  • 1. Data: 2003-01-24 11:02:32
    Temat: Od kiedy się uznaje datę rozpoczęcia działalności gosp.?
    Od: "Lansjer" <l...@g...pl>

    Zależy mi na przeciągnięciu w czasie (od momentu rejestracji w Urzędzie
    Miasta do rejestracji w ZUS i US) terminu rozpoczęcia działalności. Będę
    bowiem w taki sposób czekał na pierwsze przychody i wówczas się uaktywnię :)
    i dopełnię formalności (tj w ciągu 14 dni do ZUS i US).
    Czy tak można? a jeśli tak to:
    Od kiedy rozpoczyna się działalność gospodarczą?
    Z chwilą wystawienia pierwszej faktury?
    A może z chwilą otrzymania jej od kontrahenta?

    Pozdrawiam
    LANSJER

  • 2. Data: 2003-01-24 11:10:24
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    : Od kiedy rozpoczyna się działalność gospodarczą?

    afair, z chwilądokonania pierwszej czynności

    : Z chwilą wystawienia pierwszej faktury?
    : A może z chwilą otrzymania jej od kontrahenta?

    a to zależy co było pierwsze :)

  • 3. Data: 2003-01-24 13:08:40
    Od: "Janusz" <j...@a...net.pl.nospam.pl>

    "Lansjer" <l...@g...pl> wrote in message
> [...]
    :)
    > i dopełnię formalności (tj w ciągu 14 dni do ZUS i US).

    Obawiam sie, ze to nie przejdzie. Przy rejestraci w UM podajesz date
    rozpoczecia ddzialalnosci.
    Jak mozesz przewidziec, ze bedzie to za 5 miesiecy, to spoko, nie ma
    problemu, ale musisz ja znac
    w momencie zakladania wpisu do ewidencji.

    Janusz

  • 4. Data: 2003-01-24 13:17:29
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    : Obawiam sie, ze to nie przejdzie. Przy rejestraci w UM podajesz date
    : rozpoczecia ddzialalnosci.

    A co się stanie jeśli nie rozpoczniesz działalości w podanym terminie?

    : Jak mozesz przewidziec, ze bedzie to za 5 miesiecy, to spoko, nie ma
    : problemu, ale musisz ja znac
    : w momencie zakladania wpisu do ewidencji.

    j.w. :)

  • 5. Data: 2003-01-24 13:30:58
    Od: "Lansjer" <l...@g...pl>

> [...]
    >
    > afair, z chwilądokonania pierwszej czynności
    >
    > : Z chwilą wystawienia pierwszej faktury?
    > : A może z chwilą otrzymania jej od kontrahenta?

    Jaki akt prawny to reguluje (Dziennik Ustaw nr) ?
    Pozdrawiam
    Lansjer

  • 6. Data: 2003-01-24 17:54:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 24 Jan 2003, Lansjer wrote:

> [...]
    >+ bowiem w taki sposób czekał na pierwsze przychody i wówczas się uaktywnię :)
    >+ i dopełnię formalności (tj w ciągu 14 dni do ZUS i US).

    Istnieją dwie szkoły:
    - można. To m.in. ja, który tak zrobiłem :), najpierw upewniwszy
    się w interpretacjach (nie tylko na grupie - a zdaje się sama
    Orka potwierdziła tą opinię, również "u siebie" u doradcy i w US),
    kilkakroć widziałem opinie innych osób które są tego samego zdania.
    - nie można. Spotykam takie pojedyncze zdania, zastrzegam że
    niektóre z nich prezentują fachowcy - znajdziesz zacięty
    wątek w archiwum pl.*.prawo z (AFAIK) Arturem Golańskim
    który był przeciw. Obiecałem mu że po 5 latach ;) (prze-
    dawnienie) upomnę się o dowód że jestem w błędzie :)

    IMO w UM podajesz datę *przewidywanego* rozpoczęcia DG.
    Do US i ZUS zgłaszasz datę faktycznego rozpoczęcia DG.

    Polecam przeszukanie:
    http://groups.google.com/advanced_group_search?num=1
    00&hl=pl&lr=&ie=UTF-8&inlang=pl&safe=off&as_drrb=b&a
    s_mind=12&as_minm=5&as_miny=2001&as_maxd=24&as_maxm=
    1&as_maxy=2003

    ...pod tym kątem. Opisywałem m.in. że tłumaczyłem się w US
    i ZUS :), acz z innych powodów - rozbieżności w "dacie
    rozpoczęcia" nikt się nie czepiał.
    Inna sprawa że to nie było mierzone w miesiącach :>, na twoim
    miejscu "na dzień dobry" zapodał bym większy odstęp przed
    dniem "planowanego rozpoczęcia" (np. na dziś - 1 marca
    albo i później), a następnie - o ile US i ZUS same się
    *wcześniej* nie spytają (mnie ZUS pytał poleconym :))
    powiadomił US i ZUS że termin ci się opóźnia.

