  • 1. Data: 2022-03-16 17:31:19
    Temat: Legalność napaści zbrojnej
    Od: rowerex rowerex <r...@o...pl>

    Trybunał w Hadze ogłosił, że "atak Rosji na Ukrainę był nielegalny".
    Wiem, że należałoby przeczytać uzasadnienie, no ale mnie to zaciekawiło.

    Znalazłem coś takiego: https://wceo.wp.mil.pl/y/pliki/rozne/2019/07/MPHKZ.p
    df

    cyt: "Międzynarodowe prawo zwyczajowe zakazuje wszczynania ataku, co do
    którego można przypuszczać, że wywoła również straty w życiu ludzkim wśród
    ludności cywilnej, ranienia osób cywilnych, szkody w dobrach o  charakterze
    cywilnym lub połączenie tych strat i szkód, jeśli byłyby one nadmierne
    w porównaniu z oczekiwaną konkretną i bezpośrednią korzyścią wojskową"

    Skoro uznano atak za nielegalny, to by znaczyło, że "wszczęcie ataku" było
    nielegalne, czyli powinny być dowody na to, że np. rozkaz ataku zawierał
    zezwolenie na strzelanie do cywilów.

    Można wg tego legalnie wszcząć atak zbrojny z dowolną "oczekiwaną
    korzyścią wojskową", jeżeli tylko przedstawi się dowody na to, że z założenia
    nie będzie "ranienia cywilów" - i to bez konsekwencji?

    Czy Trybunał w Hadze z założenia wydaje takie wyroki dla każdego ataku
    zbrojnego?

    Pozdr-
    -Rowerex

  • 2. Data: 2022-03-16 17:51:59
    Temat: Re: Legalność napaści zbrojnej
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    rowerex rowerex napisał(a):
    > Trybunał w Hadze ogłosił

    Ruskie uzasadniali atak nadmierną ilością ukraińskich faszystów,
    teraz strona rosyjska ma przedstawić dowody na to twierdzenie.

    Albo ma takie dowody, albo nie.

  • 3. Data: 2022-03-16 18:04:55
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    środa, 16 marca 2022 o 17:52:00 UTC+1 alojzy nieborak napisał(a):

    > Ruskie uzasadniali atak nadmierną ilością ukraińskich faszystów,
    > teraz strona rosyjska ma przedstawić dowody na to twierdzenie.
    >

    > Albo ma takie dowody, albo nie.

    OT.

    Ruskie są krajem jednej wielkiej sprzeczności.
    Podpierają się i bolszewią i chrześcijaństwem.
    Jakoś nie zauważają sprzeczności, toś bolszewia zwalczała chrześcijaństwo.

    Rosja i wartości? Elgiebety niby zwalczają, a po kątach:

    https://twitter.com/rus_novikov/status/1498433853916
    131328 nadszyszkownik
    z donbasu któremu jakieś służby wyciągnęły film z komórki.

    I tak ogólnie o mentalności ruskiej, genezie konfliktu. Podstawy, tzn. co rusek ma
    pod kopułą
    i czemu cywilizacja turańska woli zbrojenia od bogacenia się jak reszta świata.
    https://czasopisma.marszalek.com.pl/images/pliki/tpo
    m/27/tpom2705.pdf

    Geneza konfliktu:
    https://youtu.be/1hHGD7uByO4
    lub
    https://nlad.pl/wladimir-putin-nie-zwariowal-czemu-z
    aczal-wojne/

  • 4. Data: 2022-03-16 18:16:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 16 Mar 2022 09:31:19 -0700 (PDT), rowerex rowerex wrote:
> [...]
    > nie będzie "ranienia cywilów" - i to bez konsekwencji?
    >
    > Czy Trybunał w Hadze z założenia wydaje takie wyroki dla każdego ataku

    Sa konwencje haskie

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Konwencje_haskie_z_189
    9_i_1907_roku
    i tam m.in
    Art. 25.
    Wzbronione jest atakowanie lub bombardowanie w jakibądź sposób
    bezbronnych wsi, domów mieszkalnych i budowli.

    Art. 26.
    Dowódca wojsk napadających zanim przystąpi do bombardowania, za
    wyjątkiem wypadków szturmu, powinien uczynić wszystko, co jest w jego
    mocy, aby uprzedzić o tem władze.

