  • 1. Data: 2002-08-24 01:33:36
    Temat: Kilka prostych pytan
    Od: "Gacek" <G...@i...pl>

    Witam wszystkich,
    Mam kilka prostych pytan do grupy - jesli ktos zechcialby na nie
    odpowiedziec to bylbym zobowiazany (a nawet wdzieczny).

    1) Jak "dobra sie" do wyrokow SN o nastepujacych sygnaturach:

    wyrok SN II CRN 439/85 OSP 1987/4/85
    glosa : Smyczyński T. OSP 1987/4/85

    wyrok SN III CKN 217/97 Prok.i Pr. 1998/9/28

    wyrok SN III CRN 144/80 OSNC 1981/1/20

    wyrok SN III CRN 280/76 OSP 1977/11/196

    Czy jest jakas ogolnodostepna baza gdzie moge znalezc te sprawy (wyroki,
    uzasadnienia, okolicznosci spraw) ?

    2) Czy w Sadzie Rodzinnym mozliwa jest w jakis sposob "zmiana, odwolanie"
    sedziego prowadzacego sprawe - zmiana na innego ? (w sytuacji gdy Sad swoimi
    stwierdzeniami sugeruje stronie naruszenia prawa czyli w ten sposob
    zachowuje sie nieetycznie). Ew. z jakich innych powodow mogloby to nastapic
    ? Jak strona powinna o to wniesc ?

    3) Czy w przypadku, gdy wedlug strony wyjasnienia skladane w Sadzie do
    protokolu sa protokolowane przez "Wysoki Sad (?)" wybiorczo i stronniczo,
    strona "pokrzywdzona" w ten sposob moze zlozyc oswiadczenia prostujace
    niescislosci zawarte w protokolach ? Cos w rodzaju pisama dowodowego
    bedacego niczym innym jak wyjasnieniami strony ? Jak taki dokument sie
    nazywa ? Co powinien zawierac zeby miec moc prawna ?

    4) Czy zwykle zaswiadczenie lekarskie oraz/lub rachunki za leki (faktury)
    moga byc dowodem w sprawie. Oczywiscie pytam dla pewnosci bedac przekonanym
    ze dowodem w sprawie jest jedynie zaswiadczenie wydane przez lekarza
    sadowego. Inna kwestia jest taka : czy jesli Sad w pismie skierowanym do
    strony pisze, ze druga strona przedstawiala dowod na chorobe (w momencie gdy
    jest to zwykle zaswiadczenie lekarskie), czy druga strona ma prawo zadac
    uznania jej "zwyklych zaswiadczen" jako dowodu ?

    5) Koszty sadowe: Na jakiej podstawie mozna wniesc o calkowite zwolnienie z
    kosztow postepowanie przed sadem ? Jak powinien wygladac wniosek i co
    zawierac (prosze o ew. jakis link).
    Jak uzyskac zwrot oplaty od wpisu (wpis byl niezbedny zeby wniesc o
    wznowienie postepowania z powodu niewaznosci) - w momencie gdy sytuacja nie
    byla przez strone zawiniona ? (byla wlasciwie zawiniona przez druga strone).

    Z gory dziekuje za pomoc,

    A i taki pytanie na bis - skad bierze sie obyczaj zwracania sie do Sadu per
    "Wysoki Sadzie" ?

    --
    Pozdrawiam serdecznie - Gacek
    (odpowiadajac na priv usun cyfry z adresu)

  • 2. Data: 2002-08-24 09:25:11
    Temat: Re: Kilka prostych pytan
    Od: "MAX" <max_kr(wytnij-to)@poczta.onet.pl>

    "Gacek" <G...@i...pl> wrote in message
> [...]
    >
    > wyrok SN III CRN 280/76 OSP 1977/11/196
    >
    > Czy jest jakas ogolnodostepna baza gdzie moge znalezc te sprawy (wyroki,

    Część jest na stronach SN. Reszta w podanych przez Ciebie czasopisamch i
    LEXie

> [...]
    > stwierdzeniami sugeruje stronie naruszenia prawa czyli w ten sposob
    > zachowuje sie nieetycznie). Ew. z jakich innych powodow mogloby to

    Jest - art. 48-54 KPC
    > ? Jak strona powinna o to wniesc ?

