    From: "rolek" <r...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Mandat uwaga! bardzo dluuugie!!!
    Date: Sun, 24 Feb 2002 22:03:57 +0100

    witam

    Użytkownik "gajowy" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:3C793FEE.167780E4@poczta.onet.pl...

    > Aaaaaby uniknąć plamy,
    > przepytałem komornika na okoliczność przedawnienia.
    > Natychmiast i, wydaje mi się, przytomnie. ;))
    > Podpierając się jakimiś przepisami - objaśnił, co niezbyt dokładnie
    pamiętam,
    > ale wynikało, że mandaty to lat, hmmm (?), kilka + "ileśtam" od
    wystawienia
    > Tytułu Wykonawczego (tu było krócej?).
    > W końcu się poddałem (egzekucji) :))
    >
    > Ale byłoby miło gdyby ktoś tu, jednoznacznie to wyjaśnił.

    oto moja interpretacja:

    kodeks postepowania w sprawach o wykroczenia:

    Art. 66. (52) § 1. Funkcjonariusze Policji mogą, za wykroczenia, określone w
    trybie art. 67, nakładać w drodze mandatu karnego grzywny w wysokości od 10
    do 500 złotych, jeżeli:
    1)schwytają sprawcę na gorącym uczynku lub bezpośrednio potem
    albo
    2)pod nieobecność sprawcy stwierdzą naocznie albo za pomocą urządzenia
    pomiarowego lub kontrolnego popełnienie wykroczenia, a nie zachodzi
    wątpliwość co do osoby sprawcy.
    § 2. Funkcjonariusz nakładający grzywnę w drodze mandatu karnego obowiązany
    jest określić zarzucane wykroczenie i pouczyć sprawcę o prawie odmowy
    przyjęcia mandatu oraz o tym, że w razie odmowy przyjęcia mandatu
    sporządzony zostanie wniosek o ukaranie.

    Art. 66a. (53) § 1. W drodze mandatu karnego nie nakłada się grzywny za
    wykroczenie, za które należałoby orzec środek karny.
    § 2. W postępowaniu mandatowym nakłada się grzywny w drodze mandatu karnego:
    1)kredytowanego - wydawanego ukaranemu za pokwitowaniem odbioru,
    2)gotówkowego - wydawanego ukaranemu po uiszczeniu grzywny bezpośrednio
    funkcjonariuszowi, który ją nałożył.
    § 3. Mandatem karnym kredytowanym można również nałożyć grzywnę zaocznie, w
    razie stwierdzenia pod nieobecność sprawcy - naocznie albo za pomocą
    urządzenia pomiarowego lub kontrolnego - popełnienia wykroczenia, gdy nie
    zachodzi wątpliwość co do osoby sprawcy.
    § 4. Mandat karny staje się prawomocny z chwilą uiszczenia grzywny
    bezpośrednio funkcjonariuszowi, który ją nałożył, lub z chwilą pokwitowania
    odbioru mandatu karnego kredytowanego przez ukaranego, a jeżeli grzywna
    została nałożona pod nieobecność sprawcy - z chwilą uiszczenia grzywny we
    wskazanym terminie.

    Art. 67. § 1. (54) Wykroczenia, za które funkcjonariusze Policji upoważnieni
    są do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, określi w drodze
    rozporządzenia Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.

    i tu mamy to rozporzadzenie

    Dz.U.00.88.987

    ROZPORZĄDZENIE
    MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI

    z dnia 25 września 2000 r.

    w sprawie określenia wykroczeń, za które policjanci są upoważnieni do
    nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, oraz wysokości mandatów
    karnych nakładanych przez policjantów za poszczególne rodzaje wykroczeń.

    (Dz. U. z dnia 20 października 2000 r.)

    Na podstawie art. 67 § 1 i 3 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks
    postępowania w sprawach o wykroczenia zarządza się, co następuje:

    § 1. Policjanci są upoważnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu
    karnego za wykroczenia określone w:
    1)art. 54, 55, 64, 67 § 2, art. 75 § 1, art. 77-79, 80 § 1 pkt 1 i 5, art.
    81, 84, 85 § 1 i 2 tylko w zakresie samowolnego ustawiania, usuwania,
    włączania, wyłączania, zmiany położenia, zasłaniania lub czynienia
    niewidocznym znaku, sygnału, urządzenia ostrzegawczego lub
    zabezpieczającego, art. 86 § 1, art. 88-91, 92 § 1, art. 94, 95, 96 § 1 pkt
    2 oraz pkt 4-6 i § 2 za czyny określone w § 1 pkt 2 oraz pkt 4-6, art. 97,
    98, 99 § 1, art. 100-102, 103a, 108, 109, 111 § 2, art. 112, 113, 117, 123 §
    1 - jeżeli pokrzywdzony żąda ścigania, art. 137 § 1, art. 144 § 1, art. 145,
    151 § 1-3 - jeżeli pokrzywdzony żąda ścigania, art. 153 § 1 - jeżeli
    pokrzywdzony żąda ścigania, art. 154, 156 § 1, art. 157 § 1 - jeżeli
    pokrzywdzony żąda ścigania, oraz art. 161 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. -
    Kodeks wykroczeń,

    a to mowi nam kodeks wykroczen:

    Art. 18. (19) Karami są:
    1)areszt,
    2)ograniczenie wolności,
    3)grzywna,
    4)nagana.

    Art. 45. (51) § 1. Karalność wykroczenia ustaje, jeżeli od czasu jego
    popełnienia upłynął rok; jeżeli w tym okresie wszczęto postępowanie,
    karalność wykroczenia ustaje z upływem 2 lat od popełnienia czynu.
    § 2. W razie uchylenia prawomocnego rozstrzygnięcia, przedawnienie biegnie
    od daty uchylenia rozstrzygnięcia.
    § 3. Orzeczona kara lub środek karny nie podlega wykonaniu, jeżeli od daty
    uprawomocnienia się rozstrzygnięcia upłynęły 3 lata.

    Rolek
    ps. gdzie niegdzie przycialem te fragmenty ktore wydawaly mi sie nieistotne
    aha, w sumie najwazniejsze-jest to wersja na stan prawny do marca 2001,
    czyli z grubsza rzecz biorac do mandatow wystawionych przed ta data. Co do
    pozniejszych to musze sprawdzic gdyz w wykroczeniach sie troche pozmienialo
    ale nie wiem czy akurat w temacie przedawnienia.
    Troche sie wahalem czy wyslac to na grupe czy na priva i zdecydowlaem ze na
    grupe-mam nadzieje ze niedostanie mi sie za dlugosc (wielkosc) tego postu.