  • 1. Data: 2007-11-18 15:53:53
    Temat: Dom na kredyt a rozwód ?
    Od: " Zosia M." <z...@N...gazeta.pl>

    Witajcie,
    Będę bardzo wdzięczna za radę.
    Za kilka dni mamy podpisać umowę zakupu domu, ale niestety dowiedziałam się,
    że mąż mnie zdradza.

    Chciałabym się dowiedzieć, co mówi prawo (w razie ewentualnego rozwodu)na
    temat podziału majątku obciążonego kredytem ?
    Kredyt bankowy na dom jest przyznany mnie (mąż nie ma stałej pracy,
    praktycznie ja utrzymuję rodzinę).

    Czy istnieje możliwość, aby dom stał się przy zakupie moją odrębną
    własnością (czyli żeby nie był do podziału w razie ewentualnego rozwodu)?
    Z pewnych wzgledów nie chciałabym rezygnowac z zakupu tego domu, ale
    chciałabym go zabezpieczyć przed ewentualnymi roszczeniami pana męża. Czy to
    mozliwe ?

    Pozdrawiam i z góry dziekuję za pomoc.

    Zosia

  • 2. Data: 2007-11-18 16:36:53
    Temat: Re: Dom na kredyt a rozwód ?
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik " Zosia M." <z...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    >(...) ale niestety dowiedziałam się,

    -trzeba bylo sie nie dowiadywac :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2007-11-18 16:53:59
    Od: Mecenas <m...@o...pl>

    Zosia M. pisze:
> [...]
    > Z pewnych wzgledów nie chciałabym rezygnowac z zakupu tego domu, ale
    > chciałabym go zabezpieczyć przed ewentualnymi roszczeniami pana męża. Czy to

    1. Rozwód to jeszcze nie podział majątku.
    2. To musi być odrębna sprawa o podział majątku dorobkowego i sporo
    kosztuje.

    3. Może jeszcze to nie koniec Waszego małżeństwa.?

    Pozdrawiam
    Michał

  • 4. Data: 2007-11-18 17:01:21
    Od: KsZZysiek <kszysiek@__tlen.pl>

    > Czy istnieje możliwo?ć, aby dom stał się przy zakupie moj? odrębn?
    > własno?ci? (czyli żeby nie był do podziału w razie ewentualnego rozwodu)?

    Tak. Spiszcie intercyzę. Jesli jednak mąż się na to nie zgodzi, to nie
    kupuj tego domu.

    --
    Krzysztof, Kraków, http://kp.oz.pl

  • 5. Data: 2007-11-18 23:13:28
    Od: Qbek <q...@w...pl>

    może separacja?

    myślę, ze to dogodna forma.. więcej na ten temat w necie szukaj.

    SEPARACJA. KRiO
    Art. 611. § 1. Jeżeli między małżonkami nastąpił zupełny rozkład
    pożycia, każdy z małżonków może żądać, ażeby sąd orzekł separację.
    § 2. Jednakże mimo zupełnego rozkładu pożycia orzeczenie separacji nie
    jest dopuszczalne, jeżeli wskutek niej miałoby ucierpieć dobro
    wspólnych małoletnich dzieci małżonków albo jeżeli z innych względów
    orzeczenie separacji byłoby sprzeczne z zasadami współżycia
    społecznego.
    § 3. Jeżeli małżonkowie nie mają wspólnych małoletnich dzieci, sąd
    może orzec separację na podstawie zgodnego żądania małżonków.

    Art. 612. § 1. Jeżeli jeden z małżonków żąda orzeczenia separacji, a
    drugi orzeczenia rozwodu i żądanie to jest uzasadnione, sąd orzeka
    rozwód.
    § 2. Jeżeli jednak orzeczenie rozwodu nie jest dopuszczalne, a żądanie
    orzeczenia separacji jest uzasadnione, sąd orzeka separację.

    Art. 613. § 1. Przy orzekaniu separacji stosuje się przepisy art. 57 i
    art. 58.
    § 2. Orzekając separację na podstawie zgodnego żądania małżonków, sąd
    nie orzeka o winie rozkładu pożycia. W tym wypadku następują skutki
    takie, jak gdyby żaden z małżonków nie ponosił winy.

    Art. 614. § 1. Orzeczenie separacji ma skutki takie jak rozwiązanie
    małżeństwa przez rozwód, chyba że ustawa stanowi inaczej.
    § 2. Małżonek pozostający w separacji nie może zawrzeć małżeństwa.
    § 3. Jeżeli wymagają tego względy słuszności, małżonkowie pozostający
    w separacji obowiązani są do wzajemnej pomocy.
    § 4. Do obowiązku dostarczania środków utrzymania przez jednego z
    małżonków pozostających w separacji drugiemu stosuje się odpowiednio
    przepisy art. 60, z wyjątkiem § 3.
    § 5. Przepisu art. 59 nie stosuje się.

    Art. 615. (48) (uchylony).

    Art. 616. § 1. Na zgodne żądanie małżonków sąd orzeka o zniesieniu
    separacji.
    § 2. Z chwilą zniesienia separacji ustają jej skutki.
    § 3. (49) Znosząc separację, sąd rozstrzyga o władzy rodzicielskiej
    nad wspólnym małoletnim dzieckiem małżonków.

  • 6. Data: 2007-11-18 23:15:07
    Od: Qbek <q...@w...pl>

    oczywiście przed kupnem domu

  • 7. Data: 2007-11-18 23:16:25
    Od: Qbek <q...@w...pl>

    Ps.Wskutek orzeczenia separacji ustaje wspólność majątkowa pomiędzy
    małżonkami.

  • 8. Data: 2007-11-19 07:27:31
    Od: "Zosia M." <z...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Qbek <q...@w...pl> napisał(a):

    > Ps.Wskutek orzeczenia separacji ustaje wspolnosc majatkowa pomiedzy
    > malzonkami.

    Dzięki za te wszystkie rady.
    A czy bez separacji jest mozliwe ustanowienie rozdzielności majątkowej za
    zgodą obojga małżonków ?
    Albo przynajmniej rozdzielność majątkowa dotycząca tego domu ? (przepraszam
    za laickie sformułowania)
    I w jakiej formie to się robi ? U notariusza ? Adwokata ?

    Pozdrawiam serdecznie

    Zosia

  • 9. Data: 2007-11-19 08:12:43
    Od: " bobesh" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Zosia M. <z...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

    > Dzięki za te wszystkie rady.
    > A czy bez separacji jest mozliwe ustanowienie rozdzielności majątkowej za
    > zgodą obojga małżonków ?

    Tak - idziecie do notariusza z dowodami osobistymi i aktem małzeństwa i
    podpisujecie akt o zniesieniu wspólności ustawowej (jakieś 450 PLN + VAT). OD
    momentu podpisania aktu macie rozdzielność majątkową.

    > Albo przynajmniej rozdzielność majątkowa dotycząca tego domu ? (przepraszam
    > za laickie sformułowania)

    Przy kupnie domu mąż staje do aktu i oświadcza, że dom kupujesz za fundusze
    stanowiące Twój majatek osobisty i dom będzie stanowił Twój majatek osobisty.
    Gdyby w przyszłości jednak chciał się od tego wymigać dobrze by było mieć
    potwierdzenie, że faktycznie stanowiły majątek osobisty, np. były z darowizny.
    Do tego mimo wszystko wyłaczyć umownie wspólność ustawową, bo Twoje zarobki
    (z których będziesz spłacać kredyt) w przypadku braku takiej umowy stanowią
    majatek wspólny.

    regards

    bobesh