  • 1. Data: 2003-09-16 14:51:20
    Temat: Kara za nielegalne prowadzenie działalnosci gospodarczej.
    Od: "Patrycja" <p...@n...poczta.onet.pl>

    Witam.
    Doczepiła sie domnie skarbówka i wykryli umnie nielegalna prowadzona
    działanosc gospodarcza (sprzedaz). Zyski z tego miałam niewielkie (w ciagu
    16 miesiecy uzykałam przychód około 3300PLN zysku).
    I moje pytanie jest nastepujace:
    mam szanse wywiniecia sie z tego??
    Jaka mi grozi realna kara??
    Co byscie mi poradzili?? dochud był niewielki (w miesiacu srednio okolo
    200PLN).

    Z góry thx za pomoc.

  • 2. Data: 2003-09-16 19:32:18
    Od: "Now24" <t...@w...pl>

    Użytkownik "Patrycja" <p...@n...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:bk783a$4tg$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > działanosc gospodarcza (sprzedaz). Zyski z tego miałam niewielkie (w ciagu
    > 16 miesiecy uzykałam przychód około 3300PLN zysku).

    Masz szanse wywiniecia sie z tego - w tego typu sprawach zwykle decyduje
    dobrowolna skrucha. Jeżeli oświadczysz skarbówce (zakładam, że potrafią Ci
    udowodnić), że zaplacisz zaległy podatek wraz z odsetkami + jakąś grzywnę to
    nie powinni robić problemów. Zgodnie z prawem to będzie kodeks karny
    skarbowy:

    Art. 1. § 1. Odpowiedzialności karnej za przestępstwo skarbowe lub
    odpowiedzialności za wykroczenie skarbowe podlega ten tylko, kto popełnia
    czyn społecznie szkodliwy, zabroniony pod groźbą kary przez ustawę
    obowiązującą w czasie jego popełnienia.

    § 2. Nie jest przestępstwem skarbowym lub wykroczeniem skarbowym czyn
    zabroniony, którego społeczna szkodliwość jest znikoma.

    Art. 10. § 1. Nie popełnia umyślnie czynu zabronionego, kto pozostaje w
    błędzie co do okoliczności stanowiącej jego znamię.

    § 2. Odpowiada na podstawie przepisu przewidującego łagodniejszą
    odpowiedzialność sprawca, który dopuszcza się czynu zabronionego w
    usprawiedliwionym błędnym przekonaniu, że zachodzi okoliczność stanowiąca
    znamię czynu zabronionego, od której taka łagodniejsza odpowiedzialność
    zależy.

    Art. 22. § 1. Karami za przestępstwa skarbowe są:
    1) kara grzywny w stawkach dziennych,
    2) kara ograniczenia wolności,
    3) kara pozbawienia wolności.

    § 2. Środkami karnymi są:
    1) dobrowolne poddanie się odpowiedzialności,
    2) przepadek przedmiotów,
    3) ściągnięcie równowartości pieniężnej przepadku przedmiotów,
    4) przepadek osiągniętych korzyści majątkowych,
    5) zakaz prowadzenia określonej działalności gospodarczej, wykonywania
    określonego zawodu lub zajmowania określonego stanowiska,
    6) podanie wyroku do publicznej wiadomości,
    7) pozbawienie praw publicznych,
    8) środki związane z poddaniem sprawcy próbie:
    a)warunkowe umorzenie postępowania karnego,
    b)warunkowe zawieszenie wykonania kary,
    c)warunkowe zwolnienie.

    Art. 54. § 1. Podatnik, który uchylając się od opodatkowania, nie ujawnia
    właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa
    deklaracji, przez co naraża Skarb Państwa lub jednostkę samorządu
    terytorialnego na uszczuplenie podatku, podlega karze grzywny do 720 stawek
    dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom
    łącznie.

    § 2. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości,
    sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 podlega karze grzywny do 720
    stawek dziennych.

    § 3. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie nie przekracza
    ustawowego progu, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 podlega karze
    grzywny za wykroczenie skarbowe.

    Opisz dokładnie całą sprawę (szczerość wskazana), jaką działalność
    prowadziłąś, jak Cię przyłapali itp. w miarę dokładnie - pomogę wtedy
    bardziej. Mam pewne doświadczenie w tego typu sprawach.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2003-09-16 20:48:43
    Od: "Patrycja" <p...@n...poczta.wp.pl>

    Dzięki :))

  • 4. Data: 2003-09-16 21:18:12
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

> [...]
    | prowadziłąś, jak Cię przyłapali itp. w miarę dokładnie - pomogę wtedy
    | bardziej. Mam pewne doświadczenie w tego typu sprawach.