    W piśmie procesowym lub ustnie, do protokołu.

    > 3) Czy w przypadku, gdy wedlug strony wyjasnienia skladane w Sadzie do
    > protokolu sa protokolowane przez "Wysoki Sad (?)" wybiorczo

    Procedura cywilna zakłada protokołowanie wybiórcze. Sędzia musi tak robić.

    >i stronniczo,
    > strona "pokrzywdzona" w ten sposob moze zlozyc oswiadczenia prostujace
    > niescislosci zawarte w protokolach ?

    Można złożyć wniosek o sprostowanie protokołu, najpóźniej na następnej
    rozprawie. Najlepiej jest to zrobić w trakcie - po prostu wnieść o dokładne
    zaprotokołowanie - bo świadek/biegły/strona powiedziała tak i tak (bez
    żadnych aluzji, uwag i żłośliowości pod adresem sądu)

    >Cos w rodzaju pisama dowodowego
    > bedacego niczym innym jak wyjasnieniami strony ? Jak taki dokument sie
    > nazywa ? Co powinien zawierac zeby miec moc prawna ?

    Zależy od sprawy. Co do zasady strona możne złożyć wyjasnienia w piśmie
    procesowym.

    > 4) Czy zwykle zaswiadczenie lekarskie oraz/lub rachunki za leki (faktury)
    > moga byc dowodem w sprawie.

    Może.

> [...]
    > jest to zwykle zaswiadczenie lekarskie), czy druga strona ma prawo zadac
    > uznania jej "zwyklych zaswiadczen" jako dowodu ?

    Sądy w post. cyw. przyjmują jako dowód zwykłe zaświadczenia lekarskie.

    > 5) Koszty sadowe: Na jakiej podstawie mozna wniesc o calkowite zwolnienie
    > kosztow postepowanie przed sadem ? Jak powinien wygladac wniosek i co
    > zawierac (prosze o ew. jakis link).

    Art. 111-124 KPC. (co do zaświadczenia o stanie majątkowym: najlepiej spytać
    w sądzie czy nie mają jakiegoś wzoru - najczęściej jest)

> [...]
    nie
    > byla przez strone zawiniona ? (byla wlasciwie zawiniona przez druga

    Sąd rozstrzyga o tym kończąc postępowanie w sprawie. Na wszelki wypadek
    jednak złożyć taki wnisek sądowi powołując się na uchybienia przeciwnej
    strony

    > A i taki pytanie na bis - skad bierze sie obyczaj zwracania sie do Sadu
    per
    > "Wysoki Sadzie" ?

    Jest to zwyczaj nie obyczaj :-) Po prostu tak się robi.

    Pozd
    MAX

  • 3. Data: 2002-09-01 13:26:54
    Od: "Gacek" <G...@i...pl>

    "MAX" <max_kr(wytnij-to)@poczta.onet.pl> wrote in message

    > swoimi
    > nastapic
    >
    > Jest - art. 48-54 KPC

    No tak, ale w tym przypadku sedzie oswiadcza ze nie laczy go zadny stosunek
    z zadna ze stron i sprawa skonczona.
    Tzn. nie laczy ja stosunek osobisty, majatkowy itp. - czyli art. 48 KPC.

    Co w przypadku gdy sedzie jeden stronie protokoluje wszystko (nawet rzeczy
    nie do udowodnienia), a drugiej praktycznie nic ? Tylko odpowiedzi na
    absurdalne zarzuty drugiej strony ? Co w przypadku gdy sedzie doradze
    stronie NIELEGALNA prace czyli prace na czarno co moze byc w lekkiej
    sprzecznosci z pogladami i moralnoscia strony wystepujacej w sprawie ? Art.
    48 i 49 raczej sie w tym przypadku nie kwalifikuje , a taki sedzie bedzie
    orzekal do konca ?

