  • 11. Data: 2002-02-23 12:24:28
    Temat: Re: Mandat
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    "Leszek" <l...@m...icpnet.pl> napisał:

    >Jakie przedawnienie?
    >Mandat stanowi twoj dlug wobec Urzedu Wojewodzkiego.Jak sie doszukaja to twoje wnuki
    >go splaca.
    Takie 'objawienia' slij na pl.rec.humor.kabaret, tu sie pisze o
    istniejacy prawie !
    Artur Golański

  • 12. Data: 2002-02-23 20:58:15
    Od: "Leszek" <l...@m...icpnet.pl>

    ?

  • 13. Data: 2002-02-24 19:33:11
    Od: gajowy <s...@p...onet.pl>

    rolek wrote:

    > hej, Gajowy, a kiedy to było ostatnio? Bo jeśli na prawdę niedawno, to dałeś
    > plamę-przypominam o 3 letnim terminie przedawnienia wykonania kary

    Aaaaaby uniknąć plamy,
    przepytałem komornika na okoliczność przedawnienia.
    Natychmiast i, wydaje mi się, przytomnie. ;))
    Podpierając się jakimiś przepisami - objaśnił, co niezbyt dokładnie pamiętam,
    ale wynikało, że mandaty to lat, hmmm (?), kilka + "ileśtam" od wystawienia
    Tytułu Wykonawczego (tu było krócej?).
    W końcu się poddałem (egzekucji) :))

    Ale byłoby miło gdyby ktoś tu, jednoznacznie to wyjaśnił.

    BTW: Ten z '97 był jedym z kilku mandatów, reszta - nowsze. ;)
    --
    pozdrawiam
    gajowy

  • 14. Data: 2002-02-24 21:03:57
    Temat: Re: Mandat uwaga! bardzo dluuugie!!!
    Od: "rolek" <r...@w...pl>

    witam

    Użytkownik "gajowy" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Tytułu Wykonawczego (tu było krócej?).
    > W końcu się poddałem (egzekucji) :))
    >
    > Ale byłoby miło gdyby ktoś tu, jednoznacznie to wyjaśnił.

    oto moja interpretacja:

    kodeks postepowania w sprawach o wykroczenia:

    Art. 66. (52) § 1. Funkcjonariusze Policji mogą, za wykroczenia, określone w
    trybie art. 67, nakładać w drodze mandatu karnego grzywny w wysokości od 10
    do 500 złotych, jeżeli:
    1)schwytają sprawcę na gorącym uczynku lub bezpośrednio potem
    albo
    2)pod nieobecność sprawcy stwierdzą naocznie albo za pomocą urządzenia
    pomiarowego lub kontrolnego popełnienie wykroczenia, a nie zachodzi
    wątpliwość co do osoby sprawcy.
    § 2. Funkcjonariusz nakładający grzywnę w drodze mandatu karnego obowiązany
    jest określić zarzucane wykroczenie i pouczyć sprawcę o prawie odmowy
    przyjęcia mandatu oraz o tym, że w razie odmowy przyjęcia mandatu
    sporządzony zostanie wniosek o ukaranie.

    Art. 66a. (53) § 1. W drodze mandatu karnego nie nakłada się grzywny za
    wykroczenie, za które należałoby orzec środek karny.
    § 2. W postępowaniu mandatowym nakłada się grzywny w drodze mandatu karnego:
    1)kredytowanego - wydawanego ukaranemu za pokwitowaniem odbioru,
    2)gotówkowego - wydawanego ukaranemu po uiszczeniu grzywny bezpośrednio
    funkcjonariuszowi, który ją nałożył.
    § 3. Mandatem karnym kredytowanym można również nałożyć grzywnę zaocznie, w
    razie stwierdzenia pod nieobecność sprawcy - naocznie albo za pomocą
    urządzenia pomiarowego lub kontrolnego - popełnienia wykroczenia, gdy nie
    zachodzi wątpliwość co do osoby sprawcy.
    § 4. Mandat karny staje się prawomocny z chwilą uiszczenia grzywny
    bezpośrednio funkcjonariuszowi, który ją nałożył, lub z chwilą pokwitowania
    odbioru mandatu karnego kredytowanego przez ukaranego, a jeżeli grzywna
    została nałożona pod nieobecność sprawcy - z chwilą uiszczenia grzywny we
    wskazanym terminie.

    Art. 67. § 1. (54) Wykroczenia, za które funkcjonariusze Policji upoważnieni
    są do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, określi w drodze
    rozporządzenia Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.

    i tu mamy to rozporzadzenie

    Dz.U.00.88.987

    ROZPORZĄDZENIE
    MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI

    z dnia 25 września 2000 r.

    w sprawie określenia wykroczeń, za które policjanci są upoważnieni do
    nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, oraz wysokości mandatów
    karnych nakładanych przez policjantów za poszczególne rodzaje wykroczeń.

