  • Data: 2004-08-10 16:31:06
    Temat: Re: Nadzwyczajne złagodzenie kary
    Od: "Tomasz" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Dredd"

    > A Ty ciągle swoje :) Twoje wyobrażenia o szkodliwości społecznej czynu
    > pochodzą chyba w najlepszym razie z mediów (i to nie koniecznie tych
    > najrzetelniejszych)

    Ja a propos tego wątku. Na mojej uczelni była pisana praca magisterska na
    temat tej słynnej "szkodliwości społecznej czynu". Coś niesamowitego, gdyż
    badaniu podlegały wyroku pewnego sądu rejonowego miasta wojewódzkiego w
    liczbie prawie 8 tysięcy spraw karnych. (z jednego roku). Ile umorzono z
    powodu znikomej szkodliwości społecznej czynu ? 23 sprawy ! Z kolei w Sadzie
    Okręgowym ani jednej !
    A w mediach ciągle słyszymy o tym, że sądy wydają wyroki na podstawie
    "społecznej szkodliwości".
    Wniosek jest jeden, jak dziennikarz nie rozumie uzasadnienia wyroku to używa
    tego pojęcia, które brzmi, według niego bardzo "prawniczo" i spowoduje
    oburzenie widzów/słuchaczy, którzy wtenczas obejrzą kolejny odcinek
    wiadomości, by się dowiedzieć co ten sąd jeszcze takiego zrobił. :-)

    A do wątku dodam, że umorzenie postępowania z powodu znikomej szkodliwości
    społecznej czynu jest "zgodne z kodeksem" a dokładnie następuje na mocy art.
    17 par. 1 pkt 3 kpk w zw. z art 1 par 2 kk.

    A co to jest owa "znikoma szkodliwość społeczna czynu" powiedział ciekawie
    Sąd Najwyższy w 1998 r. stwierdzając" O znikomości społecznego
    niebezpieczeństwa czynu mówić można tylko, gdy ujemny ładunek jest
    subminimalny. Znikomość społecznego niebezpieczeństwa musi być dwustronna, w
    tym sensie, iż zachodzić musi zarówno po stronie przedmiotowej, jak i po
    stronie podmiotowej. Podstawowe elementy strony przedmiotowej czynu, to
    przede wszystkim rodzaj dobra, w które godzi przestępstwo, charakter i
    rozmiar szkody wyrządzonej czynem, a także sposób działania sprawcy.
    Elementy strony podmiotowej to rodzaj i stopień winy, zamiar, pobudki,
    motywy i cele działania sprawcy, a zatem są to okoliczności, które
    znamionują stosunek sprawcy do czynu, a tylko w szczególnych sytuacjach te,
    które dotyczą sprawcy, jak wiek, stan zdrowia, sytuacja rodzinna i
    majątkowa, wykształcenie, zawód itp. "
    ---
    Pzdr.