    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 25 Sep 2014 10:24:24 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Mały zus - perpetuum mobile?

    On Wed, 24 Sep 2014, Piotrek wrote:

    > Dla przypomnienia: przedsiębiorca, który w ciągu ostatnich
    > 5 lat nie prowadził działalności gospodarczej, przez 2 lata
    > od rozpoczęcia działalności płaci niższą stawkę zus.

    Dla porządku, wychodzi więc 1-osobowa DG osoby fizycznej.

    > Potrzebne są 4 osoby. Schemat postępowania jest prosty.
    > Pierwsza osoba
    > zakłada firmę
    ^^^^^^^^^^^^^

    Jak odpowiadasz na pytanie "czy ma pan zegarek" oraz co to
    jest siła odśrodkowa?
    Powyższe określenie jest:
    - potoczne
    - nieścisłe
    - stanowi uproszczenie
    ...które skutkuje podobnie jak nisko latające kwantyfikatory,
    znaczy można nim się pokaleczyć, jak się nie wie na czym
    polega meritum zjawiska ;>

    > i prowadzi ją przez 2 lata. Po 2 latach wyrejestrowuje firmę,
    > a druga osoba od razu ją rejestruje pod nową nazwą i nr REGON.

    To jest *INNA* firma!
    Parafrazując Ludwika XIV, "firma to ja".
    Firma to osoba.

    > osoba przejmuje firmę od drugiej na tych samych zasadach.

    Niemożliwe.
    Przejąć można przedsiębiorstwo, nie firmę o której mowa.
    Co innego, jeśli ta firma byłaby osobą prawną, wtedy
    możliwa byłaby fuzja (połączenie) ich w jedną.
    Firma i przedsiębiorstwo to są dwa *odrębne* byty, przy czym
    firma to nazwa *osoby* prowadzącej działalność, czyli
    przedsiębiorcy, nazwa ta reprezentuje więc samego
    przedsiębiorcę (bez powiązania z przedsiębiorstwem!)
    I tak dobrze, że nie zaproponowałeś "zlikwidowania firmy" ;>

    > Po tym roku mija 5 lat od chwili, kiedy pierwsza osoba
    > przestała prowadzić firmę, w związku z czym może
    > ją teraz spokojnie przejąć na 2 lata od czwartej osoby,
    > znów płacąc niższy ZUS i tak w kółko.

    Teraz objaśnij drobny szczegół: w jaki sposób przez 3/4 okresu
    te osoby, które nie są przedsiębiorcami, zarabiają.
    I dlaczego muszą z tego powodu płacić... ZUS :>

    > Dlaczego to tak nie może działać,

    Ależ może.

    > a jeśli może, to dlaczego każdy tak nie robi?

    Bo nie będąc przedsiębiorcą, lecz zatrudnionym, też trzeba
    płacić ZUS.
    Do tego aktualny "nieprzedsiębiorca" nie może sam występować,
    jak jego następca mu "zabierze" klientów i później każe się
    wypchać, to... może się wypchać.
    Jak będzie się chciał poskarżyć, że tak naprawdę to prowadził
    DG, ale w celu obniżenia opłat publicznoprawnych zapodawał
    nieprawdę, to zagląda do Kodeksu Karnego i czyta co tam
    dają w pozycji "firmanctwo" :P

    pzdr, Gotfryd