    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Netia, Kruk i 15 latek
    Date: Mon, 3 Nov 2003 14:39:08 +0100

    Sprawę normuje art. 8 i nast. kodeksu cywilnego. Ograniczoną zdolność do
    czynności prawnych mają małoletni, którzy ukończyli lat trzynaście oraz
    osoby ubezwłasnowolnione częściowo. (art. 15 kc). Tak więc, jeśli nie
    zaliczyć umowy z NETIĄ do drobnych spraw życia codziennego, a do takiej
    tezy skłaniam, to o ile umowa nie została potwierdzona przez rodziców jest
    ona nieważna. Tak więc faktycznie raczej proces cywilny mu nie grozi, a
    jeśli już, to NETIA przegra, bowiem umowa będąca podstawą roszczeń jest
    nieważna.

    Ale przedsiębiorczy nastolatek w trakcie zawierania tej umowy trochę
    nakłamał, jak wynika z postu. Wpisał z sufitu numer dowodu osobistego, a
    może i inne dane podał błędne, jak choćby wiek (nie wiem, czy wymagają).
    Tak więc popełnił czyn karalny i może zostać pociągnięty do
    odpowiedzialności karnej (vide art 2 Ustawy z dnia 26 października 1982 r.
    o postępowaniu w sprawach nieletnich). Wydaje mi się, że bez trudu można
    dowieść, że gdyby nie wpisał numeru dowodu osobistego, to nikt by z nim
    nie zawarł umowy.

    Co się bardziej opłaca, to już wybór rodziców nielata. Za 200 zł nababrać
    mu w papierach? No ale może z drugiej strony facet zacznie trochę myśleć,
    co robi. Zresztą nie mam pojęcia jakich prawników ma KRUK i czy wiedzą o
    tym, ze gość jest nieletni. Ja bym sugerował podjęcie rokowań z NETIĄ.
    Wyjaśnić im, ze to dziecko zrobiło psikusa. Może coś utargujecie. W końcu
    im również niewiele z tego przyjdzie, że chłopak zostanie uznany za
    oszusta.