  • 1. Data: 2008-01-12 21:44:52
    Temat: Odrębna własność mieszkania i rachunek za docieplenie budynku
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl>

    Pani X cztery miesiące temu temu przekształciła mieszkania ze spółdzielczego
    własnościowego na własność hipoteczną. Kilka dni temu przyszedł ze spółdzielni
    rachunek do zapłaty na 3000 za koszty docieplenia budynku. Dla starszej pani
    jest to dość wysoka i nieplanowana kwota.

    Jak to wygląd od strony prawnej?:
    Czy ma jakieś znaczenie, że remont został wykonany jeszcze przed przed
    przekształceniem prawa do lokalu?
    Czy spółdzielnia może sobie po prostu zadecydować, że "w tym roku robimy remont"
    i bez żadnegopytania obciążać później właścicieli wydzielonych mieszkań? Bo np.
    u mnie we wspólnocie takie decyzje podejmuje się przez głosowanie, a tutaj
    starsza pani nie miała żadnego prawa głosu.

    Co na ten temat mówi prawo i czy możena się jakoś odwołać/ sądzić, albo odmówić
    zapłaty?

    --
    Lukasz

  • 2. Data: 2008-01-13 00:14:43
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    LukaszS pisze:
> [...]
    > przyszedł ze spółdzielni rachunek do zapłaty na 3000 za koszty
    > docieplenia budynku. Dla starszej pani jest to dość wysoka i

    Niedyskretne pytanie: po kiego grzyba w ogóle to robiła?

    Jeśli liczyła na oszczędności, to było to dość nierozsądne.

    > Jak to wygląd od strony prawnej?:
    > Czy ma jakieś znaczenie, że remont został wykonany jeszcze przed przed
    > przekształceniem prawa do lokalu?

    Jak dawno przed?

> [...]
    > mieszkań? Bo np. u mnie we wspólnocie takie decyzje podejmuje się przez
    > głosowanie, a tutaj starsza pani nie miała żadnego prawa głosu.

    Pewnie miała, ale jeden przeciwko wielu...

  • 3. Data: 2008-01-13 01:21:13
    Od: "Kasia" <kasiamuniak@op._ANTYspam_onet.pl.invalid>

    Użytkownik "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Jak to wygląd od strony prawnej?:
    > Czy ma jakieś znaczenie, że remont został wykonany jeszcze przed przed

    Nie ma znaczenia (Art. 24 ust. 2 ustawy o Spółdzielniach Mieszkaniowych).

    > Czy spółdzielnia może sobie po prostu zadecydować, że "w tym roku robimy
    remont"
    > i bez żadnegopytania obciążać później właścicieli wydzielonych mieszkań?

    Zgodnie z przepisami tryb jest następujący (ustawa Prawo Spółdzielcze oraz
    statut spółdzielni):
    1. Walne zgromadzenie lub zebrania grup członkowskich uchwalają "kierunki
    rozwoju działalności gospodarczej oraz społecznej i kulturalnej",
    np. decyduje, że w najbliższych np. trzech latach wszystkie budynki
    należące do spółdzielni mają zostać docieplone.
    2. Na podstawie dokumentu 1. zarząd przygotowuje m.in. konkretne projekty
    działań remontowo-modernizacyjnych.
    3. Projekty zatwierdza uchwałą rada nadzorcza spółdzielni.

    > Bo np.
    > u mnie we wspólnocie takie decyzje podejmuje się przez głosowanie, a tutaj
    > starsza pani nie miała żadnego prawa głosu.

    Odpowiadając wprost na pytania:
    - tak, spółdzielnia może zadecydować, jednakże na podstawie zalecenia
    (zgody) swoich członków - pkt 1. To, czy mieszkanie jest lub nie jest
    wydzielone nie ma żadnego znaczenia, albowiem (Art. 24 ust. 2 ustawy
    o Spółdzielniach Mieszkaniowych):
    "Właściciele lokali są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych
    z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie
    spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez
    osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu."
    - jeśli owa pani jest członkiem spółdzielni, to ma prawo uczestniczyć
    w walnym zgromadzeniu i głosować wedle życzenia.

    > Co na ten temat mówi prawo i czy możena się jakoś odwołać/ sądzić, albo
    odmówić
    > zapłaty?

