    From: Trybun <M...@t...cb>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kara dla nieletnich
    Date: Thu, 18 Apr 2024 09:13:13 +0200

    > W zasadzie podałem receptę powyżej. Oczywiście, doraźnie nie pomoże,
    > może być skuteczna tylko jeśli, j.w. zaskarbiłeś sobie uprzednio
    > szacunek. W doraźnych przypadkach postępujemy elastycznie. Podam
    > przykłady. Raz kiedyś wzięliśmy córkę znajomych, jedynaczkę 6, lat na
    > jakieś zwiedzanie. Nie kupiliśmy jej loda, więc walnęła się na podłogę i
    > zaczęła wrzeszczeć i spazmować. Usiedliśmy z żoną na ławce i spokojnie
    > czekaliśmy aż przedstawienie się skończy. Po paru minutach (a już się
    > tłumek gromadził) dziecko spostrzegło że nie skutkuje, więc się
> [...]

    Jako że to grupa z "prawo" w tytule to moje pytanie nie dotyczy
    skutecznych metod wychowania a samego prawa i dozwolonych przez nie
    metod. W średniowieczu rodzic oddający pociechę do terminu bardzo często
    zastrzegał aby pan majster "nie żałował pasa",. Jeszcze niedawno państwo
    nie miało nic przeciw klapsowi dyscyplinującemu. Teraz wszystko jest
    takie jakieś zagmatwane, nie wolno karać fizycznie i psychicznie. Więc
    stąd moje pytanie co tak właściwościowe wolno opiekunowi? Słynnym
    amerykańskim trikiem filmowym  "masz szlaban" na telefon czy komputer
    nie przywołasz do porządku rozwydrzonego dzieciaka..  Czy możne to
    kolejny absurdalny dyktat na miarę czasu, w którym coś się nakazuje lub
    zabrania nie wskazując skutecznej alternatywy? I już tylko tak nawiasem
    - normalnie ręce opadają jak widzę w aptece chyba matkę stojąca w
    kolejce a jej troje podopiecznych robi szoł, wrzaski latanie po aptece,
    przewrócenie reklamówki, opiekunka na to tylko "ciiichooo, uspokójcie
    się" i istotnie, przez kilkanaście sekund jest cisza i spokój, chwilę
    później sytuacja wraca do stanu poprzedniego. Co dzieciak pamięta z tego
    jej dyscyplinowania?, tylko tyle że jest całkowicie bezkarny i może
    robić co chce.