  • 1. Data: 2004-08-09 17:53:57
    Temat: Nadzwyczajne złagodzenie kary
    Od: slawol <s...@o...pl>

    Witam

    Mam trzy pytania:

    1) Nadzwyczajne złagodzenie kary kiedy ma zastosowanie ???
    2) Niska szkodliwość czynu - co to znaczy i co jest miarą niskiej
    szkodliwości czynu, czy ma to zastosowanie w sprawach karnych?
    3) Dobrowolne poddanie się karze, jaki może mieć wpływ na wysokość
    ewentualnej kary, oraz jaka jest procedura poddania się temu procesowi ?

    slawol

  • 2. Data: 2004-08-09 20:08:12
    Temat: Re: Nadzwyczajne złagodzenie kary
    Od: Dredd<...@...pl>

    > 1) Nadzwyczajne złagodzenie kary kiedy ma zastosowanie ???

    Poczytaj np. art. 60 kodeksu karnego. Są też inne przepisy dotyczące
    tej kwestii (np. art. 233 § 5 k.k., 343 § 1 kodeksu postępowania
    karnego)

    > 2) Niska szkodliwość czynu - co to znaczy i co jest miarą niskiej
    > szkodliwości czynu, czy ma to zastosowanie w sprawach karnych?

    Ma zastosowanie. Poziom szkodliwości społęcznej czynu to jedna z
    podstawowych przesłanek wpływających na to czy czyn jest
    przestępstwem i jaka winna zostać za niego wymierzona kara (Zob.
    art. 1 § 2; 53 § 2 ; 66 § 1; 115 § 2 k.k.)

    > 3) Dobrowolne poddanie się karze, jaki może mieć wpływ na
    wysokość
    > ewentualnej kary,

    Zob. art. 343 k.p.k.

    > oraz jaka jest procedura poddania się temu procesowi

    Albo trzeba dogadać się z prokuratorem przed złożeniem aktu
    oskarżenia do Sądu (art. 335 k.p.k.)
    Albo złożyć stosowny wniosek na rozprawie podczas przesłuchania w
    roli oskarżonego (art. 387 k.p.k.)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2004-08-09 20:33:26
    Od: slawol <s...@o...pl>

    Dzięki za wyjaśnienia.

  • 4. Data: 2004-08-10 06:28:36
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Dredd" <...@...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przestępstwem i jaka winna zostać za niego wymierzona kara (Zob.
    > art. 1 § 2; 53 § 2 ; 66 § 1; 115 § 2 k.k.)

    W czym sie mierzy tzw. "szkodliwosc spoleczna" czynu?
    Po czym poznac, ze w danym przypadku byla mala/srednia/duza
    szkodliwosc spoleczna czynu?

    Czy nie byloby prosciej, aby nasze prawo (a w konsekwencji
    sedziowie) nie poslugiwali sie tzw. "szkodliwoscia spoleczna"
    czynu? Przeciez o tym jak zakwalifikowac dany czyn wystarczy
    precyzyjny KK bez pojec typu "szkodliwosc spoleczna".
    Bo gdy ktos dostanie w leb, to spoleczenstwo tego nie odczulo
    (wiec szkodliwosc spoleczna jest tu znikoma)
    ale ofiara - owszem, jest pokrzywdzona.

    WOJSAL (Wojciech Sałata)
    http://www.wojsal.prv.pl

  • 5. Data: 2004-08-10 08:22:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Aug 2004, WOJSAL wrote:

> [...]
    >+ W czym sie mierzy tzw. "szkodliwosc spoleczna" czynu?
    >+ Po czym poznac, ze w danym przypadku byla mala/srednia/duza

    Jak czytam wyroki, to mi się wydaje że odczuciami sędziego :[
    W szczególności "mała szkodliwość" wobec nagminnie spotykanych
    czynów dotyczących np. mienia małej wartości jest nieporozumieniem.
    Oczywiście Wysoki Sąd porównując zniszczenie mienia o wartości
    50 zł "niemal" ma rację... jakby nie to że 1000*50 zł to wcale
    nie jest mało :[

> [...]
    >+ czynu? Przeciez o tym jak zakwalifikowac dany czyn wystarczy
    >+ precyzyjny KK bez pojec typu "szkodliwosc spoleczna".

