  • 1. Data: 2007-11-18 12:26:01
    Temat: Wartość przedmiotu zastawu a wartość roszczenia
    Od: AmtoPm <a...@g...com>

    Czytam posty o hipotece i zastawie rejestrowym by znaleźć informację
    które zabezpieczenie w przypadku egzekucji nie jest bezpośrednio
    związane z wartością przedmiotu egzekucji.
    Jednak znalazłem tylko częściowa odpowiedź, mianowicie realizacja
    zabezpieczenia w postaci hipoteki powoduje, że np. bank wystawia na
    sprzedaż (przetarg) nieruchomość i nadwyżkę środków uzyskanych z
    licytacji ponad dług oddaje właścicielowi nieruchomości na której była
    ustanowiona hipoteka.

    Natomiast czy podobnie jest w przypadku zastawu rejestrowego, zzy
    także nadwyżka z wartości sprzedaży przedmiotu (ponad wartość
    niespłaconego zobowiązania) jest zwracana właścicielowi przedmiotu?

    Czy w ogóle istnieje forma zabezpieczenia ,,oderwana" od wartości
    przedmiotu zastawu? To znaczy, wartość długu zabezpieczonego na
    przedmiocie wynosi np. 100 zł , a wartość przedmiotu to 1000 zł. W
    przypadku braku spłaty jest przejmowany przedmiot i na tym się kończy
    egzekucja. (osoba przejmująca przedmiot nie ma obowiązku jego
    sprzedaży i zwrócenia nadwyżki wynikającej z jego wartości a wartości
    długu).

    Spotkałem się z taka sytuacją, że jedna spółka spóźniła się ze spłatą
    długu o 1 dzień. Dług ten był zastawiony akcjami w innej spółce. Firma
    która otrzymała pieniądze dzień za późno twierdzi że przedmiot zastawu
    przeszedł w jej posiadanie, a do czasu wyjaśnienia sporu nie zwróci
    kwoty wpłaconej na jej konto. Czyli ma i pieniądze i zabezpieczenie.
    Wartość tej spłaty to ok. 6 milionów złotych. Posiadacz zastawu i
    długu czeka na rozstrzygnięcie co oddać (wolałby oddać pieniądze a nie
    zastaw - stąd całe zamieszanie, że liczył na brak spłaty).
    Jednak taki stan zadziwia tym, że w tym przypadku wartość przedmiotu
    zastawu (akcje) są oderwane od wartości zobowiązania. Nawet jeśli
    splata nastąpiła dzień później i jest uważana jako ,,niebyła(?)" to
    gdyby było powiązanie wartości zastawu z wartością długu to firma
    która trzyma akcje i nie zwraca pieniędzy nic by tym sposobem nie
    zyskała, bo w chwili ogłoszenia licytacji przedmiotu zastawu nawet
    jeśli za akcje otrzymałaby 12 mln to nadwyżkę musiałaby oddać.
    Dotychczasowy właściciel tych akcji, które je zastawił mógłby zawsze
    przelicytować konkurentów bo w istocie by płacił sobie, każda nadwyżka
    ponad 6 mln by wracała do niego.
    A jednak musi być inaczej -skoro firma ta nadal trzyma te akcje i
    liczy na to że odda 6 mln a akcje przejdą na jej własność!

    W związku z powyższym wyglądałoby na to że w przypadku zastawu wartość
    przedmiotu nie jest powiązana z wartością roszczenia, czyli samochód o
    wartości 30 tys w przypadku braku spłaty np. 5 tys mógłby być przejęty
    i na tym koniec egzekucji? W to jednak wątpię bo byłaby dyskusja na
    ten temat.

    Jednak jakaś forma zastawu oderwana od wartości roszczenia widać że
    istnieje, tylko jaka?

  • 2. Data: 2007-11-18 18:06:04
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On Nov 18, 1:26 pm, AmtoPm <a...@g...com> wrote:
    > Czytam posty o hipotece i zastawie rejestrowym by znaleźć informację
    > które zabezpieczenie w przypadku egzekucji nie jest bezpośrednio
    > związane z wartością przedmiotu egzekucji.

    Czytaj raczej ustawy niż posty.

> [...]
    > sprzedaż (przetarg) nieruchomość i nadwyżkę środków uzyskanych z
    > licytacji ponad dług oddaje właścicielowi nieruchomości na której była

    Kto tak napisał? A przede wszystkim z jakiego przepisu miałoby coś
    takiego wynikać??

    > Natomiast czy podobnie jest w przypadku zastawu rejestrowego, zzy
    > także nadwyżka z wartości sprzedaży przedmiotu (ponad wartość
    > niespłaconego zobowiązania) jest zwracana właścicielowi przedmiotu?

    Przeczytaj art. 20-28 ustawy o zastawie rejestrowym. Oraz w końcu
    przepisy kodeksu cywilnego o zastawie. To Ci wiele wyjaśni również co
    do przytoczonego przez Ciebie kazusu.