    From: "Now24" <t...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kara za nielegalne prowadzenie działalnosci gospodarczej.
    Date: Tue, 16 Sep 2003 21:32:18 +0200
    Sender: <radiusok>@<unknown>

    Użytkownik "Patrycja" <p...@n...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:bk783a$4tg$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Witam.
    > Doczepiła sie domnie skarbówka i wykryli umnie nielegalna prowadzona
    > działanosc gospodarcza (sprzedaz). Zyski z tego miałam niewielkie (w ciagu
    > 16 miesiecy uzykałam przychód około 3300PLN zysku).
    > I moje pytanie jest nastepujace:
    > mam szanse wywiniecia sie z tego??
    > Jaka mi grozi realna kara??

    Masz szanse wywiniecia sie z tego - w tego typu sprawach zwykle decyduje
    dobrowolna skrucha. Jeżeli oświadczysz skarbówce (zakładam, że potrafią Ci
    udowodnić), że zaplacisz zaległy podatek wraz z odsetkami + jakąś grzywnę to
    nie powinni robić problemów. Zgodnie z prawem to będzie kodeks karny
    skarbowy:

    Art. 1. § 1. Odpowiedzialności karnej za przestępstwo skarbowe lub
    odpowiedzialności za wykroczenie skarbowe podlega ten tylko, kto popełnia
    czyn społecznie szkodliwy, zabroniony pod groźbą kary przez ustawę
    obowiązującą w czasie jego popełnienia.

    § 2. Nie jest przestępstwem skarbowym lub wykroczeniem skarbowym czyn
    zabroniony, którego społeczna szkodliwość jest znikoma.

    Art. 10. § 1. Nie popełnia umyślnie czynu zabronionego, kto pozostaje w
    błędzie co do okoliczności stanowiącej jego znamię.

    § 2. Odpowiada na podstawie przepisu przewidującego łagodniejszą
    odpowiedzialność sprawca, który dopuszcza się czynu zabronionego w
    usprawiedliwionym błędnym przekonaniu, że zachodzi okoliczność stanowiąca
    znamię czynu zabronionego, od której taka łagodniejsza odpowiedzialność
    zależy.

    Art. 22. § 1. Karami za przestępstwa skarbowe są:
    1) kara grzywny w stawkach dziennych,
    2) kara ograniczenia wolności,
    3) kara pozbawienia wolności.

    § 2. Środkami karnymi są:
    1) dobrowolne poddanie się odpowiedzialności,
    2) przepadek przedmiotów,
    3) ściągnięcie równowartości pieniężnej przepadku przedmiotów,
    4) przepadek osiągniętych korzyści majątkowych,
    5) zakaz prowadzenia określonej działalności gospodarczej, wykonywania
    określonego zawodu lub zajmowania określonego stanowiska,
    6) podanie wyroku do publicznej wiadomości,
    7) pozbawienie praw publicznych,
    8) środki związane z poddaniem sprawcy próbie:
    a)warunkowe umorzenie postępowania karnego,
    b)warunkowe zawieszenie wykonania kary,
    c)warunkowe zwolnienie.

    Art. 54. § 1. Podatnik, który uchylając się od opodatkowania, nie ujawnia
    właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa
    deklaracji, przez co naraża Skarb Państwa lub jednostkę samorządu
    terytorialnego na uszczuplenie podatku, podlega karze grzywny do 720 stawek
    dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom
    łącznie.

    § 2. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości,
    sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 podlega karze grzywny do 720
    stawek dziennych.

    § 3. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie nie przekracza
    ustawowego progu, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 podlega karze
    grzywny za wykroczenie skarbowe.

    Opisz dokładnie całą sprawę (szczerość wskazana), jaką działalność
    prowadziłąś, jak Cię przyłapali itp. w miarę dokładnie - pomogę wtedy
    bardziej. Mam pewne doświadczenie w tego typu sprawach.