  • 1. Data: 2003-11-02 20:12:56
    Temat: Netia, Kruk i 15 latek
    Od: "watogal" <nytimes@(USUN-TO)interia.pl>

    Witam,

    Mam pytanko. Pewien operatywny mlody czlowiek, majac lat niecale 16 [miesiac
    przed 16 urodzinami] zeby byc precyzyjnym zawarł umowe z Netią na
    dostarczanie internetu. Poniewaz nie mial dowodu - nr dowodu podal
    wymyslony. Wisi Netii jakies 200 zl - i sciga go firma Kruk. Dostal wlasnie
    kolejne ostateczne wezwanie do zaplaty i kopie pozwu sądowego. Mam w zwiazku
    z tym dwa pytania
    1. czy 15-16 latek moze zawrzec ważna umowę?
    2. czy taka kopia pozwu sądowego jest grożba realna?

    Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedz
    Watogal

  • 2. Data: 2003-11-02 20:52:10
    Temat: Re: Netia, Kruk i 15 latek
    Od: "Cherokee gd" <c...@t...skasujCalyTenNapis.pl>

    Użytkownik "watogal" <nytimes@(USUN-TO)interia.pl> napisał w wiadomości
    > Poniewaz nie mial dowodu - nr dowodu podal
    > wymyslony.

    To niech udowodią, że istnieje człowiek taki a taki, legitymujący się
    dowodem o takim a takim numerze. I niech tego ścigają.
    No ale to moje stanowisko, nie stan prawny dot. sytuacji.

    pozdr

    cherokee

  • 3. Data: 2003-11-02 21:45:28
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

> [...]
    zwiazku
    > z tym dwa pytania
    > 1. czy 15-16 latek moze zawrzec ważna umowę?

    Jesli uznac nie bylo zgody przedstawiciela ustawowego to nie. Trudno bowiem
    przyjac ze taka umowa jest umowa zawierana w drobnych biezacych sprawach
    zycia codziennego.

    > 2. czy taka kopia pozwu sądowego jest grożba realna?

    Zalezy czy jest to pozew juz wniesiony czy jeszcze nie :-)

  • 4. Data: 2003-11-02 23:03:05
    Od: "HaNkA ReDhUnTeR" <hanka.redhunter@[WYTNIJ-TO]interia.pl>

    Użytkownik "NoMAD" <l...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zycia codziennego.

    > Zalezy czy jest to pozew juz wniesiony czy jeszcze nie :-)

    No to pytanie następne z serii - założmy że pozew zostanie wniesiony - czy
    jest możliwe skazanie za niedotrzymanie umowy, które byla niewazna z racji
    tego ze zawierał ją nieletni? Rzecz dziala się w 2001 roku, nieletni ma
    teraz 18 lat:-))

    HaNkA co zna owego młodego:-)))

  • 5. Data: 2003-11-03 09:02:27
    Od: "Flashi" <f...@p...pl>

    Użytkownik "HaNkA ReDhUnTeR" <hanka.redhunter@[WYTNIJ-TO]interia.pl> napisał
    w wiadomości news:bo42kg$lmr$1@atlantis.news.tpi.pl...

> [...]
    > tego ze zawierał ją nieletni? Rzecz dziala się w 2001 roku, nieletni ma

    Hmmm a ja potem oskarzylbym netie ze zawarla umowe mogaca mnie (rodzica)
    narazic na duze straty finansowe przez to ze nawet dowodu nie sprawdzili :)
    Ciekaw jestem jakby sprawa wygladala gdyby bank ot tak wydawal kredyty bez
    sprawdzenia tozsamosci :)

  • 6. Data: 2003-11-03 13:39:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Sprawę normuje art. 8 i nast. kodeksu cywilnego. Ograniczoną zdolność do
    czynności prawnych mają małoletni, którzy ukończyli lat trzynaście oraz
    osoby ubezwłasnowolnione częściowo. (art. 15 kc). Tak więc, jeśli nie
    zaliczyć umowy z NETIĄ do drobnych spraw życia codziennego, a do takiej
    tezy skłaniam, to o ile umowa nie została potwierdzona przez rodziców jest
    ona nieważna. Tak więc faktycznie raczej proces cywilny mu nie grozi, a
    jeśli już, to NETIA przegra, bowiem umowa będąca podstawą roszczeń jest
    nieważna.

