    From: Dredd<...@...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jeszcze raz Art.278 §2 KK
    Date: Tue, 7 Sep 2004 07:57:29 +0000 (UTC)
    Sender: u...@p...info

    > Wiem ze
    > zabrzmi to smiesznie, a co z celami edukacyjnymi?

    Może Sąd policzy Ci to jako okoliczność łagodzącą i odrobine obniży
    karę :)

    >Jesli jestem studentem,
    > jeszcze nie stac mnie na kupno oryginalnych programow wiec sciagm
    je z
    > internetu tylko do nauki, aby w przyszlosci juz na oryginalnych
    kopiach moc
    > zarabiac pieniadze.

    Jeśli ściągasz takie które są udostępniane za zgodą właściciela za
    darmo to OK

    > Policjant zgubil pistolet (byl niedawno taki
    > przypadek w Lodzi), znalazl go pan Kowalski. Pan kowalski w tej
    chwili
    > posiada broń palną za co wg Art. 263 §2 KK podlega karze
    pozbawienia
    > wolnosci od 6m do 8y. Ale winien temu jest policjant ktory broni nie
    > upilnowal wiec zaden sad (tak mi sie wydaje) nie postawi panu
    Kowalskiemu
    > zarzutu.

    Zarzuty stawia prokurator.
    I powinien je Panu Kowalskiemu postawić - zwłaszcza jeśli ów Kowalski
    znaleziony pistolet zatargał do domu i trzymał sobie np. w szafce przy
    łóżku.
    Jeśłi natomiast znaleziony pistolet natychmiast zwrócił Policji czy
    prokuratorowi to choć go mógł posiadać (np. niosąc do prokuratury) i
    wypełnić w ten sposób formalnie znamiona przestępstwa to osobiście
    byłbym zdania że należałoby mu wówczas proces umorzyć na
    słynną "znikomą szkodliwość społeczną czynu"

    > Tak samo np. przywlaszczenie kola od roweru, jesli samo kolo stoi
    > oparte o osiedlowy smietnik. Kowalski ktory sobie to kolo
    przywlaszczy
    > rowniez jest zlodziejem? Przeciez ma prawo uwazac ze jesli cos
    znajduje sie
    > w miejscu ogolnie dostepnym, nie jest przez nikogo pilnowane i
    nikomu na tym
    > nie zalezy jest niczyje.

    Jeśli znalazł przy (lub w) śmietniku to może się tak bronić (bo
    śmietnik to miejsce gdzie ludzie zwykle wyzbywają się rzeczy im
    niepotrzebnych, a więc można w sposób uzasadniony okolicznościami
    uznać taką rzecz za porzuconą w celu wyzbycia się a zatem niczyją i
    można ją sobie legalnie wziąć - patrz kodeks cywilny). Jeśłi natomiast
    znalazł w innym miejscu publicznym to sprawa nie będzie już tak
    oczywista - bo wtedy należy najpierw rozważyć czy nie ma obowiązku
    postąpić z tą rzeczą jak ze znalezioną, czyli przez kogoś zgubioną
    (patrz kodeks cywilny). Jeśli tego nie czyni i rzecz zabiera dla siebie -
    to ją przywłaszcza i może spotkać się z prokuratorem

    > Tak samo z Windowsem, jesli jest on za darmo
    > dostepny w sieci rowniez mam prawo uwazac ze moge go sciagnac
    bez
    > konsekwencji z sieci,

    To że coś jest w sieci wcale nie oznacza że jest legalne lub niczyje.

    > gdyby bylo to zabronione to Microsoft powinien sie
    > postarac zeby go tam nie bylo, a nie wyslugiwac sie sadami i karac
    za brak
    > odpowiednich zabezpieczen w swoich programach.

    Powiem tak: jeśli włamie Ci się kiedyś ktoś do domu i zostawi puste
    ściany to konsekwentnie nie uważaj sprawców za złodzieji i
    włamywaczów - bo to przecież Ty nie umiałeś dostatecznie
    zabezpieczyć się przed kradzieżą :)
    NA marginesie: Cudzego nie wolno zabierać nawet jak leży
    niezabezpieczone :)

    > Powyzsze przyklady sa lekko naciagane,

    Są co najmniej naiwne i nieobiektywne :)
    Mam wrażenie że po prostu wylewasz tu swoje frustracje zamiast
    spojrzeć na sprawę obiektywnie

    > Korzyscia materialna moze byc kupno programu na gieldzie od
    > pirata.

    Korzyścią majątkową może być to, że masz za darmo coś za co
    powinieneś zapłacić

    > Jesli jestem sierota i dostaje miesiecznie na utrzymanie 400 zl
    > renty, jako uczen nie mam mozliwosci kupna drogich programow,

    Tak samo jak nie masz na drogi samochód - ale czy to usprawiedliwia
    kradzenie go komuś? :) Jak powiedziałem Sąd może taką sytuację
    policzyć jako okoliczność łagodzącą (ale i to bez przesady)

    > nie mozna
    > zalozyc ze np. Microsoft stracil na mnie pieniadze, a ja osiagnalem
    korzysc
    > majatkowa..

    A dlaczego?

    Dorzucę jeszcze przepisy:

    Kodeks cywilny:
    Art. 180. Właściciel może wyzbyć się własności rzeczy ruchomej przez
    to, że w tym zamiarze rzecz porzuci.
    tezy z piśmiennictwa
    Art. 181. Własność ruchomej rzeczy niczyjej nabywa się przez jej
    objęcie w posiadanie samoistne.
    (...)
    Art. 183. § 1. Kto znalazł rzecz zgubioną, powinien niezwłocznie
    zawiadomić o tym osobę uprawnioną do odbioru rzeczy. Jeżeli
    znalazca nie wie, kto jest uprawniony do odbioru rzeczy, albo jeżeli nie
    zna miejsca zamieszkania osoby uprawnionej, powinien niezwłocznie
    zawiadomić o znalezieniu właściwy organ państwowy.
    (...)
    Art. 186. Znalazca, który uczynił zadość swoim obowiązkom, może
    żądać znaleźnego w wysokości jednej dziesiątej wartości rzeczy, jeżeli
    zgłosił swe roszczenie najpóźniej w chwili wydania rzeczy osobie
    uprawnionej do odbioru.
    (...)
    Art. 188. Przepisów artykułów poprzedzających nie stosuje się w razie
    znalezienia rzeczy w budynku publicznym albo w innym budynku lub
    pomieszczeniu otwartym dla publiczności ani w razie znalezienia rzeczy
    w wagonie kolejowym, na statku lub innym środku transportu
    publicznego. Znalazca obowiązany jest w tych wypadkach oddać rzecz
    zarządcy budynku lub pomieszczenia albo właściwemu zarządcy
    środków transportu publicznego, a ten postąpi z rzeczą zgodnie z
    właściwymi przepisami.
    Art. 189. Jeżeli rzecz mająca znaczniejszą wartość materialną albo
    wartość naukową lub artystyczną została znaleziona w takich
    okolicznościach, że poszukiwanie właściciela byłoby oczywiście
    bezcelowe, znalazca obowiązany jest oddać rzecz właściwemu organowi
    państwowemu. Rzecz znaleziona staje się własnością Skarbu Państwa,
    a znalazcy należy się odpowiednie wynagrodzenie.

    -> http://usenet.pomocprawna.info