  • 11. Data: 2005-11-08 06:31:28
    Temat: Re: Miganie światłami
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <dkopfe$ipq$1@nemesis.news.tpi.pl>, Janusz P wrote:

    > Jednak na mandacie nic nie było napisane o światłach drogowych lecz
    > nadużywania... ppkt 1) nadużywania sygnału dźwiękowego lub świetlnego....

    Na jakim mandacie?

    Renata

  • 12. Data: 2005-11-08 06:36:48
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <dkp013$ek9$1@inews.gazeta.pl>, witek wrote:

    > A skąd wiesz, że ostrzega przed policją,

    To nie o mnie chodzi, ale o policję. A policja może zapytać po co ktoś
    migał i jeśli na drodze nie ma żadnej z opisywanych przez ciebie
    sytuacji (lub podobnej) za to stoi patrol, to ciężko wymyślić coś
    wiarygodnego. A pytanie polega na tym, czy to jest zabronione i
    karalne, czy jest na to paragraf. Z dotychczasowej dyskusji wynika, że
    generalnie nie (prócz oślepiania) lub nikt nie zna odpowiedniego
    przepisu.

    Renata

  • 13. Data: 2005-11-08 07:53:35
    Od: Art <s...@w...com>

    > Czyli na przeciwmgielnych moge jeździć nawet jak mgły nie ma?
    > kurcze a mnie sie kiedyś policjant czepił że mam włączone a mgła sie
    > skończyła. Ktoś nie ma racji. tylko kto?

    Tylko poza terenem zabudowanym.
    Art

  • 14. Data: 2005-11-08 07:55:29
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Ja, to się zastanawiam, kiedy kierowcy wpadną na pomysł, by ostrzegać
    > przeciwmgielnymi, co nie jest zabronione. W dzień powszechnym
    > zwyczajem jest kręcenie dłonią kółek - też nie zakazane.

    Kierowcy wpadli juz dosc dawno na znacznie lepsze sposoby ostrzegania.
    Mozna ich poznac po tym ze maja dodatkowa antene na dachu :)
    Czasem przypinana na magnes.

  • 15. Data: 2005-11-08 08:01:48
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <2...@n...onet.pl>,
    g...@p...onet.pl wrote:

    > W kodeksie drogowym nie ma więc wyraźnego przepisu, który zabraniałby
    > wzajemnego ostrzegania się światłami przez kierowców o kontroli radarowej.
    > Użycie świateł w tym celu nie ma charakteru naruszenia, lecz przywrócenia
    > porządku naruszonego przez inny podmiot, a zatem nie wyczerpuje znamion
    > wykroczenia z art. 97 k.w. (por. L. K. Paprzycki w recenzji książki W.
    > Kotowskiego: Przestępstwa i wykroczenia drogowe. Analiza zdarzeń, Pal. 2001, nr
    > 5-6, s. 175; szerzej na ten temat zob. M. Bojarski, W. Radecki: Kodeks
    > wykroczeń z komentarzem, Oficyna Wyd. "Profi", Warszawa 1992, s. 218).

    Super. Chyba mamy odpowiedź.

    Renata

  • 16. Data: 2005-11-08 08:02:13
    Od: g...@p...onet.pl

    Kotowski W. ABC 2002 stan prawny: 2002.01.01
    Komentarz do art. 29 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
    (Dz.U.97.98.602), [w:] W. Kotowski, Ustawa Prawo o ruchu drogowym. Komentarz
    praktyczny, Dom Wydawniczy ABC, 2002.