    (Dz. U. z dnia 20 października 2000 r.)

    Na podstawie art. 67 § 1 i 3 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks
    postępowania w sprawach o wykroczenia zarządza się, co następuje:

    § 1. Policjanci są upoważnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu
    karnego za wykroczenia określone w:
    1)art. 54, 55, 64, 67 § 2, art. 75 § 1, art. 77-79, 80 § 1 pkt 1 i 5, art.
    81, 84, 85 § 1 i 2 tylko w zakresie samowolnego ustawiania, usuwania,
    włączania, wyłączania, zmiany położenia, zasłaniania lub czynienia
    niewidocznym znaku, sygnału, urządzenia ostrzegawczego lub
    zabezpieczającego, art. 86 § 1, art. 88-91, 92 § 1, art. 94, 95, 96 § 1 pkt
    2 oraz pkt 4-6 i § 2 za czyny określone w § 1 pkt 2 oraz pkt 4-6, art. 97,
    98, 99 § 1, art. 100-102, 103a, 108, 109, 111 § 2, art. 112, 113, 117, 123 §
    1 - jeżeli pokrzywdzony żąda ścigania, art. 137 § 1, art. 144 § 1, art. 145,
    151 § 1-3 - jeżeli pokrzywdzony żąda ścigania, art. 153 § 1 - jeżeli
    pokrzywdzony żąda ścigania, art. 154, 156 § 1, art. 157 § 1 - jeżeli
    pokrzywdzony żąda ścigania, oraz art. 161 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. -
    Kodeks wykroczeń,

    a to mowi nam kodeks wykroczen:

    Art. 18. (19) Karami są:
    1)areszt,
    2)ograniczenie wolności,
    3)grzywna,
    4)nagana.

    Art. 45. (51) § 1. Karalność wykroczenia ustaje, jeżeli od czasu jego
    popełnienia upłynął rok; jeżeli w tym okresie wszczęto postępowanie,
    karalność wykroczenia ustaje z upływem 2 lat od popełnienia czynu.
    § 2. W razie uchylenia prawomocnego rozstrzygnięcia, przedawnienie biegnie
    od daty uchylenia rozstrzygnięcia.
    § 3. Orzeczona kara lub środek karny nie podlega wykonaniu, jeżeli od daty
    uprawomocnienia się rozstrzygnięcia upłynęły 3 lata.

    Rolek
    ps. gdzie niegdzie przycialem te fragmenty ktore wydawaly mi sie nieistotne
    aha, w sumie najwazniejsze-jest to wersja na stan prawny do marca 2001,
    czyli z grubsza rzecz biorac do mandatow wystawionych przed ta data. Co do
    pozniejszych to musze sprawdzic gdyz w wykroczeniach sie troche pozmienialo
    ale nie wiem czy akurat w temacie przedawnienia.
    Troche sie wahalem czy wyslac to na grupe czy na priva i zdecydowlaem ze na
    grupe-mam nadzieje ze niedostanie mi sie za dlugosc (wielkosc) tego postu.

  • 15. Data: 2002-02-24 21:14:01
    Od: "Leszek" <l...@m...icpnet.pl>

    "§ 3. Orzeczona kara lub środek karny nie podlega wykonaniu, jeżeli od daty
    uprawomocnienia się rozstrzygnięcia upłynęły 3 lata."

    A nie wystarczylo podac tylko to? Czy wplacenie pieniedzy na poczcie to
    wykonanie kary? A moze wykonanie kary to nalozenie mandatu i przyjecie go
    przez sprawce? Uwazam (to tylko moje zdanie) ze nie zaplacony mandat
    KREDYTOWY stanowi dlug wobec Urzedu Wojewodzkiego ktory udzielil KREDYTU
    sprawcy.A wtedy powyzszy przepis nijak by sie mial do tego.

    Leszek

  • 16. Data: 2002-02-24 21:29:21
    Od: "rolek" <r...@w...pl>

    Użytkownik "Leszek" <l...@m...icpnet.pl> napisał w wiadomości

    > "§ 3. Orzeczona kara lub środek karny nie podlega wykonaniu, jeżeli od
    daty
    > uprawomocnienia się rozstrzygnięcia upłynęły 3 lata."
    >
    > A nie wystarczylo podac tylko to?

    no w sumie tak ale chcialem juz zeby wszystko bylo jasne tzn co to znaczy
    prawomocny, kiedy naklada sie mandat, co to znaczy przyjecie mandatu

    >Czy wplacenie pieniedzy na poczcie to
    > wykonanie kary?