    Akurat nie zawsze... i tu się zgodzę z potrzebą istnienia.
    Przecież "obrona własna" jest jednym z przykładów (tyle że
    uregulowanym osobnym przepisem) idącym ze strony "małej szkodliwości" !
    Jeśli człowiek z pełnym przekonaniem o potrzebie jakiegoś czynu,
    pomijając już kwestię czy obiektywnym czy subiektywnym, popełnia
    czyn który jest "normalnie" wykroczeniem lub przestępstwem...
    Po to jest "znikoma szkodliwość" oraz ułaskawienie aby w przypadkach
    kiedy prawo rozmija się ze zdrowym rozsądkiem oraz logiką (BTW:
    a zna ktoś przykład uniewinnienia ze względu na "znikomą szkodliwość"
    w postępowaniu opartym o bzdurne miejscami przepisy podatkowe ?? >)
    *można było* *nie* ukarać sprawcy.
    To że jest naduzywane, i że raczej "miarą pieniądza" - jestem
    skłonny się zgodzić. Ale początek znajdujemy w samych przepisach:
    uznanie że kradzież poniżej 250 zł nie jest kradzieżą prowadzi
    do podobnego wniosku :[ (złodziej musi się tylko pilnować żeby
    nie kradł większych kwot - i na dobrą sprawę może cię o zniesławienie
    podać że go "złodziejem" nazwałeś a on tylko "dokonuje zaboru
    mienia o znikomej wartości" :])

    >+ Bo gdy ktos dostanie w leb, to spoleczenstwo tego nie odczulo
    >+ (wiec szkodliwosc spoleczna jest tu znikoma)
    >+ ale ofiara - owszem, jest pokrzywdzona.

    Ależ IMHO stosowanie w tym przypadku "znikomej szkodliwości" jest
    nieporozumieniem. Miarą znikomej szkodliwości powinno być prawo
    zastosowania czynu do sędziego który się na "znikomość" powołał ;)
    Po 215 "dostaniu w łeb"... przychodzi czas na namysł... ;)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-08-10 09:21:58
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    > Jak czytam wyroki, to mi się wydaje że odczuciami sędziego :[

    Wlasnie. :)

> [...]
    > Oczywiście Wysoki Sąd porównując zniszczenie mienia o wartości
    > 50 zł "niemal" ma rację... jakby nie to że 1000*50 zł to wcale

    Jakie ma znaczenie ze dany czyn nazwiemy "czynem o malej szkodliwosci"?
    Przeciez jesli w KK stoi, ze za czyn X jest kara w przedziale
    Y-Z, to trzeba wymierzyc kare z przedzialu Y-Z i tyle.
    Nazywanie tego czynu mniej czy bardzie szkodliwym spolecznie
    nic tu nie wnosi.

    > Akurat nie zawsze... i tu się zgodzę z potrzebą istnienia.
    > Przecież "obrona własna" jest jednym z przykładów (tyle że
    > uregulowanym osobnym przepisem) idącym ze strony "małej szkodliwości" !

    Nie rozumiem.
    Co ma wspolnego obrona wlasna ze "szkodliwoscia spoleczna"?
    Przeciez albo ktos dzialal w warunkach obrony wlasnej
    albo nie.

    > Jeśli człowiek z pełnym przekonaniem o potrzebie jakiegoś czynu,
    > pomijając już kwestię czy obiektywnym czy subiektywnym, popełnia
    > czyn który jest "normalnie" wykroczeniem lub przestępstwem...

    OK. Ale to mozna traktowac (lub nie) jako okolicznosc lagodzaca.
    Motywacja takiej osoby moze wplywac na zastosowanie
    dolnej czy gornej granicy kary. Nie moze byc jednak
    tak, ze z powodu motywacji ignorujemy to co mowi stosowny
    kodeks.

> [...]
    > a zna ktoś przykład uniewinnienia ze względu na "znikomą szkodliwość"
    > w postępowaniu opartym o bzdurne miejscami przepisy podatkowe ?? >)

    Ale to jest walka z objawami - dac sensowny wyrok, gdy
    prawo nakazuje bezsenswony wyrok. Nie lepiej zmienic
    przepisy w taki sposob, aby nie bylo bezsensownych przepisow,
    sankcji, kar itp
    W tej sytuacji mamy do czynienia z sedzia, ktory ignoruje
    prawo (na mocy prawa zreszta ;).

    > To że jest naduzywane, i że raczej "miarą pieniądza" - jestem
    > skłonny się zgodzić.

