    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dopiski na umowie
    Date: Tue, 3 Aug 2004 08:47:43 +0200

    On Sat, 31 Jul 2004, Marcin Debowski wrote:
    [...]
    >+ Ja nie rozumiem jak w ogóle można się zastanawiać, czy taka jednostronna
    >+ ingerencja w dokument jest ważna?

    Pytanie brzmi - a jak udowodnisz że ingerencja była *jednostronna* ??
    Normalnie strony siadają, biorą umowę, wypełniają ręcznie :) to
    co uważają za stosowne - i podpisują oba egzemplarze patrząc sobie
    na ręce.
    Każdy bierze jeden egzemplarz - i oczywistym jest iż jeśli tylko
    w *jednym* z nich jest zmiana - to *nie* została zaakceptowana przez
    obie strony.
    Ale tu na *obu* egzemplarzach jest *ta sama* treść !

    Czy wyście czasem wzorem niektórych urzędników nie uwzięli się
    uważać "treści drukowanej" za *ważniejszą* od wypisanej pismem
    ręcznym ??
    Ja wiem że na wielu ludzi (szczególnie starszych) mających
    w swiadomości że wydrukować kartkę papieru można tylko mając
    przydział papieru od ministra, a dostać pieczątkę też za
    odpowiednim pozwoleniem - mogą działać kartki "drukowane
    z pieczątką".
    Ale przecież umowa spisana ręcznie *nie jest* mniej ważna
    od "wydrukowanej z pieczątką" ! Mylę się ?

    >+ Owszem, zwyczajowo tego typu poprawki są stosowane jeśli w momencie
    >+ podpisywania ktoś sie np. pomyli lub strony wprowadzą zmianę. I wtedy
    >+ każda taka zmiana jest parafowana

    A po czym odróżnisz zmianę w treści umowy od oryginału ? :)

    Oczywiście zdaję sobie sprawę że koniec końców sąd będzie brał
    pod uwagę art. 56 K.C. i fakt że treść nie jest "ładnie sformatowana"
    zwyczajowo jest traktowany jako "poprawka".
    Ale IMHO poza "zwyczajem" innych powodów prawnych nie ma... !

    pozdrowienia, Gotfryd