> [...]
    > zaprotokołowanie - bo świadek/biegły/strona powiedziała tak i tak (bez
    > żadnych aluzji, uwag i żłośliowości pod adresem sądu)

    A co w przypadku gdy strona nie wiedziala o takiej mozliwosci ? Mimo
    protestow w czasie rozprawy sad jej o tym nie poinformowal (a powinien w
    przypadku strony uczestniczacej w sprawie bez adwokata) ? Mozna zrobic to
    pozniej ?

    > Zależy od sprawy. Co do zasady strona możne złożyć wyjasnienia w piśmie
    > procesowym.

    W sprawie cywilnej. Jak taki dokument powinien wygladac i gdzie ew. znalezc
    wzor ?

> [...]
    > Sąd rozstrzyga o tym kończąc postępowanie w sprawie. Na wszelki wypadek
    > jednak złożyć taki wnisek sądowi powołując się na uchybienia przeciwnej

    Czy oplata od wpisu jest takze kosztem sadowym i mozna sie ubiegac o jego
    zwrot na ogolnych zasadach zwrotu kosztow sadowych ?
    Czy mozna od razu (w czasie trwania postepowania) uzyskac zwolnienie od
    oplat sadowych (np. od wydania odpisu postanowienia, od wniosku) wlasnie na
    podstawie ogolnych przepisow dot. kosztow procesu ? (sprawa cywilna)

    > per
    > Jest to zwyczaj nie obyczaj :-) Po prostu tak się robi.

    :))) A mozna nie skorzystac i mowic per "Pani" ?
    Mam na to wielka ochote poniewaz wydaje mi sie, ze mowiac per "Wysoki
    Sadzie" okazuje tej Pani zbyt duzy szacunek , na ktory w moich oczach na
    pewno nie zasluguje.

  • 4. Data: 2002-09-01 14:05:10
    Od: "rob" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gacek" <G...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Mam na to wielka ochote poniewaz wydaje mi sie, ze mowiac per "Wysoki
    > Sadzie" okazuje tej Pani zbyt duzy szacunek , na ktory w moich oczach na
    To może mów do niej "per ty"!? Prywatnie to się możesz p. sędzi ne kłaniać
    albo odwracać sie na jej widok. Pewnie zbytnio się tym nie przejmie. Ale jak
    uczestniczysz w posiedzeniu, to nie zwracasz się do p. sędzi ale do sądu
    jako składu orzekającego, nawet jeśli jest to skład jednoosobowy. Powaga
    instytucji, którą ona reprezentuje wymaga odpowiedniej formy. Zresztą nie
    musisz mówić "Wysoki Sądzie", możesz np. zwracając się do sądu mówić "proszę
    sądu", czy podobnie. Unikniesz tak bolesnego dla ciebie przymiotnika
    "wysoki".
    Rob

  • 5. Data: 2002-09-01 14:13:07
    Od: "Gacek" <G...@i...pl>

    "rob" <r...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    "proszę
    > sądu", czy podobnie. Unikniesz tak bolesnego dla ciebie przymiotnika

    Troche zle sie zrozumielismy. Faktem jest ze nie darze tej Pani sympatia,
    ani szacunkiem. To co mowi zniecheca mnie do insytucji o nazwie "Sad".
    W kazdym razie nie jestem na tyle odwazny zeby mowic per "Zoska" :) Pytalem
    tylko z ciekawosci skad taki zwyczaj i czy np. moge zostac ukarany za
    niezastosowanie sie do tego zwyczaju.

  • 6. Data: 2002-09-01 14:25:49
    Od: s...@i...pl (Sebastian D-Działyński)

    > Sadu
    Kiedy znajdziesz sie na sali rozpraw to sie czuje i widzi ze Sad jest
    wysoki - w koncu stol sedziowski znajduje sie na wyzszym poziomie podlogi
    niz lawy stron i publicznosci.

    Razem przyjemniej... ;-) >>> http://link.interia.pl/f1644