    tak

    > A moze wykonanie kary to nalozenie mandatu i przyjecie >go
    > przez sprawce?

    patrz moj post

    Uwazam (to tylko moje zdanie) ze nie zaplacony mandat
    > KREDYTOWY stanowi dlug wobec Urzedu Wojewodzkiego ktory udzielil KREDYTU
    > sprawcy.A wtedy powyzszy przepis nijak by sie mial do tego.

    tu nie bardzo rozumiem

    Rolek

  • 17. Data: 2002-02-24 21:44:27
    Od: "Leszek" <l...@m...icpnet.pl>

    Użytkownik "rolek" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Leszek" <l...@m...icpnet.pl> napisał w wiadomości

    > tak

    A ja uwazam ze wykonanie kary nastepuje w momencie przyjecia
    mandatu.Gotowkowy od razu zaplacony jest od razu wykonany? Jesli tak, to w
    momencie podpisania mandatu kredytowego zaciagasz kredyt w Urzedzie
    Wojewodzkim.

    > patrz moj post

    Nie widze.Widze tylko ze mandat staje sie prawomocny po podpisaniu mandatu
    kredytowanego.
    > Uwazam (to tylko moje zdanie) ze nie zaplacony mandat
    >
    > tu nie bardzo rozumiem

    Dlaczego?Przeciez jasno napisalem.Mandat kredytowany to kredyt udzielony
    sprawcy przez urzad wojewodzki.

  • 18. Data: 2002-02-24 22:03:07
    Od: "rolek" <r...@w...pl>

    Rolek
    > A ja uwazam ze wykonanie kary nastepuje w momencie przyjecia mandatu.

    dobrze, przeczytaj sobie przytoczone przeze mnie przepisy i zobacz ile maja
    czasu na wystawienie mandatu (to jest sciganie wykroczenia) a ile na
    sciagniecie od ciebie pieniedzy (to jest wykonanie kary)
> [...]
    > Wojewodzkim.

    > Nie widze.Widze tylko ze mandat staje sie prawomocny po podpisaniu mandatu

    dobrze, kredyt, kredytem ale maja 3 lata na sciadniecie twojego dlugu

  • 19. Data: 2002-02-24 22:21:45
    Od: "rolek" <r...@w...pl>

    Użytkownik "Leszek" <l...@m...icpnet.pl> napisał w wiadomości

    napisze jeszcze raz bo poprzedni post byl pisany na szybko i moze byc
    trosszke niezrozumialy

    > A ja uwazam ze wykonanie kary nastepuje w momencie przyjecia
    > mandatu.

    tak ale tylko gotowkowy, jesli od razu zaplacisz

> [...]

    tak

    > Jesli tak, to w
    > momencie podpisania mandatu kredytowego zaciagasz kredyt w Urzedzie

    dobra, niech ci bedzie "kredyt" (nie zapominaj o prawie bankowym ;))

    nie, w przypadku kredytowego jest to nalozenie-orzeczenie kary grzywny, na
    co organy maja 1 (2) rok od popelnienia wykroczenia- § 1

    Art. 45. § 1. Karalność wykroczenia ustaje, jeżeli od czasu jego
> [...]
    uprawomocnienia się rozstrzygnięcia upłynęły 3 lata.

    > Dlaczego?Przeciez jasno napisalem.Mandat kredytowany to kredyt udzielony

    no, dobrze i na sciagniecie tego dlugu od ciebie maja 3 lata
    Ale musze jeszcze poszukac, czy mozliwe jest potracenie tego z naleznosciami
    wynikajcymi z ustaw podatkowych.
    Rolek

  • 20. Data: 2002-02-25 07:49:31
    Od: "Leszek" <l...@m...icpnet.pl>

    > Użytkownik "Leszek" <l...@m...icpnet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > napisze jeszcze raz bo poprzedni post byl pisany na szybko i moze byc
    > trosszke niezrozumialy

    > tak ale tylko gotowkowy, jesli od razu zaplacisz

    Niew widze roznicy.

> [...]
    >
    > nie, w przypadku kredytowego jest to nalozenie-orzeczenie kary grzywny, na
    > co organy maja 1 (2) rok od popelnienia wykroczenia- § 1

    Co ma piernik do wiatraka.Gotowkowy od kredytowego prawnie sie nie rozni
    jako kara.Rozni sie tylko forma platnosci.Nie naginaj prawa.

> [...]
    > § 3. Orzeczona kara lub środek karny nie podlega wykonaniu, jeżeli od daty
    > uprawomocnienia się rozstrzygnięcia upłynęły 3 lata.

    Po co te cytaty?

    > no, dobrze i na sciagniecie tego dlugu od ciebie maja 3 lata

    A tego nie ma nigdzie.To sie nazywa nadinterpretacja.

    Leszek