  • 11. Data: 2008-01-13 10:33:30
    Temat: Re: Odrębna własność mieszkania i rachunek za docieplenie budynku
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    LukaszS pisze:

    > Ale wydaje mi się, że te wczesniejsze zobowiązania w tym wypadku powinny
    > być pokryte z puli funduszu remontowego spółdzielni. Ponieważ w czasie,
    > gdy remont był wykonywany mieszkanie miało status własnościowego
    > spółdzielczego.

    A no właśnie remont był w czasie gdy było to mieszkanie spółdzielcze.
    A pewnie jest tak, że wbrew twoim przypuszczeniom spółdzielnia zrobiła
    go na kredyt, a więc tych pieniędzy w fundusz spółdzielczym nie ma i nie
    było. I pewnie w uchwale spółdzielni, która zapadła przed
    przekształceniem i przed remontem stoi że zapłacą to (pewnie spłaconą
    kredyt) członkowie spółdzielni, czy nawet raczej osoby którym w chwili
    podejmowania uchwały i remontu przysługiwało spółdzielcze prawo do lokalu.

    Najsensowniej będzie zdobyć uchwałę spółdzielni w sprawie tego remontu i
    sposobu jego rozliczenia oraz sprawdzić tam czy nie jest przypadkiem tak
    jak pisze.

    --
    @2008 Johnson

    "Koniec świata się zbliża ..."

  • 12. Data: 2008-01-13 11:56:31
    Od: "Kasia" <kasiamuniak@op._ANTYspam_onet.pl.invalid>

> [...]
    [...]

    > zaraz, ale ona mając własność hipoteczną wcale nie musi być członkiem
    > spółdzielni. Ustawę o spółdzielniach można sobie co najwyżej poczytać w
    > kiblu. To jest wspólnota.

    Stwierdzenie tyleż radykalne, co zapewne fałszywe (no, może poza
    miejscem czytania ustaw).

    Po pierwsze:
    LukaszS napisał (cyt.):
    "Pani X cztery miesiące temu temu przekształciła mieszkania
    ze spółdzielczego własnościowego na własność hipoteczną."

    Mimo niepełnych informacji wydaje się, że status
    pani X jest jasny: domniemywam, że starsza osoba,
    zawierająca ze *spółdzielnią* umowę ustanowienia
    odrębnej własności mieszkania wraz z umową
    przeniesienia własności (czynność zwana popularnie
    przekształceniem mieszkania na własność hipoteczną
    lub wykupem mieszkania) *cztery* miesiące temu
    (zapewne zdopipngowana zmianą ustawy o spółdzielniach
    mieszkaniowych) *była członkiem* tej spółdzielni.

    Po drugie:
    Nie sądzę, aby natychmiast po uzyskaniu własności
    lokalu wypisała się ze spółdzielni, a zatem sądzę,
    że nadal jest jej członkiem.

    Po trzecie:
    Co do miejsca czytania ustaw - panuje tu
    zupełna dowolność.

    Po czwarte:
    Śmiem twierdzić, że Pani X nie należy wspólnoty
    mieszkaniowej. Świadczy o tym uwaga poczyniona przez
    LukaszS, przeciwstawiająca sytuację pani X jego własnej
    (cyt.):
    "Bo np. u mnie we wspólnocie takie decyzje podejmuje się
    przez głosowanie, a tutaj starsza pani nie miała żadnego
    prawa głosu."

    Poza tym przy tzw. "wykupie" mieszkań od spółdzielni
    mieszkaniowych nie ma zastosowania "z automatu" ustawa
    o własności lokali, za wyjątkiem szczególnych sytuacji
    ujętych w Art.Art. 24(1) i 26 ust.1 znowelizowanej
    ustawy o SM (patrz Art. 27 ust. 3 tejże ustawy).
    Zatem sam fakt "wykupienia" mieszkania od spółdzielni
    nie sprawia, że właściciel jest członkiem wspólnoty.

    O rzeczywistym stanie rzeczy może nas poinformować
    LukaszS, o ile oczywiście zechce.

    Kasia

  • 13. Data: 2008-01-13 11:56:42
    Od: "Kasia" <kasiamuniak@op._ANTYspam_onet.pl.invalid>

    [...]

