    Subject: Re: Nagrywanie rozmów - wyrok SN
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Thu, 17 May 2018 17:14:42 +0200

    W dniu 2018-05-17 o 08:52, Stokrotka pisze:

    > Będą uzasadniać, że w socjalizmie prawo było lepsze,
    > a używanie nagrań jako dowodu uznaniowe,
    > więc wracenie do tamtego prawa będzie ok.
    >
    > Ale to prymitywizm, bo w socjalizmie uzasadnienie było całkiem inne:
    > poszło o to, że nie każdy miał wtedy drogi spszęt,
    > i dostęp do tej metody obrony, byłby niesprawiedliwy,
    > bo dostepny tylko bogatemu.
    > Obecnie ten argument, w naszym społeczeństwie nie istnieje.
    > Telefon z dyktafonem można kupić nawet za np. 40 zł  w markecie,
    > więc jest relnie dostepny każdemu, jeśli nie bezpośrednio, to pszez
    > pożyczenie
> [...]
    Ale jest jeszcze druga strona medalu. Obecnie sa możliwości
    technologiczne, które pozwalają na zmanipulowanie nagrań i bywa to
    bardzo trudne do wykrycia.

    "Powiem" Ci w skrócie, że są obecnie na rynku urządzenia i programy,
    które pozwalają na takie zmodyfikowanie głosu, że dla przykładu ja jako
    facet mogę mówić lub śpiewać Twoim głosem lub głosem dowolnej innej
    osoby. Śpiewając jednym własnym głosem, urządzenie potrafi dorobić na
    podstawie tego jedynego wokalu głosy całego chóru składającego się z
    głosów męskich i żeńskich, nie wspominając już o dowolnym tworzeniu
    akustyki dowolnych pomieszczeń np. nagrywając rozmowę w pokoju można tak
    spreparować nagranie, że będzie ono brzmiało jakby było robione w
    dowolnym miejscu np. na ulicy, w piwnicy, na korytarzu, czy w katedrze
    itp. Urządzenia potrafią zdjąć akustykę dowolnego pomieszczenia i dodać
    ją do jakiejkolwiek rozmowy czy śpiewu.

    Dlatego też sądy niechętnie podchodzą do takich nagrań, bo takie
    nagrania wymagają powoływania biegłych i dokonywania drogich analiz.