    From: desilencio <j...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: [HELP] Zaliczka
    Date: Fri, 17 Dec 2004 22:53:37 +0100

    On Fri, 17 Dec 2004, Harry Kane wrote:
    > Mam następujący problem: zamówiłem w firmie wymianę drzwi wejściowych i
    > wpłaciłem zaliczkę. Jak się okazało, nieudaczny handlowiec zaproponował
    > kompletnie niewiarygodną cenę i firma odmówiła wykonania usługi za
    > pieniądze, na które opiewała umowa. Chcą mi oddać zaliczkę i zrezygnować
    > z wymiany drzwi. Mogę im jakoś dopiec? Poza odebraniem zaliczki
    > oczywiście i werbalnym określeniem prezentowanego przez nich poziomu
    > profesjonalizmu;-)))

    To zalezy od tego, co jest napisane w umowie. W szczegolnosci od tego,
    czy to, co wplaciles, to byla zaliczka, czy moze zadatek (por. art.
    394 kc). Bo jesli zadatek, to firma miala prawo odstapic od umowy, ale
    musi zwrocic zadatek w podwojnej wysokosci. A jezeli to nie byl
    zadatek, to firma zapewne nie miala prawa odstapic od umowy (chyba ze
    bylo w umowie specjalne postanowienie) i odpowiada za niewykonanie
    umowy na zasadach ogolnych - art. 471 i nast. kc, z dosc przykrymi dla
    siebie konsekwencjami. Oczywiscie to wszystko dotyczy sytuacji, gdy
    zamawiajacy nie zgodzi sie na rozwiazanie umowy.