  • 1. Data: 2013-02-14 11:09:58
    Temat: Odpowiedzialność materialna a odpowiedzialność zbiorowa
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    witam

    Moja kuzynka pracuje w dużej sieci sklepów spożywczych. Osoby
    przyjmowane na etat, obligatoryjnie podpisują jakąś tam formułkę o
    odpowiedzialności materialnej. Niestety, podczas podpisywania, nikt nie
    wie co się będzie potem działo, jakie będą warunki gry, taki cyrograf w
    ciemno. Sprawa ma się tak:
    brakuje kupy forsy/towaru ze wstępnych ustaleń wróżki - raczej towaru
    Sklep pracuje na 2 zmiany, czyli ktoś śmiało może kraść jak kuzynki
    niema w pracy. Pomimo próśb personelu sklep niema monitoringu (prośby
    ustne) W sklepie pracują osoby na umowę zlecenie(o dzieło?) i mają taki
    sam dostęp do towaru (jaki etatowcy ) i kasy, choć nie mają
    odpowiedzialności finansowej. W sklepie pracują osoby karane za
    kradzież. oczywiście nikt z personelu nie miał wpływu na zatrudnienie
    bądź nie zatrudnienie takiej osoby.
    Brakującą kwotę mają spłacić pracownicy. Czy to jest "legalne" w świetle
    tego co napisałem?

    ToMasz

    PS
    W sumie można podpisać odpowiedzialność materialną, a szef, kierownik,
    właściciel zrezygnuje z kłódek, wogóle z drzwi - bo mu wolno.

  • 2. Data: 2013-02-14 20:33:42
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 14 lut 2013 11:09, ToMasz pisze:
> [...]
    > odpowiedzialności materialnej. Niestety, podczas podpisywania, nikt nie
    > wie co się będzie potem działo, jakie będą warunki gry, taki cyrograf w

    Najważniejsze w tej sprawie jest to, czego nie przytoczyłeś. Co
    podpisała? Dokładnie co, tj. treść tego oświadczenia.

> [...]
    > bądź nie zatrudnienie takiej osoby.
    > Brakującą kwotę mają spłacić pracownicy. Czy to jest "legalne" w świetle

    Powinieneś zapytać: czy rozsądne jest podpisywanie czegoś takiego i
    pakowanie się na własne życzenie we współodpowiedzialność za braki
    towaru/kasy w opisanej sytuacji (plączące się osoby trzecie, zatrudnione
    osoby z przeszłością kryminalną itd.).

    > PS
    > W sumie można podpisać odpowiedzialność materialną, a szef, kierownik,
    > właściciel zrezygnuje z kłódek, wogóle z drzwi - bo mu wolno.

    Tutaj właściwie sam odpowiedziałeś sobie na pytanie. Jeżeli kuzynka
    podpisze, że będzie bulić z własnej kieszeni za skutki ocieplenia
    klimatu w Meksyku, to co? Będzie musiała płacić czy nie?

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2013-02-15 11:14:03
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    (...)
    > Tutaj właściwie sam odpowiedziałeś sobie na pytanie. Jeżeli kuzynka
    > podpisze, że będzie bulić z własnej kieszeni za skutki ocieplenia
    > klimatu w Meksyku, to co? Będzie musiała płacić czy nie?

    Kuzynka sama nie wie co podpisywała. Poprostu dali jej plik kartek do
    podpisania, w tym jakąś formę odpowiedzialności materialnej. Wtedy taka
    odpowiedzialność wydawała się być zasadna i na miejscu, jednak w trakcie
    wykonywania pracy - niemożliwa do wypełnienia. Pytam na grupie, bo np
    operatorzy gsm mogą pisać w umowach co im się żywnie podoba, ale jeśli
    to jest niezgodne z prawem, przepisami wyższymi - zapisy umowy są z nie
    ważne. czy tutaj niema takiego samego przypadku?

    ToMasz

  • 4. Data: 2013-02-15 12:43:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 15 Feb 2013, ToMasz wrote:

    > jest niezgodne z prawem, przepisami wyższymi - zapisy umowy są z nie ważne.
    > czy tutaj niema takiego samego przypadku?

    Nie widać, bo wzięcie odpowiedzialności materialnej nie jest zabronione
    w przepisach.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-02-16 02:38:15
    Od: "Przemek Lipski" <p...@p...home.pl>

    > Nie widać, bo wzięcie odpowiedzialności materialnej nie jest zabronione
    > w przepisach.

    Ale jak warunki sie zmienily po podpisaniu owego zobowiazania? Wlasciciel po
    podpisaniu przez pracownikow owego zobowiazania przestal dbac o
    zabezpiezcenie towaru w sklepie, zaczal przyjmowac przypadkowe osoby na
    krotkie okresy zatrudnienia i jak podejrzewamn nie zrobil remanentu po
    przyjeciu pracownikow, ktorzy podpisali owe klauzule w umowach. Za co w
    takim razie maja odpowiadac?

  • 6. Data: 2013-02-16 11:57:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 16 Feb 2013, Przemek Lipski wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości

    > Ale jak warunki sie zmienily po podpisaniu owego zobowiazania?

    Hm... pas.
    Bo rzeczywiście, jest problem za co konkretnie odpowiadają, skoro:

    > jak podejrzewamn nie zrobil remanentu po
    > przyjeciu pracownikow, ktorzy podpisali owe klauzule w umowach.

    Nie wiem czy i jakie przepisy określają ewentualne minimalne
    wymagania oraz czy w praktyce sąd takie wymagania określa
    (uznajac podważenie odpowiedzialnosci).

    W szczególności, czy jest wymóg wyrażania zgody na współodpowiedzialność
    z konkretnymi osobami (a raczej nieważność w razie braku takiej
    zgody).

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2013-02-16 12:04:18
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2013-02-15 11:14:03 +0100, ToMasz <N...@o...pl> said:

    > (...)
    >
    > Kuzynka sama nie wie co podpisywała.

    I dlaczego zakładasz, że skoro ona się nie zatroszczyła o przeczytanie,
    to tu ktoś się zatroszczy o odgadnięcie?
    Pierwszy krok - niech ,,kuzynka" przeczyta...

    --
    Bydlę

  • 8. Data: 2013-02-18 10:00:11
    Od: "Michal" <f...@h...com.pl>

    Użytkownik "ToMasz" <N...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >podoba, ale jeśli to jest niezgodne z prawem, przepisami wyższymi - zapisy
    >umowy są z nie ważne. czy tutaj niema takiego samego przypadku?

    art.114-127 kp.
    Miłej lektury
    Michał