    From: "WOJSAL" <w...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nadzwyczajne złagodzenie kary
    Date: Tue, 10 Aug 2004 11:21:58 +0200

    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.60.0408101010160.-254919@Athlon.port
    ezjan.zabrze.pl...

    > Jak czytam wyroki, to mi się wydaje że odczuciami sędziego :[

    Wlasnie. :)

    > W szczególności "mała szkodliwość" wobec nagminnie spotykanych
    > czynów dotyczących np. mienia małej wartości jest nieporozumieniem.
    > Oczywiście Wysoki Sąd porównując zniszczenie mienia o wartości
    > 50 zł "niemal" ma rację... jakby nie to że 1000*50 zł to wcale
    > nie jest mało :[

    Jakie ma znaczenie ze dany czyn nazwiemy "czynem o malej szkodliwosci"?
    Przeciez jesli w KK stoi, ze za czyn X jest kara w przedziale
    Y-Z, to trzeba wymierzyc kare z przedzialu Y-Z i tyle.
    Nazywanie tego czynu mniej czy bardzie szkodliwym spolecznie
    nic tu nie wnosi.

    > Akurat nie zawsze... i tu się zgodzę z potrzebą istnienia.
    > Przecież "obrona własna" jest jednym z przykładów (tyle że
    > uregulowanym osobnym przepisem) idącym ze strony "małej szkodliwości" !

    Nie rozumiem.
    Co ma wspolnego obrona wlasna ze "szkodliwoscia spoleczna"?
    Przeciez albo ktos dzialal w warunkach obrony wlasnej
    albo nie.

    > Jeśli człowiek z pełnym przekonaniem o potrzebie jakiegoś czynu,
    > pomijając już kwestię czy obiektywnym czy subiektywnym, popełnia
    > czyn który jest "normalnie" wykroczeniem lub przestępstwem...

    OK. Ale to mozna traktowac (lub nie) jako okolicznosc lagodzaca.
    Motywacja takiej osoby moze wplywac na zastosowanie
    dolnej czy gornej granicy kary. Nie moze byc jednak
    tak, ze z powodu motywacji ignorujemy to co mowi stosowny
    kodeks.

    > Po to jest "znikoma szkodliwość" oraz ułaskawienie aby w przypadkach
    > kiedy prawo rozmija się ze zdrowym rozsądkiem oraz logiką (BTW:
    > a zna ktoś przykład uniewinnienia ze względu na "znikomą szkodliwość"
    > w postępowaniu opartym o bzdurne miejscami przepisy podatkowe ?? >)
    > *można było* *nie* ukarać sprawcy.

    Ale to jest walka z objawami - dac sensowny wyrok, gdy
    prawo nakazuje bezsenswony wyrok. Nie lepiej zmienic
    przepisy w taki sposob, aby nie bylo bezsensownych przepisow,
    sankcji, kar itp
    W tej sytuacji mamy do czynienia z sedzia, ktory ignoruje
    prawo (na mocy prawa zreszta ;).

    > To że jest naduzywane, i że raczej "miarą pieniądza" - jestem
    > skłonny się zgodzić.

    Wlasnie. I to jest ten bol.
    Uznaniowe i swobodne stosowanie "szkodliwosci spolecznej"
    musi prowadzic do zachowan korupcyjnych.

    WOJSAL (Wojciech Sałata)
    http://www.wojsal.prv.pl