    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Legalność napaści zbrojnej
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 16 Mar 2022 18:16:35 +0100

    On Wed, 16 Mar 2022 09:31:19 -0700 (PDT), rowerex rowerex wrote:
    > Trybunał w Hadze ogłosił, że "atak Rosji na Ukrainę był nielegalny".
    > Wiem, że należałoby przeczytać uzasadnienie, no ale mnie to zaciekawiło.
    >
    > Znalazłem coś takiego: https://wceo.wp.mil.pl/y/pliki/rozne/2019/07/MPHKZ.p
    df

    > cyt: "Międzynarodowe prawo zwyczajowe zakazuje wszczynania ataku, co do
    > którego można przypuszczać, że wywoła również straty w życiu ludzkim wśród
    > ludności cywilnej, ranienia osób cywilnych, szkody w dobrach o  charakterze
    > cywilnym lub połączenie tych strat i szkód, jeśli byłyby one nadmierne
> [...]

    Sa konwencje haskie

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Konwencje_haskie_z_189
    9_i_1907_roku
    i tam m.in
    Art. 25.
    Wzbronione jest atakowanie lub bombardowanie w jakibądź sposób
    bezbronnych wsi, domów mieszkalnych i budowli.

    Art. 26.
    Dowódca wojsk napadających zanim przystąpi do bombardowania, za
    wyjątkiem wypadków szturmu, powinien uczynić wszystko, co jest w jego
    mocy, aby uprzedzić o tem władze.

    Art. 27.
    Podczas oblężeń i bombardowań należy zastosować wszelkie niezbędne
    środki, ażeby w miarę możności oszczędzone zostały świątynie, gmachy,
    służące celom nauki, sztuki i dobroczynności, pomniki historyczne,
    szpitale oraz miejsca, gdzie zgromadzeni są chorzy i ranni, pod
    warunkiem, ażeby te gmachy i miejsca nie służyły jednocześnie celom
    wojennym.
    Obowiązkiem oblężonych jest oznaczyć te gmachy i miejsca za pomocą
    specjalnych widocznych znaków, które będą notyfikowane oblegającym.

    Art. 28.
    Zabrania się wydawania na łup miast lub miejsc nawet zdobytych
    szturmem.

    Artykuł 1.
    Układające się mocarstwa uznają, iż kroki wojenne między nimi nie
    powinny się rozpoczynać bez uprzedniego i niedwuznacznego
    zawiadomienia, które będzie mieć formę bądź umotywowanego
    wypowiedzenia wojny, bądź formę ultimatum z warunkowym wypowiedzeniem
    wojny.

    Rosja podpisala, ZSRR sie chyba nie czul zobowiazany.

    Ale w 1945 nastapilo zdziwienie - okazało sie, ze istnieja zbrodnie
    przeciw pokojowi
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Zbrodnia_przeciwko_pok
    ojowi

    ZSRR podpisal pakt B-K, no i karte NZ

    I tak nie bardzo wiem, czego sie trybunal trzyma, a czego nie.

    A jeszcze mozna by sie zastanowic nad
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Zbrodnia_przeciwko_lud
    zko%C5%9Bci

    J.