    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.biznes,pl.soc.prawo,pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Od kiedy się uznaje datę rozpoczęcia działalności gosp.?
    Date: Fri, 24 Jan 2003 18:54:57 +0100

    On Fri, 24 Jan 2003, Lansjer wrote:

    >+ Zależy mi na przeciągnięciu w czasie (od momentu rejestracji w Urzędzie
    >+ Miasta do rejestracji w ZUS i US) terminu rozpoczęcia działalności. Będę
    >+ bowiem w taki sposób czekał na pierwsze przychody i wówczas się uaktywnię :)
    >+ i dopełnię formalności (tj w ciągu 14 dni do ZUS i US).
    >+ Czy tak można?

    Istnieją dwie szkoły:
    - można. To m.in. ja, który tak zrobiłem :), najpierw upewniwszy
    się w interpretacjach (nie tylko na grupie - a zdaje się sama
    Orka potwierdziła tą opinię, również "u siebie" u doradcy i w US),
    kilkakroć widziałem opinie innych osób które są tego samego zdania.
    - nie można. Spotykam takie pojedyncze zdania, zastrzegam że
    niektóre z nich prezentują fachowcy - znajdziesz zacięty
    wątek w archiwum pl.*.prawo z (AFAIK) Arturem Golańskim
    który był przeciw. Obiecałem mu że po 5 latach ;) (prze-
    dawnienie) upomnę się o dowód że jestem w błędzie :)

    IMO w UM podajesz datę *przewidywanego* rozpoczęcia DG.
    Do US i ZUS zgłaszasz datę faktycznego rozpoczęcia DG.

    Polecam przeszukanie:
    http://groups.google.com/advanced_group_search?num=1
    00&hl=pl&lr=&ie=UTF-8&inlang=pl&safe=off&as_drrb=b&a
    s_mind=12&as_minm=5&as_miny=2001&as_maxd=24&as_maxm=
    1&as_maxy=2003

    ...pod tym kątem. Opisywałem m.in. że tłumaczyłem się w US
    i ZUS :), acz z innych powodów - rozbieżności w "dacie
    rozpoczęcia" nikt się nie czepiał.
    Inna sprawa że to nie było mierzone w miesiącach :>, na twoim
    miejscu "na dzień dobry" zapodał bym większy odstęp przed
    dniem "planowanego rozpoczęcia" (np. na dziś - 1 marca
    albo i później), a następnie - o ile US i ZUS same się
    *wcześniej* nie spytają (mnie ZUS pytał poleconym :))
    powiadomił US i ZUS że termin ci się opóźnia.

    >+ a jeśli tak to:
    >+ Od kiedy rozpoczyna się działalność gospodarczą?
    >+ Z chwilą wystawienia pierwszej faktury?
    >+ A może z chwilą otrzymania jej od kontrahenta?

    Tu też są dwie szkoły :)
    IMHO - z datą istnienia pierwszego dokumentu, dotyczącego
    transakcji gospodarczej na której występujesz jako
    "nazwa działalności" a nie osoba fizyczna.
    Inaczej mówiąc - ja uważam że "zakup na firmę" jest
    już "prowadzeniem działalności". Mało - jeśli zawrzesz
    umowę to to też może być dowód "działania"...
    Druga szkoła to oczywiście "tylko sprzedaż" :)

    Wybierz sobie, a co - mamy wolność gospodarczą ;) ;[

    BTW:
    Nie napisałeś ważnej rzeczy: co z VATem ?
    Jeśli chcesz być VATmanem musisz się zarejestrować
    i opłacić *przed* pierwszą transakcją !

    Druga rzecz - jeśli okres "przemyśliwania" przekroczy
    dwa tygodnie to trzeba sprawdzić którą datę podać
    do GUS (nim dostaniesz REGON), nie pamiętam :)

    >+ Pozdrawiam

    wzjm, Gotfryd