jest jawne złodziejstwo ze strony komornika. Dziękuję za
    > takie prawo.

    Ja też dziękuję za takie prawo, ale bez ironii.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2007-06-20 17:00:55
    Od: Grzegorz <odgdog@WYTNIJ_TO.tlen.pl>

    Liwiusz napisał(a):

> [...]
    >
    > Ja się cieszę, że sądy postępują zgodnie z prawem. Byłbym bardzo
    > zaniepokojony, gdyby zajęte przez komornika pieniądze możnaby mu zabrać

    Gadasz dokładnie jak US.
    Przypomnę Ci, że istnieje instytucja "zwolnienia spod egzekucji". Ma ona
    na celu ochronę osób, jak w tej sytuacji jest B. A to, co do jakich
    rzeczy, czy w jaki sposób dłużnik wszedł w posiadanie danych
    rzeczy/pieniędzy? To nie ma znaczenie. "ratio legis" tego przepisu jest
    jasne. Nie sądzę, żeby sposób w jaki dłużnik wszedł w posiadanie
    pieniędzy był na tyle istotny, żeby uzasadniał różne traktowanie
    podmiotów (zasada równości wobec prawa). Przypomnę również, że
    "własność" jest najwyższym prawem jednostki w XXI wieku. Chronione w
    Konstytucji i innych "prawach człowieka". A samo wpłacenie pieniędzy na
    konto nie przenosi własności (ewentualnie podaj mi przepis, ktory
    uzasadnia takie rozumowanie). W Polsce obowiązuje zasada "zobowiązań
    kauzalnych". I musi istnieć jakaś "wola" do przeniesienia własności.
    Tutaj nie było.
    Pieniądze, podobnie jak wspomniany przez Ciebie samochód, również
    wiadomo do kogo należą. Nikt nie kwestionuje tego, że znalazły się na
    koncie A+ przez pomyłkę. Również nie wiem skąd wzięło Ci się, że
    "pieniądze należą do tego u kogo się znajdują". Podaj jakąś podstawę
    prawną takich twierdzeń. Definicja rachunku bankowego dotyczy tylko
    Banku i klienta i nie może rodzić zobowiązań ze skutkiem na osoby trzecie.

    Tyle z mojej strony. Mam nadzieję, że w SO się w końcu opamiętają.

  • 6. Data: 2007-06-20 17:11:11
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    You have one message from: Grzegorz <odgdog@WYTNIJ_TO.tlen.pl>

    > wpłacenie pieniędzy na konto nie przenosi własności (ewentualnie
    > podaj mi przepis, ktory uzasadnia takie rozumowanie).

    169 KC?

    --
    Pozdrawiam Krzysztof Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153

  • 7. Data: 2007-06-20 17:17:56
    Od: Grzegorz <odgdog@WYTNIJ_TO.tlen.pl>

    Goomich pisze:
    > You have one message from: Grzegorz <odgdog@WYTNIJ_TO.tlen.pl>

    > 169 KC?

    Tam mowa o rzeczach ruchomych, ale mniejsza o to.
    Wydać rzecz musi "osoba nie uprawniona do rozporządzania rzeczą". A
    właściciel konta jest osobą uprawnioną.
    Zatem to odpada. Bynajmniej tak mi się wydaje

  • 8. Data: 2007-06-20 17:36:54
    Od: "Przemek Lipski" <d...@e...WYTNIJ.pl>

    Użytkownik "Liwiusz"

    > Nawet omyłkowe przelanie komuś pieniędzy jest ważne prawnie. Spółka A+
    > była włascicielem tych pieniędzy i komornik mógł je zająć.

    Skoro przelane zostały omyłkowo, to spółka A+ nie jest i nie była
    właścicielem tych pieniędzy. To chyba oczywiste??

    > Nie jest to kradzież. Firma B ma roszczenie do firmy A+ na zasadzie
    > bezpodstawnego wzbogacenia.

    Ale firma A+ nie wzbogaciła się bezpodstawnie. Dostała omyłkowo kase i
    chciała ją zwrócic, nie miła zamiaru się wzbogacac. Niestety zostały zajęte
    przez komornika i to raczej on się bezpodstawnie wzbogacił w tym momencie.

    Pozdrawiam Przemek

  • 9. Data: 2007-06-20 17:40:14
    Od: "Przemek Lipski" <d...@e...WYTNIJ.pl>

    Użytkownik "Liwiusz"

    > Natomiast pieniądze należą do tej osoby, u której się znajdują, jeśli ich
    > posiadanie nie jest wynikiem przestępstwa.

    Albo pomyłki. Jeżeli poroszę Cię o rozmienienie mi 100 zł na 2 x 50 zł, a ty
    prze pomyłke dasz mi 4 x 50zł to w chwilio, gdy je wezmę to są moje i nic
    tego nie zmieni ??

    Pozdrawiam Przemek

  • 10. Data: 2007-06-20 20:00:41
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Grzegorz pisze:

    > Szczerze, to nawet myślałem o Trybunale Praw Człowieka, bo jak dla mnie
    > to to zakrawa na kpinę.

    To bardzo źle wróży ...

    --
    @2007 Johnson