  • 1. Data: 2014-01-20 11:25:33
    Temat: Mieszkanie
    Od: "Sunnynet" <d...@i...pl>

    Witam
    i o porade pytam.

    Sytuacja:
    Mama sprzedaje mieszkanie, aby kupic nowe, wieksze. Aby ewentualme
    pózniejsze sprawy spadkowe uproscic, mieszkanie bede oficjalnie kupowal ja,
    tzn. bedzie kupione na mnie. Jak to rozegrac ze strony podatkowo - prawnej,
    aby uniknac placenia jakis chorych podatków, lub akcji ze strony US - a skad
    pan wzial te pieniadze? Jakies darowizny etc.?
    Z góry dziekuje

  • 2. Data: 2014-01-20 12:15:44
    Temat: Re: Mieszkanie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Jan 2014, Sunnynet wrote:

    > Witam
    > i o porade pytam.

    A nienie.
    Na dole tylko jest swobodna dywagacja na temat, po poradę to do
    specjalisty ;> (odpłatnie najlepiej).

> [...]
    > sprawy spadkowe uproscic, mieszkanie bede oficjalnie kupowal ja, tzn. bedzie
    > kupione na mnie. Jak to rozegrac ze strony podatkowo - prawnej,

    Zgodnie z prawdą, jako że nic nie stoi na przeszkodzie.
    Jedno istotne pytanie, do którego nie dałeś danych: czy są jeszcze INNI
    spadkobiercy? (hint: "zachowek")

    > aby uniknac
    > placenia jakis chorych podatków, lub akcji ze strony US - a skad pan wzial te
    > pieniadze? Jakies darowizny etc.?

    Przeciez to BĘDZIE darowizna, prawda?
    No to po kolei:
    - do ustalenia jest moment, w którym najlepiej przeprowadzić darowiznę.
    Mi wychodzi, że będzie to darowizna pieniędzy, bo minimalizuje liczbę
    operacji notarialnych (odpłatnych).
    - jeśli tak, to do ustalenia jest dochodowanie formy, która pozwoli
    uniknąć zapłacenia podateku.
    A to już bez problemu znajdziesz: musi być na konto bankowe, najlepiej
    przelewem, i koniecznie w terminie zgłoszone do US (tylko wtedy
    przysługuje zwolnienie).
    Po prawdzie to jest NTG (jest osobna grupa .podatki)

    I do tego hint przedyskutowany na grupach: od tego momentu każda
    kwota "dodatkowej" darowizny grozi nadzianiem się na hak w treści
    przepisu. Więc przez "5+" lat (okresu liczonego wg ustawy) nie
    brać *NIC* co daje się udowodnić. Albo każdy grosz zgłaszać
    w przewidzianej formie.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2014-01-20 12:32:36
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 20 stycznia 2014 12:15:44 UTC+1 użytkownik Gotfryd Smolik news
    napisał:
    > Jedno istotne pytanie, do kt�rego nie da�e� danych: czy s� jeszcze >INNI
    spadkobiercy? (hint: "zachowek")
    Ja tam sie nie znam ale jesli mieszkanie zostanie darowane autorowi wątku teraz to
    posmierci mamy w skład spadku nie wejdzie więc i zachowku nie będzie.
    Dobrze kombinuję?

  • 4. Data: 2014-01-20 13:05:39
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 20.01.2014 12:32, Kris pisze:
> [...]
    posmierci mamy w skład spadku nie wejdzie więc i zachowku nie będzie.

    No właśnie nie, przepisy o zachowku są specjalnie tak napisane, żeby
    taka 'ucieczka przed zachowkiem' nie była łatwa.

    MJ

  • 5. Data: 2014-01-20 13:35:05
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    W dniu 2014-01-20 11:25, Sunnynet pisze:
> [...]
    > prawnej, aby uniknac placenia jakis chorych podatków, lub akcji ze
    > strony US - a skad pan wzial te pieniadze? Jakies darowizny etc.?

    Czysto, to będzie jeśli mama Ci mieszkanie kupi, po czym podaruje.
    Trzeba będzie nagimnastykować się, żeby Was notariusz dwa razy nie oskubał.
    Mniej czysto, ale odporne na pazerność notariusza: mama Ci zawczasu
    darowuje pieniądze (bez słowa o mieszkaniu), Ty się spowiadasz w US z
    darowizny (zero podatku), po czym Ty kupujesz tamto mieszkanie.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 6. Data: 2014-01-20 13:37:46
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    W dniu 2014-01-20 13:05, Michał Jankowski pisze:

    > No właśnie nie, przepisy o zachowku są specjalnie tak napisane, żeby
    > taka 'ucieczka przed zachowkiem' nie była łatwa.

    Może mi się źle wydaje, ale coś mi się kołacze, że mama może zrobić
    darowiznę z wyłączeniem z zachowku (?)

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 7. Data: 2014-01-20 13:46:35
    Od: "Sunnynet" <d...@i...pl>

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> schrieb im Newsbeitrag

    > Zgodnie z prawdą, jako że nic nie stoi na przeszkodzie.
    > Jedno istotne pytanie, do którego nie dałeś danych: czy są jeszcze INNI
    > spadkobiercy? (hint: "zachowek")

    Jestem jedynym spadkobiercą. Mama nie ma rodzeństwa, ojciec nie żyje, a sam
    też jestemjedynakiem.
    Co do "porady", to pytam tu, żeby wiedzieć o co biega, czy "fachowy" doradca
    nie będzie mnie chciał wpuścić w malny.

    Dzięki

  • 8. Data: 2014-01-20 13:46:52
    Od: "Sunnynet" <d...@i...pl>

    "sqlwiel" <"nick"@googlepoczta.com> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
    > darowuje pieniądze (bez słowa o mieszkaniu), Ty się spowiadasz w US z
    > darowizny (zero podatku), po czym Ty kupujesz tamto mieszkanie.

    Dzięki za naprowadzenie.

  • 9. Data: 2014-01-20 20:15:40
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > A to już bez problemu znajdziesz: musi być na konto bankowe, najlepiej
    > przelewem, i koniecznie w terminie zgłoszone do US (tylko wtedy
    > przysługuje zwolnienie).

    A ja bym sie umowil z notariuszem przy sprzedazy mieszkania, zeby od
    razu dopisal, akt darowizny dla syna. Moze nie zedrze dodatkowo.

    I wowczas nigdzei juz chodzic nie trzeba.

  • 10. Data: 2014-01-21 10:15:26
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 20 Jan 2014 13:05:39 +0100, Michał Jankowski napisał(a):

    > No właśnie nie, przepisy o zachowku są specjalnie tak napisane, żeby
    > taka 'ucieczka przed zachowkiem' nie była łatwa.

    Pomijając kwestię, że właśnie odbywa się jakaś duża zmiana przepisów
    dotyczących spadków/zachowków i na dzień dzisiejszy nie da się
    odpowiedzialnie przewidzieć co nasi (p)osłowie wymyślą i co z tego będzie
    obowiązywało wstecz.