  • 1. Data: 2012-08-14 18:47:24
    Temat: Oszustwo i zwrot osiagnietych korzysci
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

    Czy mozecie mi odpowiedziec czy sady polskie moga nie orzec zwrotu "
    wyludzonych / osiagnietych w drodze oszustwa " (nie wiem czy poprawnie
    formuluje) korzysci np w sprawie szefa Amber Goldu, ktory wczesniej byl juz
    kilkakrotnie skazany i chyba miedzy innymi za oszustwa.
    Czy taki zwrot korzysci osiagnietych w drodze oszustwa sedzia musi orzekac
    niejako z automatu bo tak nakazuje prawo czy moze czegos takiego sedzia nie
    orzec?

    Przemek

  • 2. Data: 2012-08-14 18:50:13
    Temat: Re: Oszustwo i zwrot osiagnietych korzysci
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Przemek wrote:
> [...]
    > niejako z automatu bo tak nakazuje prawo czy moze czegos takiego sedzia nie

    moze tego nie orzec.
    to jest sprawa karna a nie cywilna.

  • 3. Data: 2012-08-14 19:16:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > moze tego nie orzec.
    > to jest sprawa karna a nie cywilna.

    Co więcej pomimo tego, że media piszą o oszustwie, to bez znajomości
    materiałów nie szarżowałbym jeszcze z tym określeniem. Nie wiem na ile z
    założenia to przedsięwzięcie nie miało szans powodzenia, a na ile
    przyczyniły się do tego pewne ruchy innych osób. Żaden bank ani instytucja
    parabankowa nie jest w stanie wytrzymać nagłego wycofania wkładów przez
    znaczącą ilość depozytariuszy. Cały obrót jest obliczany na podstawie
    pewnego rachunku prawdopodobieństwa. Jeśli gdzieś się posypały te
    oszacowania, no to katastrofa była tylko kwestią czasu.

  • 4. Data: 2012-08-15 13:37:07
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

> [...]
    > pewnego rachunku prawdopodobieństwa. Jeśli gdzieś się posypały te
    > oszacowania, no to katastrofa była tylko kwestią czasu.

    Robercie, ja piszac o oszustwie mialem na mysli fakt ze szef Ambera zostal
    wczesniej skazany za oszustwa wlasnie (Multikasa chyba...)

    Witku, czy jesli sad tego nie orzeknie w sprawie karnej tzn ze oszukani
    musza na drodze cywilnej dochodzic zwrotu utraconego majatku w wyniku
    oszustwa?(mnie jako laikowi prawnemu wydaje sie ze powinno sie z automatu
    orzekac zwrot korzysci do poszkodowanych w wyniku przestepstwa np oszustwa)

    Jesli tak by bylo tzn ze chyba przestepcy maja pokazany kierunek, zeby tak
    oszukiwac aby ludzi splukac do zera zeby ich nie bylo stac na adwokata albo
    oszukiwac na tyle biednych ktorych nie stac na adwokata. I w taki sposob
    "dorabiac" sie majatku.

    Przemek

  • 5. Data: 2012-08-15 21:32:25
    Od: WOJSAL <w...@g...pl>

    W dniu 2012-08-15 13:37, Przemek pisze:

> [...]
    > orzekac zwrot korzysci do poszkodowanych w wyniku przestepstwa np oszustwa)

    A kto jest oszukany w sprawie Amber Gold? Te osoby, które wycofują
    lokaty chyba nie są oszukane.
    Bo co innego oszustwo wobec klienta a co innego prowadzenie firmy przez
    osobę nieuprawnioną.

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 6. Data: 2012-08-16 08:31:43
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 14 Aug 2012 19:16:16 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > na podstawie pewnego rachunku prawdopodobieństwa. Jeśli gdzieś się
    > posypały te oszacowania, no to katastrofa była tylko kwestią czasu.

    I dlatego właśnie wyłącznie banki mają prawo jak to jest formułowane
    "obciążać przyjęte depozyty ryzykiem". Bo w ich wypadku istnieją
    instytucje i procedury pozwalające to ryzyko kontrolować.

  • 7. Data: 2012-08-16 17:19:13
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

    Użytkownik "WOJSAL" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > chyba nie są oszukane.
    > Bo co innego oszustwo wobec klienta a co innego prowadzenie firmy przez

    Alez ja nie pisze ze w sprawie Amber Gold. Pisze tylko ze prezes Amber Gold
    wczesniej byl skazany i to m. in. za oszustwo. I to mnie interesuje wlasnie
    czy sad musi czy nie musi zasadzic zwrot korzysci, bo jesli nie musi
    zasadzic to to jest droga dla nieuczciwych na zbijanie majatku pod warunkiem
    ze beda oszukiwac takich ktorych nie stac na adwokata...