    Może zażądać sprawozdania finansowego (musi go otrzymać - po pokryciu
    kosztów) i jeśli stwierdzi nieprawidłowości, może zaskarżyć spółdzielnię
    do sądu. Ale takie postępowanie wydaje się być nieracjonalne.
    Lepszym rozwiązaniem jest wysłanie prośby o rozłożenie należności na raty.

    Kasia

  • 4. Data: 2008-01-13 02:53:39
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    LukaszS wrote:
> [...]
    > przyszedł ze spółdzielni rachunek do zapłaty na 3000 za koszty
    > docieplenia budynku. Dla starszej pani jest to dość wysoka i

    normalnie. właściciel hipoteczny partycypuje w kosztach utrzymania całej
    nieruchomości.

    > Czy ma jakieś znaczenie, że remont został wykonany jeszcze przed przed
    > przekształceniem prawa do lokalu?

    w zasadzie powinno.

> [...]
    > mieszkań? Bo np. u mnie we wspólnocie takie decyzje podejmuje się przez
    > głosowanie, a tutaj starsza pani nie miała żadnego prawa głosu.

    spółdzielnia sobie sama zdecydować nie może bo nie jest w tym przypadku
    jedynym włascicielem nieruchomości, ale z praktycznego punktu widzenia z
    racji tego, że ma większość będzie się tylko bernym widzem.

    > Co na ten temat mówi prawo i czy możena się jakoś odwołać/ sądzić, albo
    > odmówić zapłaty?

    jedyne co ją ratuje to to, że remont był przed przekształceniem.
    dobry prawnik by się przydał.

  • 5. Data: 2008-01-13 02:55:54
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Kasia wrote:
> [...]
    > do sądu. Ale takie postępowanie wydaje się być nieracjonalne.
    > Lepszym rozwiązaniem jest wysłanie prośby o rozłożenie należności na raty.

    zaraz, ale ona mając własność hipoteczną wcale nie musi być członkiem
    spółdzielni. Ustawę o spółdzielniach można sobie co najwyżej poczytać w
    kiblu. To jest wspólnota.

  • 6. Data: 2008-01-13 10:04:58
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl>

    > Niedyskretne pytanie: po kiego grzyba w ogóle to robiła?

    Odpowiedź jest prosta: po kredyt hipoteczny.

  • 7. Data: 2008-01-13 10:13:31
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl>

    > Jak dawno przed?

    Remont był jakieś trzy miesiące przed przekształceniem prawa.

    > Pewnie miała, ale jeden przeciwko wielu...

    No a czy ma jakieś znaczenie, że nadal opłaca się fundusz remontowy? Nie wiem
    dokładnie, czy opłaca, ale wydaje mi się, że tak.

  • 8. Data: 2008-01-13 10:14:21
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    witek pisze:

    > zaraz, ale ona mając własność hipoteczną wcale nie musi być członkiem
    > spółdzielni. Ustawę o spółdzielniach można sobie co najwyżej poczytać w
    > kiblu. To jest wspólnota.

    To ty sobie przeczytaj, najlepiej watek.
    Przecież to było kiedyś mieszkanie spółdzielcze własnościowe i jak sie
    należy domyśleć należności są z tamtego okresu. A to czy ta osoba była w
    tamtym okresie członkiem czy nie, nie ma znaczenia.
    Przekształcenie na odrębne prawo własności nie zwalania od
    wcześniejszych zobowiązań.

    --
    @2008 Johnson

    "Koniec świata się zbliża ..."

  • 9. Data: 2008-01-13 10:23:37
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl>

> [...]
    > spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez
    > osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu."

    Rozumiem, że nalezy pokrywać koszty remontu. Jednak jeśli uchwała została
    podjęta jeszcze przed przekształceniem prawa, to moim zdaniem koszty
    przypadające na to mieszkanie powinny zostać pokryte ze składek na fundusz
    remontowy, które były odprowadzane w czasie, gdy lokal był jeszcze spółdzielczy.

  • 10. Data: 2008-01-13 10:28:13
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl>

    > Przekształcenie na odrębne prawo własności nie zwalania od wcześniejszych
    > zobowiązań.

    Ale wydaje mi się, że te wczesniejsze zobowiązania w tym wypadku powinny być
    pokryte z puli funduszu remontowego spółdzielni. Ponieważ w czasie, gdy remont
    był wykonywany mieszkanie miało status własnościowego spółdzielczego.