  • 1. Data: 2004-09-07 07:05:42
    Temat: Jeszcze raz Art.278 §2 KK
    Od: "Piotr" <...@n...chce.spamu.pl>

    Cyt:

    Art. 278
    §1. Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz ruchomą, podlega karze
    pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    §2. Tej samej karze podlega, kto bez zgody osoby uprawnionej uzyskuje cudzy
    program komputerowy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

    Bylo juz wiele razy, chcialbym dowiedziec sie jak to jest w praktyce. Czy
    np. sciagniecie programu z internetu rowniez jest korzyscia majatkowa? Czy
    to nie jest zbyt swobodna interpretacja? Jak na to patrza sady? Wiem ze
    zabrzmi to smiesznie, a co z celami edukacyjnymi? Jesli jestem studentem,
    jeszcze nie stac mnie na kupno oryginalnych programow wiec sciagm je z
    internetu tylko do nauki, aby w przyszlosci juz na oryginalnych kopiach moc
    zarabiac pieniadze.

    Kolejna sprawa to jak wyglada odpowiedzialnosc np. Microsoftu. Dam przyklad
    z innej dziedziny zycia. Policjant zgubil pistolet (byl niedawno taki
    przypadek w Lodzi), znalazl go pan Kowalski. Pan kowalski w tej chwili
    posiada broń palną za co wg Art. 263 §2 KK podlega karze pozbawienia
    wolnosci od 6m do 8y. Ale winien temu jest policjant ktory broni nie
    upilnowal wiec zaden sad (tak mi sie wydaje) nie postawi panu Kowalskiemu
    zarzutu. Tak samo np. przywlaszczenie kola od roweru, jesli samo kolo stoi
    oparte o osiedlowy smietnik. Kowalski ktory sobie to kolo przywlaszczy
    rowniez jest zlodziejem? Przeciez ma prawo uwazac ze jesli cos znajduje sie
    w miejscu ogolnie dostepnym, nie jest przez nikogo pilnowane i nikomu na tym
    nie zalezy jest niczyje. Tak samo z Windowsem, jesli jest on za darmo
    dostepny w sieci rowniez mam prawo uwazac ze moge go sciagnac bez
    konsekwencji z sieci, gdyby bylo to zabronione to Microsoft powinien sie
    postarac zeby go tam nie bylo, a nie wyslugiwac sie sadami i karac za brak
    odpowiednich zabezpieczen w swoich programach.

    Powyzsze przyklady sa lekko naciagane, ale nie bardziej niz podciagniecie
    sciagniecia programu z internetu w celach edukacyjnych jako korzysc
    materialna. Korzyscia materialna moze byc kupno programu na gieldzie od
    pirata. Jesli jestem sierota i dostaje miesiecznie na utrzymanie 400 zl
    renty, jako uczen nie mam mozliwosci kupna drogich programow, nie mozna
    zalozyc ze np. Microsoft stracil na mnie pieniadze, a ja osiagnalem korzysc
    majatkowa..

    Prosze powiedzcie jak to jest w praktyce.
    Pozdrawiam!

  • 2. Data: 2004-09-07 07:46:59
    Temat: Re: Jeszcze raz Art.278 §2 KK
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    >
    > Bylo juz wiele razy, chcialbym dowiedziec sie jak to jest w praktyce. Czy
    > np. sciagniecie programu z internetu rowniez jest korzyscia majatkowa?

    piracwto jest korzyscia majatkowa.

    uzywanie nielegalnego oprogramowania,
    tekst ze strony:
    http://www.howto.pl/modules.php?name=News&file=artic
    le&sid=33

    Czy używanie nielegalnych kopii prawnie chronionych programów komputerowych
    jest w Polsce przestępstwem ?

    Cytat z wykładu wygłoszonego przez Dr hab. Andrzeja Adamskiego (Katedra
    Prawa Karnego i Polityki Kryminalnej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w
    Toruniu)...

    Nie. Polski ustawodawca nie przyjął takiego rozwiązania (zalecanego przez
    rekomendację Rady Europy nt. Przestępstw Komputerowych z 1989 r.).
    Zdecydował się natomiast na objęcie zakazem karnym szeregu innych form
    naruszeń autorskich praw majątkowych w odniesieniu do programów
    komputerowych, takich jak ich nieuprawnione: zwielokrotnianie [art. 117
    ustPrAut], kopiowanie [art. 278 § 2 k.k.], rozpowszechnianie [art. 116
    ustPrAut] oraz paserstwo [art. 118 ustPrAut , art. 293 k.k.].

