  • 131. Data: 2024-04-18 01:42:56
    Temat: Re: Kara dla nieletnich
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-04-17, Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:

    > No to powtórzę raz kolejny. Tylko dezaprobata po uprzednim zaskarbieniu
    > sobie szacunku czy poważania. Bez tego już lepiej wcale nie karać a
    > zwłaszcza nie siłą czy przemocą, bo to będzie przeciwskuteczne. Nie ma
    > magicznych recept.

    Jak masz dziecko podatne na tego typu manipulacje. Ogólnie to dzieci są
    tak różne, że nie odwazyłbym się dawać jakiś uogólnionych rad. Można
    spróbować tego i tamtego, ale wcale nie musi działać. Są i takie co nie
    znudzą się jakimś godzinnym tantrum w miejscu publicznym, a jeszcze
    przejdą do bardziej ofensywnych akcji :) Na szczeście znam tylko z
    obserwacji i tzw. drugich rąk.

    --
    Marcin

  • 132. Data: 2024-04-18 01:55:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-04-17, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Przyznaj że chcesz się przejechać na dachu pociągu:P No ale przy okazji
    > możesz zerknąć czy srają na ulicach;)

    "Kosmentyczne" interakcje z kolejami w Indiach, gdzie raz koło północy
    utknąłem na głownym w Delhi, a innym razem musiałem wbijac się na peron
    w szalejącym tłumie zaspokoiły moje potrzeby w tym względzie.

    > Mi się wydaje że po prostu indie są strasznie zasyfione - a reszta to
    > "średnia południowa";)

    Ale te różnice są ciekawe bo Srilanka ogólnie jest czysta i dość
    bezpieczna. Nepal z kolei aż taki czysty nie jest, za to duzo
    bezpieczniejszy od Indii i Srilanki. Indie są i brudne i mało
    bezpieczne. Też ciekawostka z Nepalu, kobiety są prawie zawsze czysto
    ubrane bez względu na to co robia (np. pracują przy pracach drogowych),
    za to faceci w wiekszości są brudni :) I weź to teraz wszystko zrozum.

    --
    Marcin

  • 133. Data: 2024-04-18 06:38:05
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > "Kosmentyczne" interakcje z kolejami w Indiach, gdzie raz koło północy
    > utknąłem na głownym w Delhi, a innym razem musiałem wbijac się na peron
    > w szalejącym tłumie zaspokoiły moje potrzeby w tym względzie.

    Przejechanie się sliperem w Indiach jest must have jeśli chcesz poznać
    ten kraj. W zasadzie w każdym kraju azji należy się lokalnym pociągiem
    przejechać - polecam birmę:)

    > Ale te różnice są ciekawe bo Srilanka ogólnie jest czysta i dość
    > bezpieczna.

    No właśnie piszę - ogólnie nawet na tle Azji wyróżniają się właśnie
    Indie. Reszta jak cię mogę. Szalu nie ma ale na Bałkanach też smieci się
    wywala koło drogi.

    > Też ciekawostka z Nepalu, kobiety są prawie zawsze czysto
    > ubrane bez względu na to co robia (np. pracują przy pracach drogowych),
    > za to faceci w wiekszości są brudni :) I weź to teraz wszystko zrozum.

    Nie ma co się zgłębiać. Kwestia kulturowa. Z ciekawostek - w Bimie w
    przestrzeni publicznej dzieciakami zwykle opiekują się ojcowie - w
    sensie tymi naprawdę małymi. Jak już biega to opiekuje się sam sobą.
    Druga rzecz która mnie zaskoczyła to absolutny brak szacunku młodzieży
    dla starych - w sensie siedzi gówniarzeria w pociągu a babcia ma oko 70
    letnia czyli w Azji pewnie 100 lat stoi i nikogo to nie dziwi.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 134. Data: 2024-04-18 07:29:35
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-04-18, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Przejechanie się sliperem w Indiach jest must have jeśli chcesz poznać
    > ten kraj. W zasadzie w każdym kraju azji należy się lokalnym pociągiem
    > przejechać - polecam birmę:)

    No właśnie jechalismy sleeperem, pierwszą klasą zresztą i wolę nie
    wnikac w okoliczności przyrody towarzyszące przejażdżką innymi klasami.
    Tzn. nic złego w samym pociagu, ale cała otoczka to była masakra.

