    From: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@[wytnij]o2.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: OBRONA KONIECZNA (nożem) - jakie prawa ma napadnięty?
    Date: Sun, 12 Aug 2007 14:46:09 +0200

    Użytkownik "Seryozha" <S...@o...onet.eu> napisał w wiadomości
    news:f9lmmt$on8$1@news.onet.pl...
    > Otóż: JAKA BYŁABY MOJA SYTUACJA PRAWNA gdybym został napadnięty i użył
    > noża
    > do obrony i nawet poważnie przy tym zranił 1-dnego lub więcej napastników?

    Możesz się bronić teoretycznie, obrona konieczna wyłączy odpowiedzialność,
    ale środkami i sposobami:
    - adekwatnymi do zagrożenia (zastanów się czy nóż byłby adekwatny???),
    - jeśli atak jest bezpośredni,
    - jeśli nie ma innej możliwości (nie mogłeś pięścią, uciec???).
    Oprócz tego, że Tobie się wydaje w danej sytuacji, iż tak jest jak powyżej,
    to jeszcze prokurator musi podzielić Twoje zdanie i materiał dowodowy nie
    świadczyć przeciwko Tobie. A jak nie ma wiarygodnych dowodów, to cięzko
    powiedzieć komu uwierzą - Tobie czy tym, przed którym się broniłeś (jak np.
    powie, że chciał Cię zapytać o godzinę a Ty go napadłeś, reszta potwierdzi).
    Tak więc nawet gdyby w rzeczywistości obrona nożem byłaby adekwatna i
    spełniała te powyższe przesłanki, to trudno powiedzieć czy dałoby się to
    udowodnić w sprawie. A jak wiesz, sądy orzekają w oparciu o akta i
    przeprowadzone dowody, a nie w oparciu o prawdziwą sytuację, bo w niej
    sędzia udziału nie bierze. A poza tym orzekający nie może się też kierować
    czysto zdrowym rozsądkiem, a jedynie tym co oficjalnie zostało utrwalone w
    postępowaniu. Więc TWOJA SYTUACJA PRAWNA zależałby od:
    1) sytuacji rzeczywistej, czy kwalifkowałaby ona się do obrony koniecznej i
    Twoje działanie nie przekraczałoby adekwatności.
    2) jaki przebieg sytuacji odzwierciedlałoby postępowanie i przeprowadzone
    dowody.
    Przeczytaj pkt. 2 wyraźnie.