    Podaję tez treść wspomnianych w cytacie artykułów definiujących przestępstwa
    komputerowe
    Art. 117. 1. (Prawo Autorskie) Kto bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom
    w celu rozpowszechnienia utrwala lub zwielokrotnia cudzy utwór w wersji
    oryginalnej lub w postaci opracowania, artystyczne wykonanie, fonogram,
    wideogram lub nadanie, Podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2.
    Zwrócić należy uwagę na konstrukcję tego przepisu, a w szczególności
    warunkowanie popełnienia przestępstwa od celu dokonywanych działań czyli
    utrwalania lub zwielokrotnia. O przestępstwie możemy mówić jedynie wtedy
    kiedy są to działania podjęte w celu rozpowszechniania. Wiec posiadanie
    zainstalowanego windowsa bez licencji nie podpada pod ten przepis.

    Art. 278 § 1 (K.K) . Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz ruchomą,
    § 2. Tej samej karze, podlega kto bez zgody osoby uprawnionej uzyskuje cudzy
    program komputerowy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

    Tym razem fakt popełnienia przestępstwa uwarunkowany jest działaniem w celu
    osiągnięcia korzyści majątkowej, więc dotyczy tylko handlujących piratami
    lub osób wykorzystujących nielegalne oprogramowanie w prowadzonej
    działalności gospodarczej.

    Art. 116. 1. (P.A) Kto bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom
    rozpowszechnia cudzy utwór w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania,
    artystyczne wykonanie, fonogram, wideogram lub nadanie, Podlega grzywnie,
    karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2.

    Nie wymaga komentarza

    Art. 118. 1. Kto w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przedmiot będący
    nośnikiem utworu, artystycznego wykonania, fonogramu, wideogramu
    rozpowszechnianego lub zwielokrotnionego bez uprawnienia albo wbrew jego
    warunkom nabywa lub pomaga w jego zbyciu albo przedmiot ten przyjmuje lub
    pomaga w jego ukryciu, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do
    lat 5.

    W celu osiągnięcia korzyści majątkowej, więc nie wymaga komentarza.

    Art. 291 § 1. Kto rzecz uzyskaną za pomocą czynu zabronionego nabywa lub
    pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub pomaga do jej ukrycia,
    § 2. W przypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do roku.
    Art. 292 § 1. Kto rzecz, o której na podstawie towarzyszących okoliczności
    powinien i może przypuszczać, że została uzyskana za pomocą czynu
    zabronionego, nabywa lub pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub
    pomaga do jej ukrycia, podlega grzywnie , karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2.
    § 2. W wypadku znacznej wartości rzeczy, o której mowa w § 1, sprawca
    Art. 293 § 1. Przepisy Art. 291 i 292 stosuje się odpowiednio do programu
    komputerowego.

    Niebezpieczne przepisy, ale tylko na pierwszy rzut oka. Bo dotyczą paserstwa
    czyli np. przyjęcia rzeczy pochodzącej z przestępstwa (np. skopiowanego
    windowsa od kolegi ? przestępstwo kolegi polega na nielegalnym
    rozpowszechnianiu, patrz odpowiednie przepisy wyżej), ale jeśli sami
    dokonaliście kopii oryginalnego windowsa kolegi (co nie jest przestępstwem
    jeśli nie zrobiliście tego w celu rozpowszechnienia lub uzyskania korzyści
    majątkowej) to o paserstwo nie można posądzić.

    Podsumowując posiadanie i używanie nielegalnego oprogramowania w Polsce nie
    jest przestępstwem, więc rzekome naloty Policji są całkowicie bezpodstawne.

    P.

  • 3. Data: 2004-09-07 07:53:33
    Od: "Piotr" <l...@n...com>

    > piracwto jest korzyscia majatkowa.

    Co to jest piractwo? Jest gdzies taki termin?

  • 4. Data: 2004-09-07 07:57:29
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Wiem ze
    > zabrzmi to smiesznie, a co z celami edukacyjnymi?

