  • 1. Data: 2004-10-20 11:36:55
    Temat: ___PROSZĘ POMÓC MI W INTERPRETACJI ART.502 KC___
    Od: "remeeq" <r...@o...pl>

    Witam!

    Mam zakupioną wierzytelność, którą chciałbym sobie "potrącić" z należności
    wobec mojego wierzyciela.

    Należność jest przedawniona, ale w momencie, gdy ją nabywałem - nie była
    przedawniona.

    jest art. 502 który mnie zastanawia swoją treścią,
    brzmi tak.

    "Wierzytelność przedawniona może być potrącona, jeżeli w chwili,
    gdy potrącenie stało się możliwe, przedawnienie jeszcze nie nastąpiło."

    No to mozna potrącać przedawnioną czy nie, bo stwierdzenie "wierzytelność
    przedawniona może być potrącona" a jednocześnie " o ile przedawnienie nie
    nastąpiło". Czy to nie zaprzeczenie samo w sobie? No chyba skoro
    przedawniona, to znaczy, że przedawnienie nastąpiło, czy tak?

    Pozdr.

  • 2. Data: 2004-10-20 14:01:35
    Temat: Re: ___PROSZĘ POMÓC MI W INTERPRETACJI ART.502 KC___
    Od: Alex747 <a...@o...pl>

    Użytkownik remeeq napisał:
> [...]
    > gdy potrącenie stało się możliwe, przedawnienie jeszcze nie nastąpiło."
    >
    > No to mozna potrącać przedawnioną czy nie, bo stwierdzenie "wierzytelność
    Przedawniona w chwili złożenia oświadczenia o potrąceniu.

    a jednocześnie " o ile przedawnienie nie
    > nastąpiło".

    Oświadczenie o potrąceniu ma moc wsteczną - patrz. 499 k.c.

    Czy to nie zaprzeczenie samo w sobie? No chyba skoro
    > przedawniona, to znaczy, że przedawnienie nastąpiło, czy tak?

    Przepisy interpretuje się wszystkie razem.

    pozdrawiam,
    a'lex

  • 3. Data: 2004-10-21 09:17:14
    Od: "remeeq" <r...@o...pl>

    Użytkownik "Alex747" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Czy to nie zaprzeczenie samo w sobie? No chyba skoro
    >
    > Przepisy interpretuje się wszystkie razem.

    A więc czy mogę sobie potrącić należność, jeśli kupiłem dług przedawniony,
    ale dłuznik (jednoczesnie mój wierzyciel) podpisał zobowiązanie do spłaty
    tego długu i zrezygnował z prawa podniesienia zarzutu przedawnienia?
    Przedawnienie biegnie więc na nowo, prawda? Dług więc nie jest przedawniony
    i mogę sobie dokonać potrącenia?