    >+ a jeśli tak to:
    >+ Od kiedy rozpoczyna się działalność gospodarczą?
    >+ Z chwilą wystawienia pierwszej faktury?
    >+ A może z chwilą otrzymania jej od kontrahenta?

    Tu też są dwie szkoły :)
    IMHO - z datą istnienia pierwszego dokumentu, dotyczącego
    transakcji gospodarczej na której występujesz jako
    "nazwa działalności" a nie osoba fizyczna.
    Inaczej mówiąc - ja uważam że "zakup na firmę" jest
    już "prowadzeniem działalności". Mało - jeśli zawrzesz
    umowę to to też może być dowód "działania"...
    Druga szkoła to oczywiście "tylko sprzedaż" :)

    Wybierz sobie, a co - mamy wolność gospodarczą ;) ;[

    BTW:
    Nie napisałeś ważnej rzeczy: co z VATem ?
    Jeśli chcesz być VATmanem musisz się zarejestrować
    i opłacić *przed* pierwszą transakcją !

    Druga rzecz - jeśli okres "przemyśliwania" przekroczy
    dwa tygodnie to trzeba sprawdzić którą datę podać
    do GUS (nim dostaniesz REGON), nie pamiętam :)

    >+ Pozdrawiam

    wzjm, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-01-24 18:11:35
    Od: A...@w...net.pl (Artur Golański)

    "Lansjer" <l...@g...pl> napisał:

    >czekał na pierwsze przychody i wówczas się uaktywnię :)
    Za pozno !
    Przychod zwykle jest poprzedzony poniesieniem kosztow (chocby zakup
    ksiegi przychodu, drukow, towarow handlowych [nie dotyczy uslug])

    >Od kiedy rozpoczyna się działalność gospodarczą?
    Podałes date do UG, a ten wpisal ci ja w p. 5 zaswiadczenia o
    wpisie... (sprzawdz)

    Artur Golański

  • 8. Data: 2003-01-24 19:22:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 24 Jan 2003, Artur Golański wrote:

> [...]
    >+ Przychod zwykle jest poprzedzony poniesieniem kosztow (chocby zakup
    >+ ksiegi przychodu, drukow, towarow handlowych [nie dotyczy uslug])

    Przykłady do wycofania z przyczyn formalnych:
    - druki i inne takie np. ja nabyłem przez rozpoczęciem DG. Oczywiście
    nie wliczyłem w KUP. Oczywiście nie byłem świadom że przypadkiem
    postąpiłem prawidłowo :) (nie wliczając w KUP)
    - towary handlowe można spokojnie wprowadzić "na stan" DG, ustawa
    pozwala :), ŚT też...

    Oczywiście to nie znaczy że nie pojawi się (przy zakupach
    "przed rozpoczęciem") problem VATu, że zakupy muszą być
    "na siebie" (a nie "na działalność") itp.

    >+ >Od kiedy rozpoczyna się działalność gospodarczą?
    >+ Podałes date do UG, a ten wpisal ci ja w p. 5 zaswiadczenia o
    >+ wpisie... (sprzawdz)

    Nie zapomniałem o twoim zdaniu :)
    Takoż w US i ZUS leżą moje "papiery" w różnymi datami...

    >+ Artur Golański

    pozdrowienia :) - Gotfryd

  • 9. Data: 2003-01-24 21:35:34
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Artur Golański" <A...@w...net.pl> wrote in message

    > Podałes date do UG, a ten wpisal ci ja w p. 5 zaswiadczenia o
    > wpisie... (sprzawdz)

    Ech...

    Skad sie biora te legendy? Moze to wplyw funkcjonalizmu amerykanskiego? :-))

    Depi.

  • 10. Data: 2003-01-24 22:39:36
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Marcin Olender napisał:
    > "Artur Golański" <A...@w...net.pl> wrote in message

    > Ech...
    >
    > Skad sie biora te legendy? Moze to wplyw funkcjonalizmu amerykanskiego? :-))

    No własnie. Skąd?
    Nie znam nikogo kto by date rozpoczęcia działalności miał na NIPie taka
    sama jak we wpisie. I US nie wnosi zastrzeżeń. Od lat nie wnosi zastrzeżeń.

    Ba... znajomy nieświadom niczego wpisał date rozpoczęcia działalności na
    NIP taką jak we wpisie do ewidencji, a faktycznie zaczął działać prawie
    miesiąc pózniej i w efekcie znacznie spóźnił się ze zgloszeniem
    działalności (o ten miesiąc wlaśnie). Dostał mandat. I pani która mu ten
    mandat przysoliła powiedziała "A czemu pan składając zgłoszenie nie
    wpisał późniejszej daty rozpoczecia dzialalności? Miał pan jakies
    wydatki albo sprzedaż wcześniej? Nie? To czemu pan nie wpisal daty
    skladania zgłoszenia?"
    I bardzio jej przykro było że klient sam sie podłożył.
    A mial przyjśc do mnie z papierami *zanim* sie zarejestruje, to nie.
    Sam! W końcu to nic trudnego!

    I pozostawiam ta historyjke ku pamięci potomnych :-)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl