  • 1. Data: 2003-08-09 17:49:17
    Temat: Obdukcje - parę pytań.
    Od: Artur Drzewiecki <d...@n...poczta.cierpie.onet.spamu.pl.qvx>

    Jakie jest prawne uzasadnienie tych zwykłych obdukcji.
    Nie chodzi mi o badania na zlecenie sądu, prokuratury, policji.
    Czy te zwykłe obdukcje nie są po prostu zmuszeniem ofiary (która nie
    jest oskarżycielem posiłkowym) do zbierania materiału dowodowego, co
    należy do prokuratury, policji.

    BTW.
    Czytałem kiedyś wydane w latach 1980 wspomnienia prokuratora, który
    opisywał sytuację z II poł. lat 1950 i lat 1960.
    Wtedy na wsiach zazwyczaj robiono tak, że po pobiciu czy nawet gwałcie
    (zwykle "zabawowym") szło się szybko po obdukcję.
    Potem dochodziło do negocjacji rodziny ofiary i sprawcy w sprawie
    "odszkodowania", a na milicję i do prokuratora szło się, gdy negocjacje
    zawiodły - obdukcja miała zabezpieczyć przed skutkami zaniku z upływem
    czasu śladów.

  • 2. Data: 2003-08-09 19:34:07
    Temat: Re: Obdukcje - parę pytań.
    Od: r...@r...pl

> [...]
    > Czy te zwykłe obdukcje nie są po prostu zmuszeniem ofiary (która nie
    > jest oskarżycielem posiłkowym) do zbierania materiału dowodowego, co

    hmm masz na mysli to, ze policjant powienien zrobic *sobie* obdukcje
    w imieniu poszkodowanego w ramach ,,samodzielnego'' zbierania materialow?
    ;-) [oczywiscie]

    szczerze mowiac trudno mi zrozumiec co masz na mysli.

    pozdrawiam

    romekk

  • 3. Data: 2003-08-09 20:03:49
    Od: Artur Drzewiecki <d...@n...poczta.cierpie.onet.spamu.pl.qvx>

> [...]
    >;-) [oczywiscie]
    >
    >szczerze mowiac trudno mi zrozumiec co masz na mysli.

    Chodzi mi o to, że poszkodowany powinien się zgłosić i
    policjant/prokurator powinien skierować go na stosowne badania.
    W praktyce wygląda to tak, że często poszkodowany idzie najpierw po
    obdukcję i z nią dopiero na policję - np. na jakiejś stronie policji
    kiedyś widziałem wręcz radę, żeby w przypadku pobicia iść wpierw po
    obdukcję a potem na policję - IMHO taka rada to przesada.
    I po prostu zastanawiam się, czy takie rady są usankcjonowane
    przepisami, czy wynikają li tylko z wieloletnich przyzwyczajeń
    policjantów.

  • 4. Data: 2003-08-10 21:00:51
    Od: "Marcin Olender" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Artur Drzewiecki" <d...@n...poczta.cierpie.onet.spamu.pl.qvx>
    napisał w wiadomości > I po prostu zastanawiam się, czy takie rady są
    usankcjonowane
    > przepisami, czy wynikają li tylko z wieloletnich przyzwyczajeń
    > policjantów.

    Spowodowane są właśnie tym, o czym mówisz - im szybciej, tym lepiej, bo
    obrażenia sa świerze i najlepiej oddaja rzeczywisty efekt działań sprawcy.
    Chyba juz nie masz się czego czepiać, co?

    Depi.

  • 5. Data: 2003-08-11 06:59:25
    Od: Dredd<...@...pl>

    Myślę że dyskusja jest akademicka bo (pomijając słuszny argument o
    szybkości działania) procedura dopuszcza na równych prawach dowód z
    obdukcji "prywatnej" jak i takiej na którą ofiarę skierował policjant
    (nawet jeśli powołał w tym celu biegłego). W polskim prawie nie ma
    żadnej legalnej teorii dowodów która dawałaby większą moc dowodową
    dowodowi z opinii biegłego niż dowodowi z dokumentu z "prywatną"
    obdukcją.

    -> http://usenet.pomocprawna.info