    Ale przedsiębiorczy nastolatek w trakcie zawierania tej umowy trochę
    nakłamał, jak wynika z postu. Wpisał z sufitu numer dowodu osobistego, a
    może i inne dane podał błędne, jak choćby wiek (nie wiem, czy wymagają).
    Tak więc popełnił czyn karalny i może zostać pociągnięty do
    odpowiedzialności karnej (vide art 2 Ustawy z dnia 26 października 1982 r.
    o postępowaniu w sprawach nieletnich). Wydaje mi się, że bez trudu można
    dowieść, że gdyby nie wpisał numeru dowodu osobistego, to nikt by z nim
    nie zawarł umowy.

    Co się bardziej opłaca, to już wybór rodziców nielata. Za 200 zł nababrać
    mu w papierach? No ale może z drugiej strony facet zacznie trochę myśleć,
    co robi. Zresztą nie mam pojęcia jakich prawników ma KRUK i czy wiedzą o
    tym, ze gość jest nieletni. Ja bym sugerował podjęcie rokowań z NETIĄ.
    Wyjaśnić im, ze to dziecko zrobiło psikusa. Może coś utargujecie. W końcu
    im również niewiele z tego przyjdzie, że chłopak zostanie uznany za
    oszusta.

  • 7. Data: 2003-11-03 14:21:59
    Od: "Who?" <s...@g...SKASUJ.TO.pl>

    watogal <nytimes@(USUN-TO)interia.pl> napisał(a):

> [...]
    > z tym dwa pytania
    > 1. czy 15-16 latek moze zawrzec ważna umowę?
    > 2. czy taka kopia pozwu sądowego jest grożba realna?

    Jesli chodzi o to czy 15-16 letni "mlodzieniec" moze zawrzec wazna umowe to
    IMO raczej nie , przedstawiciel powinien to sprawdzic.
    Operator w tym wypadku Netia moze oskarzyc o poslugiwaniem sie sfalszowanymi
    danymi (na to jest paragraf).
    Jesli chodzi o sama firme "Kruk" to raczej bym sie nimi nie przejmowal. Pisza
    rozne glupoty, dzwonia, a tak czy siak oleja sprawe gdyz chodzi tu o male
    pieniadze , same koszty prowadzenia wyniosa ich wiecej niz te 200PLN.

    Pozdrawiam
    Adam

  • 8. Data: 2003-11-03 19:37:03
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik "Who?" <s...@g...SKASUJ.TO.pl> napisał w wiadomości

    > pieniadze , same koszty prowadzenia wyniosa ich wiecej niz te 200PLN.

    W ostatecznym rozrachunku wcale nie ich te koszty obciązą.

    --
    Depi.

  • 9. Data: 2003-11-03 19:37:59
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik "Flashi" <f...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Hmmm a ja potem oskarzylbym netie ze zawarla umowe mogaca mnie (rodzica)
    > narazic na duze straty finansowe przez to ze nawet dowodu nie sprawdzili
    :)

    Nie widze odp. emotikona, więc jeszcze kontrolnie zapytam - czy robisz sobie
    cojones, czy to jest na serio?

    --
    Depi.

  • 10. Data: 2003-11-03 22:37:06
    Od: "flashi" <flashi@_usun_to_.pl>

    Użytkownik "Marcin Olender" <d...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > :)
    >
    > Nie widze odp. emotikona, więc jeszcze kontrolnie zapytam - czy robisz

    Ofcourse ze cojones :)

    Ale chcialbym zeby takie cos bylo mozliwe :)
    Jak to jest ze jak to oni maja od nas kase wyciagnac to odrazu stoi sie na
    straconej pozycji jednak jesli to oni sie pomyla to odzyskac od nich kase
    jest okropnie trudno :( ... ehhh ale zycie ...