    Tyle, że jak poinformują ZUS, będzie już mniej wesoło.

    Andrzej K.

  • 5. Data: 2003-09-17 13:06:39
    Od: "Patrycja" <p...@n...poczta.wp.pl>

    > Tyle, że jak poinformują ZUS, będzie już mniej wesoło.

    Ile mi grozi ZUS jesli jestem uczennica??

  • 6. Data: 2003-09-17 13:32:59
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

    | Ile mi grozi ZUS jesli jestem uczennica??

    Normalne składki dla osoby prowadzącej DG.

    Andrzej K.

  • 7. Data: 2003-09-17 13:45:34
    Od: "Patrycja" <p...@n...poczta.wp.pl>

    > Normalne składki dla osoby prowadzącej DG.

    Mimo iz jestem uczennica?? A jesli bym wyraził tzw. zal czynny to tez mi to
    grozi??

  • 8. Data: 2003-09-17 14:10:16
    Od: "Now24" <t...@w...pl>

    Użytkownik "Patrycja" <p...@n...poczta.wp.pl> napisał w wiadomości
    > Mimo iz jestem uczennica?? A jesli bym wyraził tzw. zal czynny to tez mi
    > grozi??

    > Mimo iz jestem uczennica?? A jesli bym wyraził tzw. zal czynny to tez mi
    > grozi??

    Wszystko zależy od tego jaka to była działalność, w jakim charakterze
    prowadzona, jak Cię przyłapano i kto. Fakt, że jesteś uczennicą nie zmienia
    nic jeśli chodzi o obowiązek odprowadzania składek ZUS. Nie wiem jaki zarzut
    Ci postawiono - podałaś za mało szczegółów (jeśli się wstydzisz napisać
    dokładnie o co poszło napisz na prv t...@N...wp.pl ). Nie wiem
    też czy miałaś do czynienia z Policją gospodarczą i czy do sądu wpłynął
    wniosek o popełnieniu przestępstwa/wykroczenia skarbowego. Opisz dokładnie
    całą sytuację to pomożemy. "Żal czynny" może zostać wzięty pod uwagę w
    szczególnych okolicznościach - zależy jak bardzo organy ścigania
    zaangażowały się w wykrycie Twojej działalności.

  • 9. Data: 2003-09-17 16:06:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 Sep 2003, Patrycja wrote:
    [...ZUS...]
    >+ Mimo iz jestem uczennica?? A jesli bym wyraził tzw. zal
    >+ czynny to tez mi to grozi??

    "Czynny żal" jest zdefiniowany w przepisach podatkowych, nie
    wiem czy w SUS (*SUS*) jest coś takiego - w tekście ustawy
    nie widzę !
    Poza tym działa on tak, że "zwalnia od kary" - pod warunkiem
    że *najpierw* "naprawiło się szkodę" (czyli popłaciło zaległości)
    a *później* zawiadomiło "organy" - i to *nim* się dowiedziały
    same...
    tu nie chodzi o "karę z ZUSu", tylko "normalne składki"
    które przeciętnego rzemieślnika są w stanie rozłożyć na
    płask przy pierwszym zacięciu w interesie.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2003-09-17 17:03:08
    Od: "Patrycja" <p...@n...poczta.wp.pl>

> [...]
    > szczególnych okolicznościach - zależy jak bardzo organy ścigania
    > zaangażowały się w wykrycie Twojej działalności.

    Z tego co mi sie udało dowiedziec to ktos anonimowo powiadomił. Sprawa
    dopiero sie zaczeła (puki co tylko Us sie tym interesuje). Byłam tylok na
    jednym spotakaniu z nimi. Juz przygotowałam zal czyny, + mam rozpiske jakie
    koszty ponosiłam w zwiazku z ta dzialanoscia. Dzialanosc polegala na
    sprzedarzy oprogramowania komputerowego (napisanego w pelni przezemnie+
    troche moj brat). US jest mi w stanie udowodnic sprzedaz okolo 74 kopii. Co
    wiaze sie z kosztem około 4000 w okresie 1 roku (od wrzesnia zeszłego roku
    do wrzesnia tego roku). W zeszłym roku rozliczyłam sie z 1 umowy o dzielo i
    tylok z tego. A w tym roku sie jeszcze nie rozliczałam. I doszly mnie sluchy
    ze jak bym zalozyla dzialalnosc gospodarcza to ze wzgledu na to ze jestem
    uczennica bym placila 140PLN ZUS (tylko zdrowotne). Wic jak by sie ZUS
    doczepil ile bym zaplacila zus (pelny czy tylok zdrowotne)??