  • 11. Data: 2005-12-09 23:41:48
    Temat: Re: Jaka jest procedura wypłacania zachowku uprawnionym?
    Od: Zbig.Drwiega <l...@w...pl>

    W artykule <dncpd7$841$1@inews.gazeta.pl> kam napisal(a):

    >I? Nie wiem co jest w uzasadnieniu, ale powinno z niego wynikać dlaczego
    >takie sumy zachowku i czy te kwoty zostały uwzględnione.
    To, co napisałem.
    W punktach- komu-ile.
    I ostatni punkt- o odrzuceniu dalszych skutków( czy jakos tak).

    >Jeśli nie
    >wynika, to pozostaje zaskarżyć wyrok i liczyć na to, że sąd drugiej
    >instancji uzasadni lepiej... ;)

    ???Zaskarżyć- bo "słabe" uzasadnienie?
    Praktyka widziała takie zaskarżenia?

    >A gdzie widziałeś to założenie

    Bo napisałeś: "trzeba _było_ wykazać".
    Czas _przeszły_
    Skoro "było", znaczy od początku założyłeś-
    że pierwotnie _nie było_ wykazane.

    >Pismo... Wynikało z niego, że potrącasz te kwoty?
    A niby jakim to sposobem, skory pismo było wysyłane _PRZED_ wyrokiem?

    >a jak ocenił to sąd?
    Napisałem.
    Nie odniósł się do tych faktów. Jakby ich nie było.

    > I słusznie, zapłacić powinieneś i bez wyroku, więc trudno liczyć termin
    > od rozstrzygnięcia.
    > Obowiązek zapłaty nie wynika z wyroku, a z obowiązujących przepisów,
    > wyrok stanowi tylko potwierdzenie tego obowiązku.

    Mylisz się.
    Art.991 KC - "przysługuje _roszczenie_ ...."
    Jeśli uprawniony w ŻADEN sposób się nie zwraca/-ł o zachowek,
    _własnej_ inicjatywy wcale ani _nie muszę_ wykazywać (ani - _powinienem_),
    i NICZEGO wypłacać z własnej inicjatywy również nie MUSZĘ.
    Mogę,ze względów etycznych- to najlepsze słowo.

    Prawo mówi- że uprawniony " się zwraca" o zachowek.

    Zechcieli się zwracać do Sądu.
    Ich prawo. I przyjemność.
    ======

    No i co wynikło z tej wymiany poglądów?
    Zwykła "popyskówka", nie porada.
    Zwłaszcza _Rzeczowa porada_- która byłaby cenną.

    Typowe zachowanie , jak to zwykle na "forach"......

    Na razie szkoda było mojego czasu.

    --
    Pozdr. Zbig.Drwięga
    Linux Reg.User #166848

  • 12. Data: 2005-12-10 06:33:27
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Zbig.Drwiega napisał(a):
    > To, co napisałem.
    > W punktach- komu-ile.
    > I ostatni punkt- o odrzuceniu dalszych skutków( czy jakos tak).

    To bardziej na opis wyroku wygląda...
    Przecież jakoś te kwoty zostały wyliczone...

    > A niby jakim to sposobem, skory pismo było wysyłane _PRZED_ wyrokiem?

    To w jaki sposób wyraziłeś wolę potrącenia?

> [...]
    > i NICZEGO wypłacać z własnej inicjatywy również nie MUSZĘ.
    > Mogę,ze względów etycznych- to najlepsze słowo.

    Masz rację, o tyle, że w przypadku każdego zobowiązania jest tak, że
    wierzyciel wcale nie musi się zwracać o zapłatę. Może jej nie chcieć.
    Ale prawo do określonej kwoty istnieje. I w chwili, w której zostaniesz
    wezwany do zapłaty - na przykład przez doręczenie pozwu - powinieneś
    niezwłocznie zapłacić. Jeśli tego nie zrobisz jesteś w opóźnieniu i
    należą się odsetki.

    KG