  • From: "rob" <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kilka prostych pytan
    Date: Sun, 1 Sep 2002 16:05:10 +0200

    Użytkownik "Gacek" <G...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:akt4ga$5o7$1@panorama.wcss.wroc.pl...
> [...]
    Sadu

    > :))) A mozna nie skorzystac i mowic per "Pani" ?
    > Mam na to wielka ochote poniewaz wydaje mi sie, ze mowiac per "Wysoki
    > Sadzie" okazuje tej Pani zbyt duzy szacunek , na ktory w moich oczach na
    > pewno nie zasluguje.
    To może mów do niej "per ty"!? Prywatnie to się możesz p. sędzi ne kłaniać
    albo odwracać sie na jej widok. Pewnie zbytnio się tym nie przejmie. Ale jak
    uczestniczysz w posiedzeniu, to nie zwracasz się do p. sędzi ale do sądu
    jako składu orzekającego, nawet jeśli jest to skład jednoosobowy. Powaga
    instytucji, którą ona reprezentuje wymaga odpowiedniej formy. Zresztą nie
    musisz mówić "Wysoki Sądzie", możesz np. zwracając się do sądu mówić "proszę
    sądu", czy podobnie. Unikniesz tak bolesnego dla ciebie przymiotnika
    "wysoki".
    Rob