    Może Sąd policzy Ci to jako okoliczność łagodzącą i odrobine obniży
    karę :)

> [...]
    je z
    > internetu tylko do nauki, aby w przyszlosci juz na oryginalnych

    Jeśli ściągasz takie które są udostępniane za zgodą właściciela za
    darmo to OK

> [...]
    > wolnosci od 6m do 8y. Ale winien temu jest policjant ktory broni nie
    > upilnowal wiec zaden sad (tak mi sie wydaje) nie postawi panu

    Zarzuty stawia prokurator.
    I powinien je Panu Kowalskiemu postawić - zwłaszcza jeśli ów Kowalski
    znaleziony pistolet zatargał do domu i trzymał sobie np. w szafce przy
    łóżku.
    Jeśłi natomiast znaleziony pistolet natychmiast zwrócił Policji czy
    prokuratorowi to choć go mógł posiadać (np. niosąc do prokuratury) i
    wypełnić w ten sposób formalnie znamiona przestępstwa to osobiście
    byłbym zdania że należałoby mu wówczas proces umorzyć na
    słynną "znikomą szkodliwość społeczną czynu"

> [...]
    znajduje sie
    > w miejscu ogolnie dostepnym, nie jest przez nikogo pilnowane i

    Jeśli znalazł przy (lub w) śmietniku to może się tak bronić (bo
    śmietnik to miejsce gdzie ludzie zwykle wyzbywają się rzeczy im
    niepotrzebnych, a więc można w sposób uzasadniony okolicznościami
    uznać taką rzecz za porzuconą w celu wyzbycia się a zatem niczyją i
    można ją sobie legalnie wziąć - patrz kodeks cywilny). Jeśłi natomiast
    znalazł w innym miejscu publicznym to sprawa nie będzie już tak
    oczywista - bo wtedy należy najpierw rozważyć czy nie ma obowiązku
    postąpić z tą rzeczą jak ze znalezioną, czyli przez kogoś zgubioną
    (patrz kodeks cywilny). Jeśli tego nie czyni i rzecz zabiera dla siebie -
    to ją przywłaszcza i może spotkać się z prokuratorem

    > Tak samo z Windowsem, jesli jest on za darmo
    > dostepny w sieci rowniez mam prawo uwazac ze moge go sciagnac
    bez
    > konsekwencji z sieci,

    To że coś jest w sieci wcale nie oznacza że jest legalne lub niczyje.

    > gdyby bylo to zabronione to Microsoft powinien sie
    > postarac zeby go tam nie bylo, a nie wyslugiwac sie sadami i karac
    za brak
    > odpowiednich zabezpieczen w swoich programach.

    Powiem tak: jeśli włamie Ci się kiedyś ktoś do domu i zostawi puste
    ściany to konsekwentnie nie uważaj sprawców za złodzieji i
    włamywaczów - bo to przecież Ty nie umiałeś dostatecznie
    zabezpieczyć się przed kradzieżą :)
    NA marginesie: Cudzego nie wolno zabierać nawet jak leży
    niezabezpieczone :)

    > Powyzsze przyklady sa lekko naciagane,

    Są co najmniej naiwne i nieobiektywne :)
    Mam wrażenie że po prostu wylewasz tu swoje frustracje zamiast
    spojrzeć na sprawę obiektywnie

    > Korzyscia materialna moze byc kupno programu na gieldzie od
    > pirata.

    Korzyścią majątkową może być to, że masz za darmo coś za co
    powinieneś zapłacić

    > Jesli jestem sierota i dostaje miesiecznie na utrzymanie 400 zl
    > renty, jako uczen nie mam mozliwosci kupna drogich programow,

    Tak samo jak nie masz na drogi samochód - ale czy to usprawiedliwia
    kradzenie go komuś? :) Jak powiedziałem Sąd może taką sytuację
    policzyć jako okoliczność łagodzącą (ale i to bez przesady)

    > nie mozna
    > zalozyc ze np. Microsoft stracil na mnie pieniadze, a ja osiagnalem
    korzysc
    > majatkowa..

    A dlaczego?

    Dorzucę jeszcze przepisy:

