  • Data: 2004-08-10 14:35:50
    Temat: Re: Nadzwyczajne złagodzenie kary
    Od: Dredd<...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Wlasnie. :)

    Sądząc po tym co tu zostało napisane o potrzebie funkcjonowania
    pojęcia "szkodliwości społecznej" mam niestety całkowicie subiektywne
    wrażenie że Wojsal żadnego wyroku w życiu nie czytał (a na pewnio nie
    z uzasadnieniem) :)

    > Jakie ma znaczenie ze dany czyn nazwiemy "czynem o malej
    szkodliwosci"?
    > Przeciez jesli w KK stoi, ze za czyn X jest kara w przedziale
    > Y-Z, to trzeba wymierzyc kare z przedzialu Y-Z i tyle.
    > Nazywanie tego czynu mniej czy bardzie szkodliwym spolecznie
    > nic tu nie wnosi.

    Zaproponuj jak byś uzasadnił to że dałeś karę Y a nie Z (czasem Y to
    rok pudłą a Z to 10 lat. Pewnie dla Ciebie ta różnica nic nie wnosi ;)

    Czymś musieli by się posługiwać by dokonać oceny. Bez oceny nie ma
    mowy o adekwatnym do czynu wyroku

    Przykro mi ale chyba nie bardzo wiesz o czym piszesz...

    > OK. Ale to mozna traktowac (lub nie) jako okolicznosc lagodzaca.
    > Motywacja takiej osoby moze wplywac na zastosowanie
    > dolnej czy gornej granicy kary. Nie moze byc jednak
    > tak, ze z powodu motywacji ignorujemy to co mowi stosowny
    > kodeks.

    Nareszcie zaczynasz pisać coś co rzeczywiście można odnieść do
    szkodliwości społecznej czynu. Więc chyba tak naprawdę po prostu nie
    rozumiesz definicji tego pojęcia choć w praktyce potrafisz zauważyć że
    są pewne rzeczy które możemy wyłożyć na korzyść albo na niekorzyść
    sprawcy. I to właśnie z grubsza łączy się ze słynnym pojęciem
    szkodliwości społecznej.
    Sąd sporządzając uzasadnienie wyroku pisze o tym, a wygłaszając
    jego ustne motywy tuż po ogłoszeniu wyroku - mówi o tym.

    > Uznaniowe i swobodne stosowanie "szkodliwosci spolecznej"
    > musi prowadzic do zachowan korupcyjnych.

    Musi pozostać swobodne (choć nie dowolne)
    Argumenty o korupcyyjności słabo mnie przekonują bo każdy wyrok
    jest zaskarżalny a w każdym procesie są co najmniej dwie strony
    zazwyczaj o przecuiwstawnych interesach (apelację od wyroku może
    wnieść każda z nich)

    -> http://usenet.pomocprawna.info