    1. Nie ma uzasadnionych przeszkód w pozostawieniu tej kwestii do oceny
    kierującego, który w ramach swoich obowiązków powinien najlepiej wiedzieć,
    kiedy użyć sygnałów ostrzegawczych. Obowiązek zachowania "ostrożności" w każdej
    sytuacji na drodze oraz "szczególnej ostrożności" w określonych okolicznościach
    (art. 3 p.r.d.), która często może być realizowana przez "ograniczone zaufanie"
    (art. 4 p.r.d.) - daje kierującemu prawo oceny: czy może, w jakiej sytuacji
    oraz w jaki sposób, a więc jakiego sygnału świetlnego czy dźwiękowego użyć w
    określonym celu. Bezsporny jest jednakże zakaz ich używania w celu popędzania
    innych uczestników ruchu lub przywoływania pasażerów. Równocześnie nie wolno
    używać sygnałów dźwiękowych o zmiennym tonie, które z natury są zastrzeżone dla
    pojazdów uprzywilejowanych. Prawidłowy sygnał dźwiękowy ma jednolitą barwę,
    jest krótki, nieprzeraźliwy i może być ewentualnie podany z wielokrotną emisją.
    Nie może być zbyt długi, aby mylnie nie sugerował jazdy w celu wymuszenia
    ustąpienia drogi.
    2. Czy uprzedzanie światłami o kontroli radarowej jest zabronione w myśl
    przedmiotowych uregulować prawnych? Jak wiadomo, polega ono na mignięciu, a
    więc chwilowym włączeniu i wyłączeniu świateł drogowych. Do omawianej kwestii
    może mieć więc zastosowanie ust. 1, zezwalający kierującemu m.in. na użycie
    świetlnych sygnałów ostrzegawczych w razie uzasadnionej potrzeby uprzedzenia o
    niebezpieczeństwie.
    Mimo iż kontrola radarowa nie zagraża bezpieczeństwu, jednak jest - lub w
    każdym razie powinna być - przeprowadzana w miejscach najbardziej
    niebezpiecznych, a więc tam gdzie nadmierna prędkość może w sposób istotny
    zagrozić porządkowi. Tak więc kierujący, widząc pojazd jadący z przeciwka z
    nadmierną - w jego ocenie - prędkością, może równie dobrze sygnalizować nie o
    kontroli radarowej, lecz o zbliżaniu się do niebezpiecznego odcinka drogi.
    Ostrzeżony światłami, jadący z nadmierną prędkością, zdając sobie sprawę z
    funkcjonowania radaru, natychmiast zareaguje, zmniejszając prędkość do
    bezpiecznej lub - w każdym razie - dozwolonej. Jednakże kierujący, decydując
    się na sygnał światłami, powinien uwzględnić prawdopodobieństwo przypadkowego
    uprzedzenia o obecności Policji przestępcy, który może właśnie jedzie
    skradzionym samochodem, albo też kierowcy będącego w stanie nietrzeźwości.
    Ostrzeganie światłami przed kontrolą radarową stało się tak dalece powszechne,
    że nawet w przypadku faktycznego uprzedzenia o niebezpieczeństwie i tak sygnał
    będzie odebrany jako wiadomość o obecności Policji. Określenie zakazu
    wyposażania pojazdów lub przewożenia w nich urządzeń informujących o działaniu
    urządzenia kontrolno-pomiarowego używanego przez organy uprawnione do kontroli
    ruchu drogowego (art. 66 ust. 4 pkt 4 p.r.d.), a pominięcie kwestii uprzedzania
    światłami o istnieniu kontroli drogowej, świadczy jednoznacznie, iż ustawodawca
    nie zamierzał regulować tego zagadnienia, uznając to za zbędne.

  • 17. Data: 2005-11-08 08:28:37
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <dkpnqe$vgh$1@news.onet.pl>, jot.be wrote:

    > Mój kolega, w mojej obecności zresztą, dostał za to mandat z tytułu
    > "nieuzasadnionego użycia świateł drogowych w terenie zabudowanym".
    > Tyle że drapnęli go radiowozem jadącym z naprzeciwka i było to jeszcze w
    > zabudowanym.

    No właśnie pytanie wzięło się stąd, że ktoś z moich znajomych został
    za to zatrzymany przez policję. Ale skończyło się na pouczeniu.

    > Ale to wiele lat temu było...

    Wydarzenie całkiem świeże:)

    Renata

  • 18. Data: 2005-11-08 08:32:23
    Od: "jot.be" <j...@N...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Renata Gołębiowska" <R...@a...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:slrndmveoc.j21.Renata.Golebiowska@90-mo5-2.acn.
    waw.pl...
> [...]

    "nieuzasadnionego użycia świateł drogowych w terenie zabudowanym".
    Tyle że drapnęli go radiowozem jadącym z naprzeciwka i było to jeszcze w
    Pozdr

  • 19. Data: 2005-11-08 10:17:53
    Od: "Robert J." <r...@w...pl>

    > Ja, to się zastanawiam, kiedy kierowcy wpadną na pomysł, by ostrzegać
    > przeciwmgielnymi, co nie jest zabronione.

    A od kiedy? Używanie świateł przeciwmgielnych w warunkach normalnej
    przejrzystości powietrza jest zabronione. I do tego karane mandatem :-) z
    taryfikatora.

  • 20. Data: 2005-11-08 10:18:38
    Od: "Robert J." <r...@w...pl>

    > Jeździć nie, ale o ostrzeganiu w ustawie nie ma :-)

    Ostrzeganie to też użycie :-).