    Kodeks cywilny:
    Art. 180. Właściciel może wyzbyć się własności rzeczy ruchomej przez
    to, że w tym zamiarze rzecz porzuci.
    tezy z piśmiennictwa
    Art. 181. Własność ruchomej rzeczy niczyjej nabywa się przez jej
    objęcie w posiadanie samoistne.
    (...)
    Art. 183. § 1. Kto znalazł rzecz zgubioną, powinien niezwłocznie
    zawiadomić o tym osobę uprawnioną do odbioru rzeczy. Jeżeli
    znalazca nie wie, kto jest uprawniony do odbioru rzeczy, albo jeżeli nie
    zna miejsca zamieszkania osoby uprawnionej, powinien niezwłocznie
    zawiadomić o znalezieniu właściwy organ państwowy.
    (...)
    Art. 186. Znalazca, który uczynił zadość swoim obowiązkom, może
    żądać znaleźnego w wysokości jednej dziesiątej wartości rzeczy, jeżeli
    zgłosił swe roszczenie najpóźniej w chwili wydania rzeczy osobie
    uprawnionej do odbioru.
    (...)
    Art. 188. Przepisów artykułów poprzedzających nie stosuje się w razie
    znalezienia rzeczy w budynku publicznym albo w innym budynku lub
    pomieszczeniu otwartym dla publiczności ani w razie znalezienia rzeczy
    w wagonie kolejowym, na statku lub innym środku transportu
    publicznego. Znalazca obowiązany jest w tych wypadkach oddać rzecz
    zarządcy budynku lub pomieszczenia albo właściwemu zarządcy
    środków transportu publicznego, a ten postąpi z rzeczą zgodnie z
    właściwymi przepisami.
    Art. 189. Jeżeli rzecz mająca znaczniejszą wartość materialną albo
    wartość naukową lub artystyczną została znaleziona w takich
    okolicznościach, że poszukiwanie właściciela byłoby oczywiście
    bezcelowe, znalazca obowiązany jest oddać rzecz właściwemu organowi
    państwowemu. Rzecz znaleziona staje się własnością Skarbu Państwa,
    a znalazcy należy się odpowiednie wynagrodzenie.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2004-09-07 08:00:25
    Od: Dredd<...@...pl>

    > nie uważaj sprawców za złodzieji i
    > włamywaczów

    Włamywaczy? :)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 6. Data: 2004-09-07 09:49:45
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Co to jest piractwo? Jest gdzies taki termin?

    handel nielegalnie nabytymoprogramowaniem

    P.

  • 7. Data: 2004-09-07 11:17:30
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Tue, 7 Sep 2004 09:05:42 +0200, Piotr naskrobał(a):

> [...]
    >
    > Bylo juz wiele razy, chcialbym dowiedziec sie jak to jest w praktyce. Czy
    > np. sciagniecie programu z internetu rowniez jest korzyscia majatkowa?

    omg znowu .. NIE JEST TO KORZYŚĆ MAJĄTKOWA

> [...]
    > postarac zeby go tam nie bylo, a nie wyslugiwac sie sadami i karac za brak
    > odpowiednich zabezpieczen w swoich programach.

    ROFL :D

> [...]
    > zalozyc ze np. Microsoft stracil na mnie pieniadze, a ja osiagnalem korzysc

    prosze nie mów już nic wiecej :D

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 8. Data: 2004-09-07 11:35:08
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl> naskrobał/a w

    > omg znowu .. NIE JEST TO KORZYŚĆ MAJĄTKOWA

    Ponieważ?

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    If you don't like the news, go out and make some.

  • 9. Data: 2004-09-07 13:59:28
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Tue, 07 Sep 2004 13:35:08 +0200, Goomich naskrobał(a):

    > Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl> naskrobał/a w

    > Ponieważ?

    ponieważ w wiekszości komenatrzy jest "korzyść majątkowa polegać może
    zarówno na powiększeniu aktywów, jak i na zmniejszeniu pasywów finansowych"
    przy czym raczej nie jest uznawany zysk jako "uzyskanie pakietu bez
    ponoszenia kosztów zakupu".
    Tym niemniej bez znaczenia jest definicja ponieważ KOPIOWANIE jest
    zabronione a nie POSIADANIE NIELEGALNEJ KOPII. Jako że udowidnienie
    KOPIOWANIA jest zbliżone do cudu w przydaku home-user to można go swobonie
    pominąć.

  • 10. Data: 2004-09-07 14:23:52
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    > ponieważ w wiekszości komenatrzy jest

    Muszę sobie kupić nową Konstytucję, bo w tej co mam, jest napisane, że
    źrófłami prawa w RP są tylko Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy
    międzynarodowe oraz rozporządzenia. Ani słowa o komentarzach.

    > "korzyść majątkowa polegać
    > może zarówno na powiększeniu aktywów, jak i na zmniejszeniu pasywów
    > finansowych" przy czym raczej nie jest uznawany zysk jako "uzyskanie
    > pakietu bez ponoszenia kosztów zakupu".

    A słyszałeś o: "Korzyścią majątkową lub osobistą jest korzyść zarówno dla
    siebie, jak i dla kogo innego."?

> [...]
    > zabronione a nie POSIADANIE NIELEGALNEJ KOPII. Jako że udowidnienie
    > KOPIOWANIA jest zbliżone do cudu w przydaku home-user to można go

    Bo zjawił się na dysku za pomocą cydu? Niepokalane zainstalowanie? ;-]

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Kobieta to nie czlowiek, to zebro.