    Wlasnie. I to jest ten bol.
    Uznaniowe i swobodne stosowanie "szkodliwosci spolecznej"
    musi prowadzic do zachowan korupcyjnych.

    WOJSAL (Wojciech Sałata)
    http://www.wojsal.prv.pl

  • 7. Data: 2004-08-10 14:09:39
    Od: "Dark" <d...@i...pl>

> [...]
    >
    > Poczytaj np. art. 60 kodeksu karnego. Są też inne przepisy dotyczące
    > tej kwestii (np. art. 233 § 5 k.k., 343 § 1 kodeksu postępowania

    Możesz podac dziennik ustaw??
    Nie moge tego znaleźć a równiez mnie to interesuje
    W tekscie ujednoliconym KK i KPK nie moge tego znaleźć

  • 8. Data: 2004-08-10 14:28:06
    Od: "HardwireD" <w...@f...spamerz.il>

    > Nazywanie tego czynu mniej czy bardzie szkodliwym spolecznie
    > nic tu nie wnosi.

    a co powiesz na taki przypadek.
    art 310, par 1,2 - dotyczy podrabiania znakow pienieznych
    kara ustawowa 5-25 lat.

    i teraz czlowiek drukuje 1 sztuke banknotu na domowej drukarce, po czym
    idzie do sklepu , wydaje go, lapie go policja i ma sprawe. ile bys mu dal
    jakbys byl sedzia? 5 czy wiecej lat ?

    dodam, ze czyn zostal zakwalifikowany do tego artykulu.

  • 9. Data: 2004-08-10 14:35:50
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Wlasnie. :)

    Sądząc po tym co tu zostało napisane o potrzebie funkcjonowania
    pojęcia "szkodliwości społecznej" mam niestety całkowicie subiektywne
    wrażenie że Wojsal żadnego wyroku w życiu nie czytał (a na pewnio nie
    z uzasadnieniem) :)

> [...]
    > Y-Z, to trzeba wymierzyc kare z przedzialu Y-Z i tyle.
    > Nazywanie tego czynu mniej czy bardzie szkodliwym spolecznie

    Zaproponuj jak byś uzasadnił to że dałeś karę Y a nie Z (czasem Y to
    rok pudłą a Z to 10 lat. Pewnie dla Ciebie ta różnica nic nie wnosi ;)

    Czymś musieli by się posługiwać by dokonać oceny. Bez oceny nie ma
    mowy o adekwatnym do czynu wyroku

    Przykro mi ale chyba nie bardzo wiesz o czym piszesz...

> [...]
    > dolnej czy gornej granicy kary. Nie moze byc jednak
    > tak, ze z powodu motywacji ignorujemy to co mowi stosowny

    Nareszcie zaczynasz pisać coś co rzeczywiście można odnieść do
    szkodliwości społecznej czynu. Więc chyba tak naprawdę po prostu nie
    rozumiesz definicji tego pojęcia choć w praktyce potrafisz zauważyć że
    są pewne rzeczy które możemy wyłożyć na korzyść albo na niekorzyść
    sprawcy. I to właśnie z grubsza łączy się ze słynnym pojęciem
    szkodliwości społecznej.
    Sąd sporządzając uzasadnienie wyroku pisze o tym, a wygłaszając
    jego ustne motywy tuż po ogłoszeniu wyroku - mówi o tym.

    > Uznaniowe i swobodne stosowanie "szkodliwosci spolecznej"
    > musi prowadzic do zachowan korupcyjnych.

    Musi pozostać swobodne (choć nie dowolne)
    Argumenty o korupcyyjności słabo mnie przekonują bo każdy wyrok
    jest zaskarżalny a w każdym procesie są co najmniej dwie strony
    zazwyczaj o przecuiwstawnych interesach (apelację od wyroku może
    wnieść każda z nich)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 10. Data: 2004-08-10 14:38:36
    Od: Dredd<...@...pl>

    > W czym sie mierzy tzw. "szkodliwosc spoleczna" czynu?
    > Po czym poznac, ze w danym przypadku byla mala/srednia/duza
    > szkodliwosc spoleczna czynu?

    Gdybyś sięgnął choć do tych kilku przepisów które wymieniłem
    wcześniej - mógłbyś poczynić własne ustalenia przed dyskusją na
    liście. Pewnie lepiej by się nam dyskutowało

    -> http://usenet.pomocprawna.info