  • 1. Data: 2004-11-15 16:05:59
    Temat: Klauzula wykonalnosci - problem
    Od: "Radek" <r...@p...pl>

    Witam,

    Zamierzam zlozyc wniosek o nadanie klauzuli wykonalnosci do wlasnie
    otrzymanego nakazu zaplaty. Mam jednak kilka watpliwosci, ktore mam nadzieje
    pomozecie mi rozwiac:
    1. otoz moj dluznik pozostaje w zwiazku malzenskim - czy w takim razie
    powinienem zlozyc wniosek takze przeciw malzonkowi aby egzekucja byla
    mozliwa z majatku wspolnego? Jesli tak to czy skladam dwa wnioski czy tez
    jeden obejmujacy majatek dluznika oraz majatek wspolny?
    2. czy musze we wniosku jakos udowodnic ze dluznik pozostaje w zwiazku
    malzenkim?
    3. czy jesli moj dluznik przepisal caly swoj majatek na zone to czy komornik
    bedzie mogl zajac ten majatek (zakladajac ze klauzula wyk. dotyczyc bedzie
    majatku dluznika oraz majatku wspolnego)
    Z gory dziekuje za pomoc i odpowiedzi w tym temacie.

    Pozdrawiam
    Radek

  • 2. Data: 2004-11-15 18:12:14
    Temat: Re: Klauzula wykonalnosci - problem
    Od: "Aga" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Radek" <r...@p...pl> napisał w wiadomości news:cnak53$i15

> [...]
    > mozliwa z majatku wspolnego? Jesli tak to czy skladam dwa wnioski czy tez
    > jeden obejmujacy majatek dluznika oraz majatek wspolny?

    Tak, jeśli chcesz żeby egzekucja była prowadzona z majatku wspólnego
    Składasz jeden wniosek przeciwko mężowi i żonie jeśli nakaz zapłaty jest
    uzyskany na nich dwóch
    jesli nie, musisz najpier uzyskać nakaz zapłaty na żone a to zależy od tego
    czy mają wspólnotę majątkową
    Jak złożysz dwa wnioski zapłacisz dwie opłaty a po co?

    > 2. czy musze we wniosku jakos udowodnic ze dluznik pozostaje w zwiazku
    > malzenkim?

    nie

> [...]
    > bedzie mogl zajac ten majatek (zakladajac ze klauzula wyk. dotyczyc bedzie
    > majatku dluznika oraz majatku wspolnego)

    jesli małzonkowie mają rozdzielnośc majątkową przed powstaniem należności to
    żona nie będzie stroną i na nią nie uzyskasz klauzuli wykonalności
    jeśli jej nie mają lub ustanowili po powstaniu należności spornej i uzyskasz
    wobec niego i niej prawomocne klauzule wykonawcze to komornik będzie
    prowadził egzekucję w stosunku do majątku żony i męża
    jak nie będziesz miał klauzuli wyukonalności wobec małżeństwa komornik nie
    będzie mógl zająć majątku wspólnego

    prosze bardzo
    Aga

  • 3. Data: 2004-11-15 23:16:16
    Od: "Ben" <b...@o...pl>

> [...]
    > czy mają wspólnotę majątkową
    > Jak złożysz dwa wnioski zapłacisz dwie opłaty a po co?

    I tak zapłacisz dwie opłaty (bez względu na to, czy będą to dwa różne pisma,
    czy dwa wnioski w jednym piśmie), ale nie ma się co martwić - będzie to tylko
    opłata kancelaryjna - bodajże 6 lub 12 zł
    Masz nakaz na męża, więc po uzyskaniu klauzuli wykonalności przeciwko żonie
    będziesz mógł egzekwować należność z majątku wspólnego

    > nie

    Generalnie musisz wykazać, że osoby te pozostają w związku małżeńskim.
    Wystarczy jeśli podczas rozprawy przeciwnicy to potwierdzą, jeśli jednak np.
    nie przyjdą musisz złożyć np. akt małżeństwa

> [...]
    > prowadził egzekucję w stosunku do majątku żony i męża
    > jak nie będziesz miał klauzuli wyukonalności wobec małżeństwa komornik nie

    niezupełnie - jesli bowiem mąż przeniósł własność na żonę (do jej majątku
    odrębnego) klauzula wykonalności na małżonka nic nie pomoże, bo po jej nadaniu
    można egzekwować należność z majątku wspólnego, a nie odrębnego. Konieczne
    będzie wówczas powództwo z art. 527 k.c.

    > prosze bardzo
    > Aga

    Ben

  • 4. Data: 2004-11-16 06:55:48
    Od: "Aga" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ben" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    tylko
    > opłata kancelaryjna - bodajże 6 lub 12 zł

    jak jeden wniosek to jedna opłata

    > Masz nakaz na męża, więc po uzyskaniu klauzuli wykonalności przeciwko
    żonie
    > będziesz mógł egzekwować należność z majątku wspólnego

    żeby dostać klauzulę wykonalności na żonę musi byćnajpier ustanowiony na nią
    nakaz zapłaty

> [...]
    np.
    > nie przyjdą musisz złożyć np. akt małżeństwa

    nie, nie ma takiej konieczności żeby musiał to udowadniac. Wystarczy zawrzeć
    we wniosku że są małżeństwem. O konieczności przedstawiania aktu małżeństwa
    pierwszy raz słysze i nigdy sąd tego ode mnie nie wymagał

> [...]
    > można egzekwować należność z majątku wspólnego, a nie odrębnego. Konieczne
    > będzie wówczas powództwo z art. 527 k.c.

    tak, ale tylko wtedy jeśli przeniesienie nastąpiło przed powstaniem
    należności spornej

    Aga