    From: "Grzegorz Niedzwiecki" <l...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jaja jak berety
    Date: Sat, 1 Aug 2015 13:38:11 +0200

    Ujawnienie danych osobowych nieprawomocnie skazanego

    Zakaz określony w art. 13 ust. 2 pr. pras.

    W art. 13 ust. 2 pr. pras. zawarty jest zakaz publikowania w prasie danych
    osobowych i wizerunku osób, przeciwko którym toczy się postępowanie
    przygotowawcze lub sądowe, jak również danych osobowych i wizerunku
    świadków, pokrzywdzonych i poszkodowanych, chyba że osoby te wyrażą na to
    zgodę. Przyczyną wprowadzenia tego zakazu było dążenie do zapewnienia
    poszanowania dla zasady domniemania niewinności, wyrażonej w art. 42 ust. 3
    Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z którym każdego uważa się za
    niewinnego, dopóki jego wina nie zostanie stwierdzona prawomocnym wyrokiem
    sądu.

    Ujawnienie danych osobowych i wizerunku stanowić może dla sprawcy znaczną
    dolegliwość, niejednokrotnie znacznie bardziej odczuwalną niż pozostałe
    przewidziane przez prawo kary i środki karne.

    Zgodnie z uzasadnieniem rządowego projektu opublikowanie wizerunku sprawcy
    "ma zarówno cele represyjne w postaci znacznej dolegliwości dla sprawcy.

    http://www.ies.krakow.pl/wydawnictwo/prokuratura/pdf
    /2013/03/5morgala.pdf

    Metody i powód ujawnienia danych osobowych człowieka, który odpokutował już
    zasądzony wyrok i w świetle prawa jest niewinny, są zastanawiające. Jak był
    prawomocnie skazany, zamknięty, 25 lat ukrywano jego maskę. Gdyby miał wyjść
    na wolność, to czynnik społeczny, dwustronnego ostrzeżenia mógłby mieć
    ewentualny sens. Skoro ma jednak (choć prawo nie powinno działać wstecz)
    prawdopodobnie dożywocie to komu to służy? Mnie jego fotka niepotrzebna.
    Można odebrać to jako dodatkowy, czwarty bodajże wyrok lub próba
    zastraszenia przed odwołaniem. Boję się, że jest to niedemokratycznym
    zamknięciem Trynkiwiczowi mordy. Spróbuj, a zobaczysz.

    http://polska.newsweek.pl/mariusz-trynkiewicz-leszek
    -pekalski-mordercy-na-wolnosci-newsweek-pl,artykuly,
    278801,1.html

    Koordynator Grupy Lokalnej Amnesty International Jelenia Góra, socjolog -
    Grzegorz Niedźwiecki

    > nie są
    kazany-na-5-lat-i-6-miesiecy-pozbawienia-wolnosci/l1
    zler