  • 1. Data: 2004-05-19 08:08:36
    Temat: Jak podzielić wspólnotę mieszkaniować?
    Od: "Krzysztof Sarna" <s...@g...pl>

    Dokładnie, z różnych powodów część właścicieli mieszakań pewnej wspólnoty
    mieszkaniowej chciałaby "przejś na swoje". Dotychczasowa wspólnota to 3
    budynki. Jak sie zabrać do utworzenia odrębnej wspólnoty dla jednego z
    budynków?
    Pozdrawiam
    K.

  • 2. Data: 2004-05-19 09:52:29
    Temat: Re: Jak podzielić wspólnotę mieszkaniować?
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Krzysztof Sarna wyskrobał(a):
> [...]
    > mieszkaniowej chciałaby "przejś na swoje". Dotychczasowa wspólnota to 3
    > budynki. Jak sie zabrać do utworzenia odrębnej wspólnoty dla jednego z

    Nie wiem czy mam rację, ale w mojej opinii trzeba by zrobić następująco:
    znieść obecną wspólnotę, znieść odrębną własność lokali, powstanie
    współwłasność ułamkowa. Następnie tą współwłasność (obejmującą ogół
    nieruchomości należących do byłej wspólnoty) podzielić na dwie części i
    potem w każdej z nich dokonać ponownie wyodrębnienia własności lokali.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 3. Data: 2004-05-19 10:03:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 May 2004, Bartek Gliniecki wrote:

> [...]
    >+ Nie wiem czy mam rację, ale w mojej opinii trzeba by zrobić następująco:
    >+ znieść obecną wspólnotę, znieść odrębną własność lokali,

    Chyba *gruba* przesada :]
    Przecież lokale zostaną jaki są. Do podziału są częsci wspólne,
    tylko i wyłącznie IMO.
    Na początek (jak na mój gust) należałoby zacząć od wyjaśnienia, czy
    owe budynki są odrębnymi nieruchomościami.
    Jak nie są... no to ustalić jak dzieli się grunt i załatwić ów
    podział. Oczywiście ciagle w ramach jednej wspólnoty. A później...
    później "każdy bierze swoje", jako że wspólnota powstaje z mocy
    prawa - więc jak nieruchomości będą dwie to i wspólnoty pojawią
    się dwie :)

    >+ powstanie współwłasność ułamkowa.

    Zastanów się, trochę chociaż.
    Chiałbyś żeby twój sąsiad miał (ułamkowe) prawo do twojego mieszkania
    w zamian za teoje prawo do jego mieszkania ?? A jak postanowi w (teraz
    twoim, później wspólnym) mieskaniu postawić lodówkę to co ? ;)
    Przecież w swoim (częsciowo) mieszkaniu COŚ do gadania chyba ma,
    czyż nie ?? Ech... :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2004-05-19 10:37:45
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Gotfryd Smolik news wyskrobał(a):
    > Chyba *gruba* przesada :]
    > Przecież lokale zostaną jaki są. Do podziału są częsci wspólne,
    > tylko i wyłącznie IMO.

    W praktyce tak, ale... Art. 3 ust. 1 ustawy o własności lokali: "(...) Nie
    można żądać zniesienia współwłasności nieruchomości wspólnej, dopóki trwa
    odrębna własność lokali".
    A współwłasność części wspólnej wypadałoby znieść jak chce się dokonać jej
    podziału.

    > Na początek (jak na mój gust) należałoby zacząć od wyjaśnienia, czy
    > owe budynki są odrębnymi nieruchomościami.

    Razem z gruntem budynki stanowią współwłasność łączną wszystkich właścicieli
    lokali. Póki trwa współwłasność (czyli w praktyce wspólnota), nie można ich
    podzielić.

> [...]