    W Tajlandii też jeździlismy sleeperami i niekoniecznie pierwsza klasą a
    traumy nie mam.

> [...]
    > dla starych - w sensie siedzi gówniarzeria w pociągu a babcia ma oko 70
    > letnia czyli w Azji pewnie 100 lat stoi i nikogo to nie dziwi.

    Nie zwróciłem uwagi, ale nie poruszałem się po Birmie komunikacją
    publiczną. Ale np. w Singapurze kultura jest taka, że dzieci wychowuje
    się często jako ZUS i czasami wydaje się, że te dzieci traktują swoich
    rodziców jak ZUS polskich emerytów - zło konieczne, na które trzeba
    łożyć. Normalnie bardzo dużo osób w wieku emerytalnym pracuje jako
    sprzatacze biurowi, pomoc w jadłodajniach itp. Obrazki, że rodzina
    mieszkająca w kondominium posyła 80letnią babcie wieczorem nad basen,
    żeby tam się pod prysznicem umyła nie są też skrajnością. Może w Birmie
    jest podobna kultura, że jak nie zarabiasz to jesteś gorszej kategorii,
    nawet będąc bliską rodziną.

    --
    Marcin

  • 135. Data: 2024-04-18 09:13:13
    Od: Trybun <M...@t...cb>

> [...]
    > na temat przypadku jakie wymienialiśmy między sobą.
    > Przypomina mi się też jakiś filmik z jutuba - dziecię zaczęło szlochać w
    > domu na skutek jakiejś rzekomej krzywdy. Matka spokojnie poszła sobie
    > do kuchni coś tam robić. Po chwili, dziecię widząc brak zainteresowania,
    > przestało i wymamrotało - po co ja tu płaczę jak nikt nie widzi, i
    > poszło bawić się dalej.
    > Więc jak widzisz, tylko stoicki spokój cię ratuje. Dziecko dorastając
    > usiłuje poszerzyć sobie strefę niezależności i bez przerwy testuje
    > swoich rodziców. To trend naturalny i po prostu należy się podłączyć do

    Jako że to grupa z "prawo" w tytule to moje pytanie nie dotyczy
    skutecznych metod wychowania a samego prawa i dozwolonych przez nie
    metod. W średniowieczu rodzic oddający pociechę do terminu bardzo często
    zastrzegał aby pan majster "nie żałował pasa",. Jeszcze niedawno państwo
    nie miało nic przeciw klapsowi dyscyplinującemu. Teraz wszystko jest
    takie jakieś zagmatwane, nie wolno karać fizycznie i psychicznie. Więc
    stąd moje pytanie co tak właściwościowe wolno opiekunowi? Słynnym
    amerykańskim trikiem filmowym  "masz szlaban" na telefon czy komputer
    nie przywołasz do porządku rozwydrzonego dzieciaka..  Czy możne to
    kolejny absurdalny dyktat na miarę czasu, w którym coś się nakazuje lub
    zabrania nie wskazując skutecznej alternatywy? I już tylko tak nawiasem
    - normalnie ręce opadają jak widzę w aptece chyba matkę stojąca w
    kolejce a jej troje podopiecznych robi szoł, wrzaski latanie po aptece,
    przewrócenie reklamówki, opiekunka na to tylko "ciiichooo, uspokójcie
    się" i istotnie, przez kilkanaście sekund jest cisza i spokój, chwilę
    później sytuacja wraca do stanu poprzedniego. Co dzieciak pamięta z tego
    jej dyscyplinowania?, tylko tyle że jest całkowicie bezkarny i może
    robić co chce.

