    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 7 Nov 2012 00:00:20 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Komornik żąda wyjaśnień...

    On Tue, 6 Nov 2012, Poldek wrote:

    > Doczytałem i komornik podaje swój numer konta do zapłacenia kary i opłaty
    > egzekucyjnej i kosztów sądowych i "wydatków gotówkowych" (?). Podaje sumę
    > wytłuszczonym drukiem i jeszcze pod spodem pisze, że "do każdej przekazywanej
    > kwoty należy doliczyć 2 zł za przelew". Tu już się gubię. Czy doliczyć jeden
    > raz 2 zł, czy też cztery razy 2 zł? Wygląda, że komornik chce grzywnę i
    > opłaty egzekucyjne na swoje konto i żeby mu zapłacić za to, że przeleje na
    > konto sądu, czy też innego organu, który jest uprawniony do pobrania tej
    > grzywny.

    Tak wygląda.
    Popatrz na to tak - komornik posłał Ci typowe pismo.
    Mało kiedy widocznie trafi się taki talent, który lekceważy wyrok sądowy
    i pozwala zarobić przy okazji komornikowi.
    IMHO, TYPOWO w takich razach skazanego po prostu nie stać na zapłacenie
    grzywny, więc jest możliwe, że będzie spłacał całą kwotę np. po 50 zł
    co miesiąc.
    A komornik ma obowiązek prowadzić egzekucję, a nie pełnić rolę kasy
    pancernej. Co dostanie 50 zł, to podsyła wierzycielowi (w tym
    przypadku - sądowi), a nie na zasadzie "jak nazbieram całość to
    przeleję", w końcu kara 300 zł i 300 000 zł podlega takim samym
    zasadom egzekucji, to i nie dziwota że do każdego przelewu życzy
    sobie 2 zł na koszta.

    Żądanie dopłaty "2 zł za przelew" na koszta gotówkowe chyba byłoby
    dziwne, może ktoś skomentuje, ale na mój gust jest jak wyżej,
    a nie tak jak napisałeś.

    > Komu, na jaki numer rachunku należałoby wpłacić grzywnę, opłaty
    > sądowe w "normalnym" przypadku, tego nie miałem okazji być poinformowany

    Mam pytanie.
    A jak masz dopłacić do PITu, to też oczekujesz, że skarbówka pośle
    Ci umyślnego z numerem konta, czy uznajesz za oczywiste że to Ty
    masz (do)wiedzieć (się) jak płacić?
    No i rzecz jasna, jakby tak się złożyło że miałbyś np. mi zwrócić
    jakieś pieniądze, to też nie zwrócisz "bo nie przyniosłem w zębach
    numeru konta"?
    W tym leży sedno problemu, IMVHO.

    BTW: nie wiem, czy samodzielna wpłata na konto wierzyciela powoduje
    zmniejszenie którejś opłaty. Niewąpliwie komornikowi "coś" się
    należy, egzekucję wszczął, ale czy tyle samo kiedy to on wpłaca
    czy kiedy spłata jest skutkiem 'obudzenia' dłużnika nie wiem,
    może ktoś objaśni.
    Oczywiście poniesione koszty i tak się należą, niezależnie.

    pzdr, Gotfryd