  • 1. Data: 2002-10-16 05:13:19
    Temat: Mieszkanie własnościowe po matce
    Od: "MPolo" <m...@p...onet.pl>

    Witam

    Nie dawno zmarła moja babcia, która posiadała
    mieszkanie własnościowe. Ponieważ była ciężko
    chora mój ojciec zameldował się na pobyt stały
    w tym mieszkaniu i opiekował się babcią.
    Ostatnio dowiedział się, że aby przpisać to mieszkanie
    na niego, czyli ojca, trzeba taką sprawę załatwiać
    przez sąd.
    Jak taką sprawę się załatwia i kto ma prawo
    ubiegać się o to mieszkanie ?
    Brat mojego ojca nie żyje, ale ma trójkę dorosłych
    dzieci. Czy one też mają prawo do mieszkania ?

    Pozdrawiam
    MPolo

  • 2. Data: 2002-10-16 10:33:35
    Temat: Re: Mieszkanie własnościowe po matce
    Od: "Radzisz" <m...@F...onet.pl>

    Użytkownik "MPolo" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > na niego, czyli ojca, trzeba taką sprawę załatwiać
    > przez sąd.
    zgadza się.

    > Jak taką sprawę się załatwia i kto ma prawo
    > ubiegać się o to mieszkanie ?
    trzeba przeprowadzić sprawę spadkową. Sąd orzeka kto i w jakich częściach
    dziedziczy.

    > Brat mojego ojca nie żyje, ale ma trójkę dorosłych
    > dzieci.
    Po babci dziedziczą jej dzieci i jej mąż.
    Czyli spadkobiercą jest Twój ojciec i jego brat (jeżeli brat zmarł to po nim
    dziedziczą jego spadkobiercy, czyli żona i dzieci). Pytanie jeszcze co z
    Twoim dziadkiem, przecież on też dziedziczy część mieszkania...

    > Czy one też mają prawo do mieszkania ?
    tak.

    Radzisz
    Pisząc do mnie usuń SPAMFUJ z adresu !

  • 3. Data: 2002-10-16 11:52:14
    Od: "MPolo" <m...@p...onet.pl>

    Witam

> [...]
    > dziedziczą jego spadkobiercy, czyli żona i dzieci). Pytanie jeszcze co z
    > Twoim dziadkiem, przecież on też dziedziczy część mieszkania...

    Babcia była wdową.

    Jeżeli dziedziczą również żona brata i jej dzieci,
    czyli wnukowie, to czy i ja jako wnuk też mam
    jakieś prawo do tego mieszkania ?

    MPolo

  • 4. Data: 2002-10-16 12:20:54
    Od: "Radzisz" <m...@F...onet.pl>

    > Babcia była wdową.
    a była sprawa spadkowa po dziadku ??? jeżeli nie, to Was nie ominie ... i
    będziecie musieli przeprowadzić sprawę po dziadku a potem po babci ...

    > Jeżeli dziedziczą również żona brata i jej dzieci,
    > czyli wnukowie, to czy i ja jako wnuk też mam
    > jakieś prawo do tego mieszkania ?
    nie, ponieważ Twój ojciec żyje, więc tylko on (no i jego rodzeństwo)
    dziedziczy ...
    Oczywiście mówię o sytuacji kiedy nie ma żadnego testamentu i dziedziczy się
    na podstawie przepisów ustawy.

  • 5. Data: 2002-10-16 12:45:24
    Od: "MPolo" <m...@p...onet.pl>

    Witam

    > a była sprawa spadkowa po dziadku ??? jeżeli nie, to Was nie ominie ... i
    > będziecie musieli przeprowadzić sprawę po dziadku a potem po babci ...

    Ale dziadek umarł lat temu nie pamiętam ile,
    ale gdzieś chyba pod koniec lat 60.
    On nawet tu nigdy nie mieszkał.

    > nie, ponieważ Twój ojciec żyje, więc tylko on (no i jego rodzeństwo)
    > dziedziczy ...

    To wydaje mi się tu jakaś niekonsekwencja.
    To jeśli ja nie mam żadnego prawa do tego
    lokalu, to dlaczego ma żona brata wraz z dziećmi.
    Czy nie jest tak, że w tym wypadku prawo mają
    tylko wnukowie (tak mi się gdzieś obiło o uszy)

    MPolo

  • 6. Data: 2002-10-16 14:10:34
    Od: "Radzisz" <m...@F...onet.pl>

    > Ale dziadek umarł lat temu nie pamiętam ile,
    > ale gdzieś chyba pod koniec lat 60.
    > On nawet tu nigdy nie mieszkał.
    jeżeli mieszkanie babcia kupiła po śmierci dziadka to nie ma sprawy.

    > To wydaje mi się tu jakaś niekonsekwencja.
    > To jeśli ja nie mam żadnego prawa do tego
    > lokalu, to dlaczego ma żona brata wraz z dziećmi.
    ja już się troszkę zakręciłem :)) zerknąłem do KC i znalazłem coś takiego:
    Art. 931 § 2. Jeżeli dziecko spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku, udział
    spadkowy, który by mu przypadał, przypada jego dzieciom w częściach równych.
    Przepis ten stosuje się odpowiednio do dalszych zstępnych.
    Czyli z tego wynika, że żona wujka nie dziedziczy, tylko jego dzieci.
    Pomyliłem się, przepraszam.

    > Czy nie jest tak, że w tym wypadku prawo mają
    > tylko wnukowie (tak mi się gdzieś obiło o uszy)
    najlepiej poczytaj dokładnie kodeks cywilny tekst znajdziesz np. na
    http://isip.sejm.gov.pl/PRAWO.nsf?OpenDatabase i poczytaj sobie o ustawowym
    dziedziczeniu.
    Wydaje mi się, że w tym przypadku dziedziczy: Twój ojciec i synowie Twojego
    wujka.
    Jeżeli się mylę to chętnie posłucham jak to jest.