    > spółdzielnia sobie sama zdecydować nie może bo nie jest w tym przypadku
    > jedynym włascicielem nieruchomości, ale z praktycznego punktu widzenia z
    > racji tego, że ma większość będzie się tylko bernym widzem.

    Termin "spółdzielnia" należy w tym kontekście czytać jako "zarządca",
    a nie jako właściciel.

    > jedyne co ją ratuje to to, że remont był przed przekształceniem.

    To nie jest zaden argument.

    Kasia

  • 14. Data: 2008-01-13 12:06:29
    Od: "Kasia" <kasiamuniak@op._ANTYspam_onet.pl.invalid>

    > Rozumiem, że nalezy pokrywać koszty remontu. Jednak jeśli uchwała została
    > podjęta jeszcze przed przekształceniem prawa, to moim zdaniem koszty
    > przypadające na to mieszkanie powinny zostać pokryte ze składek na fundusz
    > remontowy, które były odprowadzane w czasie, gdy lokal był jeszcze
    spółdzielczy.

    Jeżeli "wykupione" mieszkanie jest pod zarządem spółdzielni mieszkaniowej,
    tzn. gdy właściciel nie jest członkiem wspólnoty w rozumieniu ustawy o
    Własności
    Lokali, to nadal (mimo "wykupu" mieszkania) właściciel będzie opłacał
    składki
    na fundusz remontowy.

    Dlatego stwierdzenie (cyt.): "...które były odprowadzane w czasie, gdy lokal
    był jeszcze spółdzielczy." nie ma tu żadnego zastosowania.

    Kwota do zapłacenia (owe 3000 zł) nie wynika, jak sądzę, z faktu zmiany
    właściciela mieszkania, lecz z faktu konieczności spłaty zaciągniętego
    przez spółdzielnię kredytu na docieplanie budynku.

    Kasia

  • 15. Data: 2008-01-13 12:42:48
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl>

    > O rzeczywistym stanie rzeczy może nas poinformować
    > LukaszS, o ile oczywiście zechce.

    Ależ proszę:

    Mieszkanie przez wiele lat miał status własnościowego spółdzielczego. Jest to
    bolk, nie ma żadnej wspólnoty. Całością zarządza spółdzielnia. Kilka iesięcy
    temu własność została przekwalifikowana na hipoteczną ze względu na chęć wzięcia
    kredytu (pieniędzy juz nie ma, bo poszły na remont mieszkania). Bynajmniej nie z
    powodu ostatniej zmiany ustawy o spółdzielniach, która bardziej dotyczyła
    "wykupienia za złotówkę" mieszkań spółdzielczych niewłasnościowych.

    Jeszcze sprawdzę, ale wydaje mi się, że pani X nie wypisała się ze spółdzielni i
    pewnie nadal płaci składkę remontową.

    Mam po prostu wątpiwości nt spłaty przez panią X kredytu (jeśli taki istnieje),
    który został zaciągnięty jeszcze zanim mieszkanie nie było odrębną własnością.
    Ale chyba zaczynam rozumieć: jeśli np. małżonkowie wezmą kredyt a następnie
    rozwód, to nadal musza wspólnie ten kredyt spłacać.

    Natomiast jeśli spółdzielnia nie wzięła kredytu na ten remont, tylko pokryła go
    z jakichś odłożonych pieniędzy swoich członków, to wydaje mi się, że żądanie
    zwrotu tych pieniędzy post-factum jest bezprawne.

  • 16. Data: 2008-01-13 13:58:03
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    LukaszS pisze:

    > Odpowiedź jest prosta: po kredyt hipoteczny.

    Bzdura. Do kredytu hipotecznego wystarcza spółdzielcze własnościowe
    prawo do lokalu. Nie potrzebna jest odrębna własność.

  • 17. Data: 2008-01-13 14:15:53
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    LukaszS pisze:

> [...]
    > względu na chęć wzięcia kredytu (pieniędzy juz nie ma, bo poszły na
    > remont mieszkania). Bynajmniej nie z powodu ostatniej zmiany ustawy o

    No to starszą panią ktoś ładnie zrobił w bambuko (tylko po co?), bo
    spółdzielcze własnościowe do kredytu hipotecznego wystarcza spokojnie.