  • 136. Data: 2024-04-18 09:42:22
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 18 Apr 2024 09:13:13 +0200, Trybun napisał(a):

> [...]
    > kolejce a jej troje podopiecznych robi szoł, wrzaski latanie po aptece,
    > przewrócenie reklamówki, opiekunka na to tylko "ciiichooo, uspokójcie

    Klasyczny przykład braku autorytetu. Co więc proponujesz? Kajadanki,
    dyby na nogi? Gruby kij czy bat i młóckę na miejscu? To wszystko już
    było i nazywa się dziś średniowieczem. Dlatego poczynanie i później
    wychowywanie dzieci powinno być dozwolone ( oczywiście nie w sensie
    prawnym a raczej obyczajowym) jedynie ludziom którzy udowodnili swoją
    kompetencję w tym zakresie i powinno być swego rodzaju wyróżnieniem,
    nobilitacją. I dlatego pedagogika jest trudnym zawodem. Dziś, choć widać
    usiłowania w kierunku łagodzenia obyczaju (kształcenie rodzin
    zastępczych, prawne ograniczenia zakresu kar, powszechne i darmowe
    wychowywanie prospołeczne, likwidacja sierocińców, telefony zaufania
    itd) obyczaj trzyma się mocno a socjolodzy obserwują zjawisko
    dziedziczenia okrucieństwa. Kto był tłuczony za młodu, z większym
    prawdopodobieństwem będzie tłukł swoje dzieci.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 137. Data: 2024-04-18 15:37:04
    Od: Trybun <M...@t...cb>

> [...]
    > dziedziczenia okrucieństwa. Kto był tłuczony za młodu, z większym
    > prawdopodobieństwem będzie tłukł swoje dzieci.

    Wyciąłeś kwestie prawne co do których mam wątpliwości i mnie pytasz, jak
    bym to ja był wyrocznią w tej sprawie.
    Co do zdobywania autorytetu, co może zrobić ta pani z kolejki w aptece
    aby go zdobyć wobec takiego rozwydrzenia to niech sobie każdy sam
    odpowie. Osobiście uważam że słowa, a tym bardziej mimika twarzy to w
    tym wypadku nie droga aby zaczęli opiekunkę szanować.  Nadto uważam że
    zmiany w metodach wychowawczych, dyktowane przez socjologów, a bardzo
    dużo wśród nich bezdzietnych starszych kobiet na pewno nie ułatwi życia
    nikomu. Tu nie potrzeba teoretyzowania a praktyki.

  • 138. Data: 2024-04-18 17:08:06
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 18 Apr 2024 15:37:04 +0200, Trybun napisał(a):

> [...]
    > dużo wśród nich bezdzietnych starszych kobiet na pewno nie ułatwi życia
    > nikomu. Tu nie potrzeba teoretyzowania a praktyki.

    Jakie kwestie prawne ci wyciąłem?? Jeśli chcesz wiedzieć co ci wolno
    robić z dzieckiem a czego nie wolno, postudiuj sobie Kodeks Rodzinny i
    Opiekuńczy. Przecież nie będę za ciebie tego robił i tu cytował
    wyciągów.
    A pani w kolejce nic nie może zrobić. Już za późno na robienie
    czegokolwiek. I czyżbyś uważał że zakaz tłuczenia dziecka robi szkody
    wychowawcze? :) Bo najwyraźniej ci za tym tęskno. I jeszcze jedno - jak
    się chcesz ostrzyc, idziesz do fryzjera. Jak zjeść, idziesz do
    restauratora. Jak cię boli dupa, idziesz do proktologa. To jak chcesz
    wiedzieć jak wychowywać dziecko, idź do socjologa, psychologa, pedagoga.
    To fachowcy i powinieneś się sporo nauczyć zanim wszystkich przyrównasz
    do starych, bezdzietnych bab. Cóż za malkontenctwo...
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 139. Data: 2024-04-18 17:41:50
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > No właśnie jechalismy sleeperem, pierwszą klasą zresztą i wolę nie
    > wnikac w okoliczności przyrody towarzyszące przejażdżką innymi klasami.
    > Tzn. nic złego w samym pociagu, ale cała otoczka to była masakra.

    To część ich kultury;) A tak poważnie - nic złego się nie działo. Ale
    nie przejechać się normalnym sliperem to jak nie zaliczyć transibu i
    poiwedzieć że się zwiedziło rosję;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 140. Data: 2024-04-18 17:59:55
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Jeśli chcesz wiedzieć co ci wolno
    > robić z dzieckiem a czego nie wolno, postudiuj sobie Kodeks Rodzinny i
    > Opiekuńczy.

    Jest lista kijów czy tylko marchewek?

    Robert