  • 8. Data: 2012-08-17 10:27:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Aug 2012, Przemek wrote:

    > czy sad musi czy nie musi zasadzic zwrot korzysci, bo jesli nie musi

    Ależ oczywiście, że Twoje podejrzenie jest słuszne.
    I co do zasady takiej konstrukcji w 100% się zgadzamy - prawo powinno
    przewidywać "z automatu" zasądzanie w procesie karnym pokrywanie szkód,
    a przynajmniej obligatoryjnie dawać prawo do takiego żądania przez
    poszkodowanych.
    Ale tak nie jest. Poszkodowany musi zostać oskarżycielem pomocniczym
    aby w ogóle miał wpływ na złożenie takiego wniosku, no i to jest
    wniosek a nie prawo do żądania (sąd może, ale nie ma obowiazku zajęcia
    się tą stroną sprawy).

    Abstrahuję od faktu udowodnienia sprawstwa owych szkód.
    To jest inna sprawa i wcale nie taka prosta.
    Bo mam nadzieję, że taki problem, iż przypisywanie sprawstwa wypadku
    drogowego kierowcy dlatego, że popełnił wykroczenie bo np. gaśnica
    była przeterminowa, nie jest dobrą metodą?

    Weźmy takie pogłoski medialne które były w sprawie Amber Gold,
    o jakoby dokonanym oszukańczym przelewie, dokonanym przez "nieznanych
    sprawców".
    Załóżmy, że na taką wersję istniałyby dowody.
    Kto powinien wtedy ponieść odpowiedzialność materialną i dlaczego,
    oraz dlaczego nie powinien jej ponieść "nieznany sprawca", jakby za
    parę lat się okazało, że taki istniał i został namierzony?
    Czy odpowiadać ma bank, który dokonał "nielegalnego" przelewu?
    (sugeruję, że iż przyjęcie że odpowiedzialność poniesie ten kto
    złamał prawo przez 'obciążanie ryzykiem', podczas kiedy istnieją
    prawdziwe lub "nieudowadnialnie sfabrykowane" dowody że faktycznie
    szkodę spowodowała inna osoba, prowadziłoby wprost do legalizacji
    dochodów tego "chwilowo nieznanego sprawcy")

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2012-08-17 11:15:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Aug 2012, WOJSAL wrote:

    > A kto jest oszukany w sprawie Amber Gold? Te osoby, które wycofują lokaty
    > chyba nie są oszukane.

    Jeśli dostaną złożone kwoty, oczywiście obniżone o potrącenie na które
    z góry się zgodziły, to oczywiście nie.
    Chyba, żeby za sprawców oszustwa uznać wszystkich którzy do takiego
    posunięcia zachęcali :> (zachowania samej firmy nie wyłączając!)

    > Bo co innego oszustwo wobec klienta a co innego prowadzenie firmy przez
    > osobę nieuprawnioną.

    Oczywiście.
    W poście obok piszę, że wersja z przenoszeniem odpowiedzialności za
    szkody poprzez sam fakt "nieuprawnienia" mogłaby być niezdrowa: niby
    przytka jedną metodę na wykiwanie inwestorów, za to otworzy inną.

    OT:
    Swoją drogą - nie tak dawno gdzieś był wątek o kolizji rowerzysty
    jadącego jezdnią, mimo iż obok był DDR.
    I nie mogłem wyjść z podziwu nad faktem, iż z tejże jazdy niektórzy
    usiłowali wywieść winę rowerzysty (abstrahując od faktu, iż taka
    możliwosć istniała - znaczy winy rowerzysty, ale z powodu
    nieustąpienia pierwszeństwa).
    Co ciekawsze, pogląd o "automatycznej" winie pijanego kierującego
    jest jakby mniej rozpowszechniony (choć też pokutuje tu i ówdzie).

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2012-08-17 20:19:20
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

> [...]
    > szkodę spowodowała inna osoba, prowadziłoby wprost do legalizacji
    > dochodów tego "chwilowo nieznanego sprawcy")

    Oooo - bardzo dziekuje Gotfrydzie za odpowiedz.
    pozdrawiam
    Przemek