  • 1. Data: 2005-11-26 17:01:57
    Temat: Hipoteka jak zabezpieczene pożyczki
    Od: "Jaca" <j...@N...gazeta.pl>

    Znajomy chce pożyczyć ode mnie pieniądze. Jako zabezpieczenie proponuje on
    nieruchomość - działkę, która stanowi jego własność. Po zakończeniu umowy
    pożyczki zwróci pieniądze a jeśli nie to działka przejdzie na moją własność.
    Jak formalnie dokonać tej transakcji?

    --
    Jacek

  • 2. Data: 2005-11-26 17:21:56
    Temat: Re: Hipoteka jak zabezpieczene pożyczki
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Jaca napisał(a):
> [...]
    > pożyczki zwróci pieniądze a jeśli nie to działka przejdzie na moją własność.

    Taka transakcja nie jest raczej możliwa.
    Hipoteka to co innego. Własność działki nie przejdzie na twoją rzecz,
    lecz będziesz miał pierwszeństwo zaspokojenia się z nieruchomości.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 3. Data: 2005-11-26 18:13:44
    Od: "Jaca" <j...@N...gazeta.pl>

    | Taka transakcja nie jest raczej możliwa.
    | Hipoteka to co innego. Własność działki nie przejdzie na twoją rzecz,
    | lecz będziesz miał pierwszeństwo zaspokojenia się z nieruchomości.

    Jak w takim razie "zmusić" właściciela do wydania nieruchomości? Wartość
    pożyczki w przybliżeniu = wartości nieruchomości.

    Nie wiem czy dobrze szukałem ale taka "transakcja" wydaje się być kosztowna
    na początku:
    - umowa pożyczki - 2%
    - oświadczenie notarialne o ustanowieniu hipoteki - ok. 1000,-
    - wpis do hipoteki - tu na szczęście grosze
    - PCC od wpisu hipoteki - 0,1% czyli w miarę mało.

    Czy nie można tego jakoś inaczej ..... ??

    --
    Jacek

  • 4. Data: 2005-11-26 18:37:27
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Jaca napisał(a):

    > Jak w takim razie "zmusić" właściciela do wydania nieruchomości? Wartość
    > pożyczki w przybliżeniu = wartości nieruchomości.

    Musielibyście zawrzeć umowę warunkową u notariusza, ale to nie będzie
    hipoteka.
    Umowa zawierałaby zobowiązanie właściciela nieruchomości do
    przeniesienia na ciebie własności nieruchomości pod określonym warunkiem.
    Istnieje też coś takiego co nazywa się przewłaszczenie na
    zabezpieczanie. To sytuacja odwrotna - on przenosi na ciebie własność,
    a ty zobowiązujesz się zwrócić mu nieruchomość, gdy pożyczka zostanie
    spłacona w określonym terminie.
    Tak czy inaczej musi brać w tym udział notariusz i to być może nie raz.

  • 5. Data: 2005-11-26 18:40:43
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Johnson napisał(a):

> [...]
    > spłacona w określonym terminie.
    > Tak czy inaczej musi brać w tym udział notariusz i to być może nie raz.

    I od razu mówię że ja uważam że taka czynność byłaby ważna, choć
    niektórzy twierdzą że nie.

  • 6. Data: 2005-11-26 19:32:40
    Od: Marcin Żyła <m...@m...com>

    Jaca wrote:

> [...]
    > pożyczki zwróci pieniądze a jeśli nie to działka przejdzie na moją własność.

    Niestety bez notariusza nic sie nie uda zrobic.

    Mozesz zrobic umowe pozyczki, zabezpieczona hipoteka kaucyjna, lub
    przedwstepna umowe sprzedazy (ze wzmianka w ksiegach), pod warunkiem,
    czyli znajomy sprzedaje, ty kupujesz, ale jak w ciagu x lat sie rozmysli
    (odda kase), to umowa niewazna, wzmanka wykreslona i juz.

    MZ

  • 7. Data: 2005-11-26 19:43:24
    Od: "Heming" <heming@wytnij_to.gazeta.pl>

    > I od razu mówię że ja uważam że taka czynność byłaby ważna, choć niektórzy
    > twierdzą że nie.

    Pierwsza umowa nie byłaby ważna. KC wyraznia zabrania zabrania umow
    przeniesienia wlasności z zastrzeniem albo warunkiem. Co innego umowa
    zobowiazujaca do przeniesienia wlasnosci, wtedy można.

  • 8. Data: 2005-11-26 19:45:55
    Od: "Heming" <heming@wytnij_to.gazeta.pl>

    > I od razu mówię że ja uważam że taka czynność byłaby ważna, choć niektórzy
    > twierdzą że nie.

    Pierwsza umowa nie byłaby ważna. KC wyraznie zabrania zawierania umow
    przeniesienia wlasności z zastrzeniem albo z warunkiem. Co innego umowa
    zobowiazujaca do przeniesienia wlasnosci, wtedy można.

  • 9. Data: 2005-11-26 19:50:29
    Od: "Heming" <heming@wytnij_to.gazeta.pl>

    Użytkownik "Heming" <heming@wytnij_to.gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przeniesienia wlasności z zastrzeniem albo z warunkiem. Co innego umowa
    > zobowiazujaca do przeniesienia wlasnosci, wtedy można.

    A Ty piszesz w obu przypadka o zobowiazujacych. Zwracam honor. :)