    Art. 27.
    Podczas oblężeń i bombardowań należy zastosować wszelkie niezbędne
    środki, ażeby w miarę możności oszczędzone zostały świątynie, gmachy,
    służące celom nauki, sztuki i dobroczynności, pomniki historyczne,
    szpitale oraz miejsca, gdzie zgromadzeni są chorzy i ranni, pod
    warunkiem, ażeby te gmachy i miejsca nie służyły jednocześnie celom
    wojennym.
    Obowiązkiem oblężonych jest oznaczyć te gmachy i miejsca za pomocą
    specjalnych widocznych znaków, które będą notyfikowane oblegającym.

    Art. 28.
    Zabrania się wydawania na łup miast lub miejsc nawet zdobytych
    szturmem.

    Artykuł 1.
    Układające się mocarstwa uznają, iż kroki wojenne między nimi nie
    powinny się rozpoczynać bez uprzedniego i niedwuznacznego
    zawiadomienia, które będzie mieć formę bądź umotywowanego
    wypowiedzenia wojny, bądź formę ultimatum z warunkowym wypowiedzeniem
    wojny.

    Rosja podpisala, ZSRR sie chyba nie czul zobowiazany.

    Ale w 1945 nastapilo zdziwienie - okazało sie, ze istnieja zbrodnie
    przeciw pokojowi
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Zbrodnia_przeciwko_pok
    ojowi

    ZSRR podpisal pakt B-K, no i karte NZ

    I tak nie bardzo wiem, czego sie trybunal trzyma, a czego nie.

    A jeszcze mozna by sie zastanowic nad
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Zbrodnia_przeciwko_lud
    zko%C5%9Bci

    J.

  • 5. Data: 2022-03-16 18:53:34
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 16 Mar 2022 09:31:19 -0700 (PDT), rowerex rowerex napisał(a):

    > Skoro uznano atak za nielegalny, to by znaczyło, że "wszczęcie ataku" było
    > nielegalne, czyli powinny być dowody na to, że np. rozkaz ataku zawierał
    > zezwolenie na strzelanie do cywilów.
    Naciągasz. Uważaj bo zerwiesz :) Co ma ewent. zezwolenie do rzeczy? Nic.
    Wystarczy że ktoś atakuje niecelną artylerią czy inną bronią o szerokim
    polu rażenia. Wtedy nieuchronnie będą rażone obiekty inne niż te
    wojskowe będące celem, czyli cywile i cywilne obiekty.

    >Można wg tego legalnie wszcząć atak zbrojny z dowolną "oczekiwaną
    >korzyścią wojskową", jeżeli tylko przedstawi się dowody na to, że z założenia
    >nie będzie "ranienia cywilów" - i to bez konsekwencji?
    Można. Atak będzie legalny lecz wciąż nieetyczny.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2022-03-16 18:57:03
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 16.03.2022 o 17:51, alojzy nieborak pisze:

    > Ruskie uzasadniali atak nadmierną ilością ukraińskich faszystów,
    > teraz strona rosyjska ma przedstawić dowody na to twierdzenie.
    >

    > Albo ma takie dowody, albo nie.

    Pierdolisz bez sensu.
    Oficjalnym powodem interwencji było łamanie porozumień mińskich przez
    Ukrainę oraz pomoc atakowanym republikom, Ługańskiej i Donieckiej.

    A tera idź się odlej, bo Ci uszy stoją.

    --
    Wiesiaczek (dziś z podkarpackiej wsi)
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 7. Data: 2022-03-17 15:18:57
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    > Geneza konfliktu:
    > https://youtu.be/1hHGD7uByO4
    > lub
    > https://nlad.pl/wladimir-putin-nie-zwariowal-czemu-z
    aczal-wojne/

    I wklejka z innej grupy. Co robili ukraińcy przed 2014r?

    https://amnesty.org.pl/ukraina-musi-powstrzyma%C4%87
    -zbrodnie-wojenne-pope%C5%82niane-przez-ukrai%C5%84s
    kie-si%C5%82y-ochotnicze/
    Tylko nie znam dat tych zbrodni.

    https://myslpolska.info/2021/03/10/odessa-zbrodnia-n
    ieukarana/

    Mamy też pytanie. Kto finansował te 30 batalionów?

    Interesujące.