  • 18. Data: 2008-01-13 16:49:01
    Od: "Kasia" <kasiamuniak@op._ANTYspam_onet.pl.invalid>

> [...]
    > Jeszcze sprawdzę, ale wydaje mi się, że pani X nie wypisała się ze
    > spółdzielni i pewnie nadal płaci składkę remontową.

    Zatem wygląda na to, że moje domysły były w 100% słuszne.

    > Mam po prostu wątpiwości nt spłaty przez panią X kredytu (jeśli taki
    > istnieje), który został zaciągnięty jeszcze zanim mieszkanie nie było
    > odrębną własnością.

    Jeszcze raz - Atr 26 ust. 2 ustawy o SM (w cytacie wyróżnienie moje):

[...]

    Jeżeli budynek nie został wydzielony, tzn. nie jest własnością wspólnoty, to
    oznacza że należy do mienia spółdzielni i jest przeznaczony do wspólnego
    użytkowania (właścicieli mieszkań i osób posiadających lokatorskie lub
    własnościowe prawo do lokalu).
    Wobec tego nie ma znaczenia, czy ew. kredyt został zaciągnięty przed
    czy po "wykupie" mieszkania przez panią X, gdyż zachodzi ciągłość
    własności budynku.

    Samo żądanie spłaty części zobowiązań spółdzielni za docieplenie
    budynku nie jest niezgodne z prawem, o ile:
    a) docieplanie było finansowane ze środków nie tylko własnych
    (fundusz remontowy), ale także pochodzących z kredytu (pożyczki),
    b) inni (wszyscy) członkowie spółdzielni z tego bloku zostali także
    obciążeni koniecznością spłaty części kosztów docieplenia (zasada
    równego traktowania wszystkich członków spółdzielni -
    Art. 18 par. 1 ust. Prawo Spółdzielcze).

> [...]
    > pokryła go z jakichś odłożonych pieniędzy swoich członków, to wydaje
    > mi się, że żądanie zwrotu tych pieniędzy post-factum jest bezprawne.

    Zgoda. Uzupełniając - zamiast mówić o "jakichś odłożonych pieniędzach"
    należy mówić o funduszu remontowym, bowiem tylko z tego funduszu
    spółdzielnia może czerpać środki na cele remondowo-modernizacyjne
    (plus ew. kredyty i pożyczki).

    Sugeruję uzyskanie od spółdzielni pisemnej informacji o podstawie prawnej
    obciążenia kwotą 3000 zł oraz o źródle jej pochodzenia - może ktoś
    w spółdzielni się myli lub wręcz działa na szkodę pani X?

    Należy przy tym powołać się na przepis Art. 4 ust. 6(4) ustawy o SM:
    "Spółdzielnia jest obowiązana, na żądanie członka spółdzielni, właściciela
    lokalu niebędącego członkiem spółdzielni lub osoby niebędącej
    członkiem spółdzielni, której przysługuje spółdzielcze własnościowe
    prawo do lokalu, przedstawić kalkulację wysokości opłat."
    przy czym chodzi tu o wszystkie rodzaje opłat, jakie należy wnosić
    na rzecz spółdzielni, w tym - np. spłaty kredytów (pożyczek) - patrz
    pierwszy cytat na początku postu.

    Kasia

  • 19. Data: 2008-01-13 17:28:24
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Johnson wrote:

    > To ty sobie przeczytaj, najlepiej watek.
    > Przecież to było kiedyś mieszkanie spółdzielcze własnościowe i jak sie
    > należy domyśleć należności są z tamtego okresu. A to czy ta osoba była w
    > tamtym okresie członkiem czy nie, nie ma znaczenia.
    > Przekształcenie na odrębne prawo własności nie zwalania od
    > wcześniejszych zobowiązań.

    tylko że jak było mieszkanie własnościowe, to jakim prawem dostała
    fakturę do zapłacenia.

  • 20. Data: 2008-01-13 17:30:24
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Kasia wrote:
> [...]
    > właściciela mieszkania, lecz z faktu konieczności spłaty zaciągniętego
    > przez spółdzielnię kredytu na docieplanie budynku.

    jak ty chcesz mieć mieszkanie z pełną własnością hipoteczną pod zarządem
    spółdzielni? jakieś bzdury.