    > twoim, później wspólnym) mieskaniu postawić lodówkę to co ? ;)
    > Przecież w swoim (częsciowo) mieszkaniu COŚ do gadania chyba ma,

    Domyślam się, że to karkołomny trochę pomysł, ale tą odrębną własność lokali
    trzeba znieść żeby zacząć coś dzielić.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 5. Data: 2004-05-19 12:19:17
    Od: jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Krzysztof Sarna wrote:

> [...]
    > wspólnoty mieszkaniowej chciałaby "przejś na swoje". Dotychczasowa
    > wspólnota to 3 budynki. Jak sie zabrać do utworzenia odrębnej

    Czy wspólnota wogle może obejmować więcej niż jeden budynek?

  • 6. Data: 2004-05-19 14:27:42
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    jureq wyskrobał(a):
    > Czy wspólnota wogle może obejmować więcej niż jeden budynek?

    Może. Wspólnota obejmuje jedną nieruchomość (gruntową), niezależnie od
    ilości budynków na niej.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 7. Data: 2004-05-19 21:43:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ można żądać zniesienia współwłasności nieruchomości wspólnej, dopóki trwa
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Zniesienia. Jak na mój gust - nie można "sprzedać budynku nie sprzedając
    lokali", czyli doprowadzić do stanu że "ktoś" ma budynek - a "ktoś" ma
    w tym budynku lokal i nie ma prawa do budynku :)

    >+ odrębna własność lokali".
    >+ A współwłasność części wspólnej wypadałoby znieść jak chce się dokonać jej
    >+ podziału.

    Jak na razie nie powołałeś się na zakaz podziału współwłasności
    i wyrażam nadzieję że takiego nie ma :) (zeznaję: "ja nie widzę" !)

    [...]
> [...]
    >+ Domyślam się, że to karkołomny trochę pomysł, ale tą odrębną własność lokali
    >+ trzeba znieść żeby zacząć coś dzielić.

    Hm...
    A może by tak jednak dalej w ustawie poczytać ?
    Co byś powiedział na taki tekst:
    +++
    Art. 5. [ Podział nieruchomości ]
    [...]
    2. Jeżeli powierzchnia gruntu jest zabudowana więcej niż jednym budynkiem
    mieszkalnym, a przynajmniej w jednym z nich wyodrębniono własność lokalu,
    podziału nieruchomości polegającego na wydzieleniu z dotychczasowej
    nieruchomości dwóch lub więcej zabudowanych działek budowlanych dokonuje
    się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
    nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543).
    ---

    ...hę ??

    Bo ja bym jednak był przeciw dawaniu prawa do swojego mieszkania
    wszystkim współwłaścicielom, szczególnie jak bym mieszkał w 1234
    lokalowym blokowisku :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2004-05-20 07:18:39
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

> [...]
    > się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
    > nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543).

    Przepis brzmi sensownie. Faktycznie nie doczytałem dalej.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 9. Data: 2004-05-21 14:51:07
    Od: Agrida <a...@e...com.pl>

    Użytkownik Krzysztof Sarna napisał:
> [...]
    > mieszkaniowej chciałaby "przejś na swoje". Dotychczasowa wspólnota to 3
    > budynki. Jak sie zabrać do utworzenia odrębnej wspólnoty dla jednego z

    cześć
    Nie wiem czy dobrze myslę, ale powinno wygladac to tak:
    powinieniś mieć dwie ksiegi wieczyste: jedna na grunt, na którym stoi
    budynek - w tą ksiegę wieczystą wpisani są wszyscy współwłaściciele
    wspólnoty; druga księga - na mieszkanie, której jesteś wyłącznym
    właścicielem.
    Jeżeli chcecie dokonać podziału gruntu musicie złozyc do sądu wniosek o
    zniesienie współwłasnosci i podział nieruhomości. Musicie sie liczyc ze
    sporymi kosztami: oprócz utworzenia nowych ksiąg wieczystych musicie
    liczyć koszty związane z wykreśleniem nowych mapek geodezyjnych.
    To tyle z moich informacji - osobiscnie w ten własnie sposób
    próbowałabym podejść do tematu

    Aga